خیابان ۵۵ متری جایگزین طرح ۵۸ متری می شود

خیابان ۵۵ متری جایگزین طرح ۵۸ متری می شود

مهندس شفیعی، در خصوص طرح جامع شهر اراک پس از لغو پروژه ۵۸ متری بیان کرد: طرح جامع در واقع یک طرح بالادستی برای شهرهاست که طرح تفصیلی، طرح‌های ترافیکی، اقتصادی و تمامی طرح‌های توسعه‌ای شهر از آن منشعب می‌شود و مسیر توسعه و دیگر موضوعات مربوط به کلانشهر را در بر می‌گیرد.
وی با اشاره به تصویب طرح جامع اراک در شورای عالی شهرسازی و معماری و گام بعدی که تهیه طرح تفصیلی شهر است، افزود: طرح تفصیلی در واقع تعیین کننده ضوابط شهرسازی، ضوابط توسعه شهر، ضوابط ساخت و ساز، کاربردها، کاربری‌ها، شبکه معابر و ... است که خوبشختانه تهیه و تدوین این طرح به شهرداری اراک سپرده شده و آمادگی داریم پس از ابلاغ طرح جامع، تهیه طرح تفصیلی را انجام دهیم.
شهردار اراک در خصوص لغو پروژه۵۸ متری اراک گفت: پروژه ۵۸ متری معارضین زیادی داشت که این امر هزینه اجرای آن را به شدت بالا می‌برد، اما در واقع طرحی فاقد عملکرد و توجیه ترافیکی، اقتصادی وفنی بود که خوشبختانه لغو شد.
وی افزود: با لغو این پروژه، طرح کاملا جمع و سایه آن از روی املاک مردم رفع می‌شود و امکان ساخت‌وساز نیز برای ساکنان و مالکان این طرح فراهم خواهد شد، اما به هرحال پروژه ۵۸عملکردی داشته است و باید عملکرد آن در جای دیگر شهر دیده شود. ترافیک باید از مرکز شهر و بافت تاریخی دور و بافت مرکزی پیاده‌راه شود و فقط سامانه انبوه‌بر در این محدوده حرکت کند. بر همین اساس با لغو پروژه ۵۸ متری در واقع باید پروژه یا محوری با فرمت و فرمول مناسب ترافیک شهر در نقطه‌ای دیگر اجرایی شود.
مهندس شفیعی با بیان اینکه برای دور کردن ترافیک از مرکز شهر باید مسیری در کنار شهر ایجاد شود که در واقع قبل از ورود خودروها به مرکز شهر، ترافیک به کناره‌ها هدایت شود، گفت: ایجاد یک خیابان ۵۵ متری در طرح تفضیلی اراک وجود دارد که در مسیر ریل راه آهن است به شکلی که این مسیر از کمربندی شمالی آغاز و به سمت پل شهید بختیاری هدایت می‌شود، پس از تخریب پل شهر صنعتی از این مسیر عبور کرده و به پل علم الهدی و میدان راه آهن ختم می‌شود و می‌تواند عملکرد خوب ترافیکی داشته باشد و محلات و مناطق شهر اراک را در قسمت جنوب شهر پوشش دهد.
وی اضافه کرد: پروژه دیگر با افتتاح پل ورزش قابل اجراست، به طوری که ترافیک ورودی به شهر از میدان صنعت به بلوار پل شهید آنجفی و پل شهید بختیاری به پل ورزش هدایت می‌شود و پس از عبور از پل شهید صیدی که کار اجرایی و عمرانی آن آغاز شده است به جاده فراهان می‌رسد. البته باید یک زیرگذر در آنجا تعبیه شود و این بزرگراه با عبور از مسیر خط لوله و مقابل آرامستان اراک به کمربندی کربلا متصل می‌شود.
شهردار اراک با تاکید بر اینکه ساختار به گونه ای طراحی می‌شود که بار ترافیکی به مرکز شهر وارد نشود و تردد غربی به شرقی و شرقی به غربی با این دو مسیر جایگزین می‌شود، بیان کرد: نهایت سرمایه لازم برای طرح ۵۵ متری کنار ریل راه‌آهن ۱۰۰ میلیارد و برای پروژه دوم شاید ۵۰ میلیارد تومان برآورد می شود البته باید تقاطع غیرهم سطحی در جاده فراهان احداث شود که شاید رقم را بالا ببرد.
مهندس شفیعی در خصوص لحاظ شدن برخی امتیازات برای مالکان و ساکنان پروژه ۵۸ متری که ۱۶سال بلاتکلیف بودند و امکان هیچ گونه ساخت‌و سازی نداشتند، گفت: در طرح تفصیلی شهر که ضوابط را تعیین می‌کند می‌توان امتیازات و مشوق‌هایی همچون هایی تراکم، سطح اشغال، تغییر کاربری تجاری و ... برای ساکنان و مالکان پروژه ۵۸ متری در نظر گرفت تا نظر مالکان جلب شود البته آغاز بکار ساخت و ساز منازل مسکونی در محدوده طرح لغو شده ۵۸ متری آورده اقتصادی بالایی برای شهرداری اراک خواهد داشت
:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات