گزارش برگزاری کارگاه تخصصی مدیریت و مهندسی سیلاب - درس آموخته های سیل های بهار ۹۸#

کارگاه تخصصی « مدیریت و مهندسی سیلاب - درس آموخته های سیل های بهار ۹۸ » به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با همکاری معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، اداره کل مدیریت بحران استان، شهرداری کلانشهر تبریز ، شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی و مشارکت شرکت آراکس با هدف انتقال تجربیات، آموزش، درک رفتار المانهای راه و ساختمان در برابر سیل و تبیین چه باید کردها و اقدامات پیشگیرانه برای حوادث مشابه و ارتقاء، توسعه و ترویج دانش مدیریت و مهندسی سیلاب و معرفی آخرین دستاوردها و تجربیات پژوهشی و کاربردی در زمینه‌های مختلف حوزه سیلاب، در محل تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار گردید، در این همایش که با حضور شهرداران، فرمانداران، تعدادی از مدیران کل نهادها، ارگانها و ادارات مختلف برگزار می گردید، مهندس علی طوماری طی سخنانی ضمن خوش آمد گویی به حاضرین اظهارداشت: همانگونه که مستحضر هستید تبریز و استان آذربایجان شرقی، یکی از مهمترین و پرجمعیت ترین کلانشهرهای استان و کشور ، با ویژگیهای مهم سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه و جهان می باشد.

وی افزود: این شهر در طول تاریخ در معرض مخاطرات و تهدیدات متعدد طبیعی و انسان ساخت واقع شده است. از اینرو توجه به مدیریت بحران در سه حوزه پیش از بحران، حین و پس از بحران در این شهر از اهمیت بالایی برخودار است. در این بین نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان بازوی مدیریت شهری در کنترل کیفیت ساخت و سازهای شهری در پیشگیری از بحران حائز اهمیت می باشد.

مهندس طوماری ضمن اشاره به اهمیت جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان درکنار تلاش در جهت انتظام بخشی به امور حرفه ای متخصصان رشته های هفتگانه مرتبط با ساخت و سازهای شهری، نقش بسزایی در مدیریت ساختاری بحران، کلان شهر تبریز با مشکلات متعدد ، دارا می باشد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان باتلاش در جهت ارائه هر چه بهتر خدمات مهندسی در سه حوزه طراحی، اجرا و نظارت و با به کارگیری ضوابط ویژه طراحی در برابر بحران های طبیعی منجمله سیل و افزایش کنترل مضاعف و نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی اعضاء، و شهرداری با الزامی نمودن تمامی موارد ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای پروانه های تخریب و نوسازی و گواهی پایانکار برای مالکان و سازندگان، و ستاد مدیریت بحران با تدوین طرحهای مقاومسازی و بهسازی با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان، می تواند گامهای موثری در جهت کاهش خطرپذیری شهر تبریز بردارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این کارگاه اظهارداشت: از گذشته‌، نگاه غلط به توسعه و شیفت دادن کارها به جلو در مدیریت‌، باعث شده تا به نقاط بحرانی برسیم.

دکتر رحمتی روز پنجشنبه در کارگاه تخصصی مدیریت و مهندسی سیلاب (درس آموخته‌های سیل‌های بهار ۹۸) با بیان این‌که استان ما جزو استان‌های حادثه خیز است، گفت: با اقدامات نادرست خود به ویژه در مدیریت شهرها و نقاط جمعیت پذیر، مخاطرات را تشدید کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تمامی تاریخ شهر تبریز در حاشیه رودخانه مهرانه رود شکل گرفته و اگر سیل طغیان کند تمام ابنیه تاریخی در این فضا آسیب خواهد دید، گفت: خطر سیل برای تبریز کم‌تر از خطر زلزله نیست.

وی با بیان این‌که تبریز شهر بی دفاعی در مقابل سیل و زلزله است، افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری ها که در داخل این شهر انجام شده، اجازه آزادی حریم را نمی‌دهد.

رحمتی پیشنهاد کرد: به موازات اتوبان‌های کسایی و پاسداران کانال‌هایی احداث شود و در مواقع بحرانی، آب را قبل از ورود به شهر جمع کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز گفت: ۹۶ درصد خسارت سیل، ناشی از تصرف بستر و احداث سازه‌های غیرفنی است.

یوسف غفارزاده در این نشست اظهار داشت: تنها چهار درصد از عواملی که موجب ایجاد سیل می‌شوند طبیعی بوده و ۵۸ درصد ناشی از تصرف بستر و ۳۸ درصد حاصل احداث سازه‌های غیرفنی است.

وی تعداد سیل‌های رخ داده در طول ۲۰ سال اخیر در شهر تبریز را ۳۵۷ سیل عنوان کرد و گفت: ۹۱ درصدشان با دبی کمتر از ۲۵ ساله و تنها ۹ درصدشان دارای دبی بالای ۲۵ ساله بودند که حاکی از تاثیر بیشتر عوامل انسانی بر بروز سیل است.

گفتنی است در این کارگاه مسائل فنی مربوطه توسط پروفسور یوسف حسن زاده، استاد دانشگاه تبریز و دکتر کامران امامی، رئیس گروه کار بین المللی رهیافت های جامع مدیریت سیلاب( ICID ) به حاضران در کارگاه ارائه شد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی یک انجمن در شهر تبریز می باشد

      نظرات