از ناپایداری منابع آب جلوگیری شود

مدیر اداره منابع آب پارسیان گفت:باید تدابیری اندیشیده شود تا از ناپایداری منابع آب جلوگیری شود.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای هرمزگان مدیر اداره منابع آب پارسیان در نشست شورای حفاظت منابع این شهرستان به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت منابع آبی شهرستان،عملکرد این اداره در اجرای برنامه های طرح احیا،تعیین تکلیف چاههای غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز پرداخت و گفت: آب مهم ترین ماده حیات و آبادانی است و گسترش جوامع بشری سبب افزایش مصرف آب و کاهش منبع آب گردیده است که باید تمهیدات لازم در این خصوص انجام شود.

وی  با بیان اینکه اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب زیرزمینی برای این شهرستان یک فرصت است افزود : همه ادارات و دستگاه های اجرایی باید کمک کنند تا این بخش از انفال عمومی درست حفاظت و بهره برداری شود .

مدیر اداره منابع آب پارسیان همچنین نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های عمیق ، انسداد چاه های غیر مجاز ، آموزش و اطلاع رسانی به ذینفعان ، ایجاد تشکل در بخش آب زیرزمینی و اجرای طرح های تغذیه را مهم ترین اولویت و پروژه های اداره منابع آب پارسیان  برشمرد.

رضاپور فرماندارپارسیان گفت. متاسفانه از دلایل مهم افت آب های زیر زمینی در ایران برداشت بی رویه و بیش از اندازه از آب های زیر زمینی برای آبیاری زمین های کشاورزی بوده که متاسفانه عده ای از کشاورزان برای آبیاری زمین های کشاورزی خود بدون توجه به بحران آب اقدام به حفر چاه می کنند که این موضوع باعث کاهش شدید منابع آبی در کشور شده است.

رضاپور در ادامه با بیان اینکه بعضی از مسائل و مشکلات تبعات اجتماعی دارد، افزود : پلمپ چاه های غیر مجاز کشاورزی باید با هماهنگی فرماندار انجام گیرد و با تعامل و همکاری بین مسئولین و مردم در راستای تحقق شعار سال رونق و تولید گام برداشته شود .

رئیس شورای حفاظت منابع آب شهرستان پارسیان با بیان اینکه باید از ظرفیت آب شیرین کن ها استفاده شود افزود:استفاده از  آب شیرین کن در کشت های گلخانه ای موجب بالا رفتن بهره وری و کاهش آب مصرفی است و همچنین اصلاح الگوی کشت و مکانیزه کردن گلخانه ها موجب پیشرفت ، توسعه و رونق پارسیان خواهد شد.

در پایان این نشست مقرر شد در سال زراعی برنامه الگوی کشت با همکاری منابع آب و جهاد کشاورزی به اجرا درآید و جهت فراگیر شدن موضوع ، اداره منابع آب و جهاد کشاورزی از ارائه هرگونه خدمات از جمله تمدید پروانه و تحویل نهاده های کشاورزی قبل از تکمیل فرم الگوی کشت خودداری کنند و شهرداران و دهیاران نیز قبل از صدور هرگونه مجوز ساخت استعلامهای لازم را از آب منطقه ای انجام دهند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات