حفاظت از بستر رودخانه‌ها در قم از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است.

جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان قم با حضور فرماندار، معاون فرماندار ، مدیران شرکت آب منطقه ای و سایر اعضاء روز دوشنبه مورخ 98/05/07 در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قم، در ابتدای این جلسه مرتضی حیدری فرماندار قم گفت: نسبت به تجاوز و نقض حریم رودخانه‌ها در قم کم‌توجهی شده و حساسیت‌های لازم در این رابطه هنوز شکل نگرفته است.

وی بیان کرد: بخشداری‌های استان در رابطه با رفع تصرف از بستر رودخانه و جلوگیری از ورود به حریم حوزه‌های آبی جدیت بیشتری داشته باشند.

فرماندار قم ادامه داد: حفاظت از بستر رودخانه‌ها در رابطه با سایر مسائل منابع طبیعی و زیست‌محیطی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است.

حیدری خاطرنشان کرد:  تجاوز و تصرف بستر رودخانه، در بخش کهک نسبت به بخش‌های دیگر استان بیشتر بوده و باید تعداد نظارت و بازدیدهای میدانی باقدرت بیشتری نسبت به گذشته انجام شود.

وی تاکید کرد: بخشداری‌ها و دهیاری‌ها موظف به پاک‌سازی  بستر و حریم رودخانه‌ها و همچنان جلوگیری و پاک‌سازی رودخانه‌ها از پسماندهای صنعتی و ویژه هستند.

حیدری در ادامه اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاری در سطح استان متقاضی زیاد است اما برخی از طرح‌های سرمایه‌گذاری صرفا به دلیل نبود آب کافی و موردنیاز به سرانجام نرسیده است.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به کمبود آب در قم باید مشخص شود که آیا محصولات کشاورزی که در این استان تولید می‌شود توجیه اقتصادی دارد یا نه؟.

وی با اشاره به اختلاط آب و فاضلاب شهری در منطقه قمرود گفت: نباید در این بخش گونه‌های گیاهی خوراکی کاشته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: درصورتی‌که حجم بارندگی‌ها در سال‌های آینده نیز مانند سال آبی ۹۷ باشد باید حقابه های کشاورزی مانند گذشته به کشاورزان تخصیص داده شود.

مدیر محیط‌زیست و کیفیت منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای قم نیز در این جلسه اظهار کرد: آبیاری محصولات کشاورزی در منطقه قمرود با فاضلاب سطحی شهرداری منطقه چهار و پساب‌های شهری انجام می‌شود.

سعید واقفی ادامه داد: به دلیل مخلوط شدن پساب با فاضلاب‌های شهری، کیفیت آب محصولات کشاورزی در بخش قمرود مطلوب نیست.

وی عنوان کرد: برخی از مزارع گندم و یونجه منطقه قمرود به دلیل اختلاط آب پساب با فاضلاب شهری در معرض این آلودگی‌ها قرارگرفته‌اند.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای قم نیز در این جلسه اظهار داشت: فاضلابی که در دشت شریف‌آباد رهاشده و برخی در اراضی کشاورزی از آن استفاده می‌کنند، برای سلامتی خطرناک است.

علیرضا عرب بافرانی عنوان کرد: استفاده از این آب در رابطه با کشاورزی و دامداری برای سلامت عموم مردم مشکل‌آفرین است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای قم

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای قم

    شركت آب منطقه‌ای قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات