سی و یک امین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست استاندار...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،سی و یک امین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور اعضاء و به ریاست استاندار زنجان، برگزارشد.

در ابتدا، مهندس رضاپور به قرائت دستور کار جلسه با عناوین ارائه گزارش اداره کل منابع طبیعی استان در خصوص پروژه های آبخیزداری در دشت زنجان،ارائه گزارش اقدامات انجام شده در خصوص ممنوعیت و عدم کشت برنج در راستای اجرای طرح سازگاری با کم آبی  در استان توسط سازمان جهاد کشاورزی، تصویب برنامه عملیاتی دشت زنجان در راستای عملیاتی نمودن طرح احیا و تعادل بخشی و دستور العمل اجرایی قانون تعیین تکلیف چاههای فاقد پروانه و ارائه گزارش شرکت توزیع نیروی برق استان در خصوص برنامه های آن شرکت در خصوص کنترل ساعات کارکرد مجاز چاههای کشاورزی دارای اعتبار و نحوه برخورد با تخلفات مشترکین چاههای کشاورزی پرداخت .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به بارندگی های مطلوب امسال که تقریبا ۲ برابر سال گذشته افزایش داشته است،عنوان داشت:براساس آمار ۹ ایستگاه باران سنجی استان که تحت کنترل این شرکت است،بارش باران از اول مهرماه سال گذشته تا ۱۵ تیرماه سالجاری بیش از ۴۱۵ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش دارد و در مقایسه با متوسط بلند مدت این بارندگیها ۳۸ درصد افزایش را نشان میدهد .

وی گفت: ورودی سدهای استان تا ۵ برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته و حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب پشت مخازن این سدها جمع شده است.

مهندس رضاپور با اشاره به رعایت نکات دقیق فنی در احداث سدهای استان افزود:این شرکت با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی و استعلام از محیط زیست دست به مطالعات سدهای استان زده است و این موضوع خود را در سد بلوک بخوبی نشان میدهد،چرا که پس از احداث این سد،پرندگان و جانورانی که از این منطقه مهاجرت کرده بودند،دوباره به اطراف سد بلوک سرازیر شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، بارندگی امسال را در ۵۱ سال اخیر بی سابقه دانست و گفت: ۲۳ استان از این نعمت الهی بهره مند شدند که ۱۰ استان در معرض سیل بودند و استان زنجان نیز جزء این ۱۰ استان بود، ولی سدهای موجود در استان بطور موثر توانست مقابل این سیل ویرانگر قرار بگیرد و آب واصله از این باران های فصلی را ذخیره کند.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان،در ادامه جلسه از استاندار زنجان خواست در راستای مصوبه هیئت وزیران، محاسبه برق مشترکین پر مصرف چاههای مجاز کشاورزی که تخلف نموده و از حد مجاز بیشتر مصرف نموده و اضافه برداشت می کنند،با تعرفه تجاری موافقت نموده تا در آینده دچار تکرار این تخلفات نباشیم.

در ادامه،دکتر آقاجانلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با ارائه گزارشی در خصوص پروژه های آبخیزداری استان،اظهارداشت: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام در ۱۳ فروردین ماه سالجاری عنوان داشتند که، سیل یک چیز قابل جلوگیری نیست، چون وقتی که بارندگی بشود، قهراً دنبالش سیل وجود دارد؛ امّا ویرانی  قابل جلوگیری است. ببینید؛ این مهم است. ممکن است سیل بیاید امّا ویرانی هم انجام نگیرد، تلفات هم انجام نگیرد.

آقاجانلو،افزود: از بیانات معظم له،چنین برداشت می شود که ایشان به حفظ منابع ملی و طبیعی حساسیت بالایی دارند و این اداره تا حد توان سعی خواهد کرد در این مسیر حرکت کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان،با ارایه گزارشی از بندهای مصوب قوانین و اسناد بالادستی،تصریح کرد:با اجرای پروژه های آبخوان داری در استان،حدود ۱۵ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای خاکی استان ذخیره شده است.

وی افزود:بایستی تعادلی ایجاد کرد که کشور هنگام بارندگی دچار سیل نشود و هنگام کم آبی دچار خشکسالی نگردد.

دکتر حقیقی، استاندار زنجان در پایان این جلسه ضمن جمع بندی مباحث مطروحه،اظهار داشت: شرکت توزیع نیروی برق زنجان می بایست کمیته ای را در اسرع وقت تشکیل دهد و از توان همه دستگاههای اجرایی استان در زمینه کاهش مصرف برق استفاده نماید.

حقیقی،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان را مکلف کرد تا همه توان خود را در راستای احیای همه طرحهای آبخیزداری استان بکار گیرد.

استاندار زنجان گفت:با توجه به سفر ۲ هفته آینده وزیر نیرو به استان،شرکت های صنعت آب و برق زنجان همه مواردی را که نیازمند اخذ مجوز و دستور مستقیم وزیر نیرو است جمع بندی نمایند تا در جلسه اقتصاد مقاومتی که با حضور دکتر اردکانیان تشکیل خواهد شد ارائه داده شود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات