نمونه های ملی مشارکت مردمی در استان بوشهر

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در بازدید از طرح های اجرایی منطقه شبانکاره، این پروژه ها را دارای پتانسیل تبدیل شدن به نمونه ملی مدیریت مشارکتی نامید.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، نماینده مجری طرح های کنترل سیلاب مسیل های شبانکاره اظهار داشت: در منطقه شبانکاره که به کوه های کمربلند (رشته کوه زاگرس) منتهی می شود، مسیل های فصلی با سطح مقطع بزرگ و آورد بالا وجود دارد که هر سال بارندگی موجب ایجاد رواناب فراوان در این منطقه و تخلیه آن به دریا می شود.

مهندس مهدی عوض زاده خاطرنشان کرد: میزان سیلاب این مسیل ها در بارش های شدید به حدی زیاد است که موجب وارد نمودن خسارات زیادی به جاده های اصلی و روستایی، زمین های کشاورزی، تخریب زهکش ها و کانال های شبکه آبیاری و زهکشی شبانکاره، خطوط لوله آب شرب و شبکه برق رسانی می گردد.

وی با اشاره به منابع تامین آب کشاورزی شبانکاره گفت: در حال حاضر تنها  منبع تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه، سد مخزنی رییسعلی دلواری بوده که در ۳۰ کیلومتری شرق شهر شبانکاره بر روی رودخانه شاپور احداث گردیده و نیاز آبی بخشی از اراضی منطقه را تامین می کند.

عوض زاده افزود: با مطالعه این مسیل ها و اجرای سازه های مورد نظر، می توان از تخریب شبکه آبیاری و زهکشی شبانکاره که ناشی از سیل این مسیل هاست جلوگیری نمود و از آن در مصارف کشاورزی و تغذیه سفره های آب زیرزمینی استفاده کرد.

نماینده مجری طرح این پروژه با اشاره به سابقه ی مطالعات فنی در این منطقه اظهار داشت: مطالعات مذکور بر روی ۱۸ آبراهه و ۱۴ حوضه منطقه صورت گرفته و محل احداث ۱۸ سازه و نوع آنها پیش بینی گردیده است.

مهندس مهدی عوض زاده اظهار داشت: با ارزیابی های صورت گرفته بر آبراهه های مورد مطالعه، سه آبراهه (محورهای شماره ۱۲ و ۱۴ و ۱۰) در بالادست روستای بویری و شهر شبانکاره به علت ایجاد خسارات و تخریب بیشتر در اولویت ساخت قرار گرفته اند.

وی افزود: همچنین سازه های محورهای شماره ۱ (انبری)، شماره ۴ (لایپه) و شماره ۹ (زکریایی) نیز می توانند ضمن جلوگیری از ورود خسارات سیلاب به زهکش های اصلی، باعث کنترل سیلاب و استفاده آن در مصارف مختلف از جمله کشاورزی گردند.

عوض زاده با اعلام در شرف بهره برداری بودن یکی از این سازه ها اظهار داشت: هم اکنون بند محور ۱۲ به اتمام رسیده و آمادگی آبگیری در فصل بارندگی را دارد.

عوض زاده اضافه کرد: به صورت همزمان بند محور ۱۴ نیز در حال اجرا بوده و بند محور ۱۰ در حال برگزاری تشریفات مناقصه می باشد.

وی ابراز امیداری کرد: در صورت تامین اعتبار سدهای مخزنی محورهای شماره ۱ و ۴ و ۹ نیز اجرا خواهند شد که در این صورت بخشی از اراضی کشاورزی روستای خلیفه ای و لایپه و زکریایی تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در این بازدید ضمن تقدیر از عوامل اجرای پروژه های مذکور اظهار داشت: با توجه به پتانسیل های کشاورزی منطقه، احداث سدها و بندها می تواند موجب رونق و آبادانی هرچه بیشتر بخش شبانکاره گردد.

حسین باشی زادگان خاطرنشان کرد: استفاده از مشارکت مردم منطقه و بهره برداران در مراحل ساخت و بهره برداری از طرح های کوچک و زودبازده یکی از شاخصه های پروژه هایی از این دست می باشد.

وی افزود: وجود چندین طرح کوچک و زودبازده در این منطقه پتانسیل جذب مشارکت های مردمی را دارد و این پروژه ها می توانند به عنوان نمونه های ملی مدیریت مشارکتی تبدیل شوند.

این گزارش می افزاید سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر  با همراهی معاون طرح و توسعه و جمعی از مدیران شرکت در ادامه به بازدید از ایستگاه پمپاژ نخلستان پرداختند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات