عملیات اجرایی طرح مسیل شهر...

عملیات اجرایی طرح مسیل شهر...

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد یکی از تاکیدهای شهرداری را جلوگیری از ساخت و ساز در بستر مسیل ها و حریم رودخانه ها عنوان کرد و از آغاز عملیات اجرایی طرح مسیل شهر یزد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد - محمود دهقان از آغاز عملیات اجرایی طرح ساماندهی مسیل شهر یزد خبر داد و افزود: شهرداری یزد تاکید دارد نسبت به ساماندهی عوامل خسارت آفرین سیل مانند ساخت و سازها در بستر طغیانی روخانه و حریم و مسیل، یکبار برای همیشه اقدام کند، زیرا این مساله مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد خاطر نشان کرد: شهرداری در کنار مردم است تا با تعامل و مشارکت به صورت هماهنگ و یکپارچه، بتوان چالش های سیل را به یک فرصت سازندگی و پیشرفت تبدیل شود.

دهقان احیا مسیر رودخانه یزد را یکی از وظایف مهم مدیریت شهری دانست و اظهار داشت: باید با کمک شهرداری و دستگاه‌های دولتی مسیر رودخانه یزد پاک‌سازی و تخلیه‌شده و از آن رفع تعرض شود تا حداقل بخشی از این مسیل تاریخی که می‌تواند سیلاب یزد را مدیریت کند، دوباره کارایی پیدا کند.

وی با بیان اینکه شهرهای تاریخی ما در برابر پدیده‌های مخرب طبیعی به نحوی طراحی‌شده بودند که در مواقع بحران کمترین آسیب متوجه شهر باشد، گفت: برای مثال در شهر یزد نیز برای دفع خطر سیلاب‌ها مسیر رودخانه اصلی شهر یزد (مسیل) طراحی‌شده که سیلاب‌ها و طغیان‌های فصلی در داخل آن هدایت‌شده و حجم این مسیر نسبت به شهر تاریخی یک حجم تعریف‌شده‌ای بود که تقریباً شهر را در برابر سیلاب محافظت می‌کرده است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته علی‌رغم توسعه شهر این مسیل توسعه پیدا نکرده و بر عکس توسط برخی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی مسدود یا حریم آن مورد تعرض واقع‌شده‌اند و امروز بخش قابل‌توجهی از این مسیل مسدود بوده و نگرانی جدی را به وجود آورده است.

دهقان اضافه کرد: شهرهای کنونی در کشور بی پناهند و آمادگی مقابله با بحران‌ها را ندارند و این شهرها در حالت عادی هم در بحران‌اند چه برسد به زمانی که رخدادی طبیعی نیز مزید بر علت شود.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر آن، شهرداری به دنبال این است که در صورت احیا این مسیل، طرح ساماندهی و بازپیرایی آن به‌عنوان جاده سلامت، مسیر پیاده و دوچرخه اجرا کند چرا که در عموم مواقع سال این مسیر قابلیت استفاده این‌چنینی را دارد، در مرحله بعد ساماندهی و طراحی بازپیرایی آن صورت گرفته تا برای استفاده عموم مورداستفاده قرار گیرد.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد با تاکید بر اهمیت اجرای این طرح؛ گفت: با توجه به بارندگی ها و سیل های اخیر، جلسات متعددی در خصوص رفع خطر سیلاب تشکیل شد و در نهایت با پیگیری های ستاد مدیریت بحران استانداری یزد، لزوم احیای مسیل های موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت که طراحی پروژه توسط معاونت شهرسازی و معماری انجام و معاونت امورزیربنایی و حمل و نقل نیز مجری طرح شد.

دهقان اقدامات انجام شده در این مسیل را به شرح ذیل عنوان نمود:

·         حصارکشی با لوله و ورق برای تجهیز کارگاه : ۴۰۰ متر

·         بسترسازی : ۲۴۰۰ مترمربع

·         پی کنی زیر دیوار: ۶۴ مترمکعب

·         شفته ریزی زیر دیوار: ۲۵ مترمکعب

·         خاکبرداری: ۴۰۰ مترطول ( ۱۵۶۰۰ مترمکعب)

·         اجرای فنداسیون دیوار مسیل: ۱۲۰ مترطول

·         هماهنگی با شرکت های حفار بابت جابجایی تاسیسات

·         برگزاری استعلام خرید باکس های بتنی

وی عرض بستر رودخانه را ۱۲ متر و گذرهای دو طرف بستر بعد از آزادسازی را  ۸ متر عنوان کرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری یزد

    منبع خبر

    شهرداری یزد

    شهرداری یزد

    شهرداری یزد یک شهرداری در شهر یزد می باشد

      نظرات