خسارت ۱۴۲ میلیون تومانی به راه‌های سیستان‌وبلوچستان

خسارت ۱۴۲ میلیون تومانی به راه‌های سیستان‌وبلوچستان

معاون راهداری راه و ترابری جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بالغ بر ۱۴۲ میلیون تومان خسارت به راه‌های جنوب استان وارد شده است.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ابراهیم جاوشیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: عبور تأسیسات زیربنایی از عرض راه‌ها به منظور خدمات رسانی به مردم، امری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: این در حالی است که مکاتبات متعددی با ادارات مختلف از جمله برق، آب و مخابرات برای اخذ مجوز از طریق اداره کل راه و ترابری جنوب استان انجام شده که تاکنون نتیجه‌ای را در بر نداشته است.

معاون راهداری جنوب سیستان و بلوچستان بیان کرد: ۲۳۰ مورد عبور غیر قانونی آبی، کابل برق و تلفن به منظور ارائه خدمات عمومی توسط ادرات آب، برق و مخابرات جنوب استان انجام شد.

جاوشیری با اشاره به حراست و محافظت از سرمایه ملی گفت: مقادیر هنگفتی از دارایی‌های ملی صرف امور زیربنایی از جمله راه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون قوانین و مقررات گوناگونی در راستای حفظ و حراست از آن وضع شده که برخی از آن با وقفه و حتی توقف کامل روبه‌رو شده است، گاه نداشتن بودجه کافی برای اقدام گسترده مثل خریداری اراضی حاشیه راه، ساخت، حفاری، عبور لوله، کابل، دکل و... توسط ادارات و سازمان‌های دولتی که قانون حریم راه‌ها را به گونه‌ای دیگر تفسیر کرده‌اند.

معاون راهداری جنوب سیستان و بلوچستان افزود: علی‌رغم تذکرات و مکاتبات انجام شده با ادارات کل استان و ادارات شهرستان‌ها، متأسفانه توجه نکردن به قوانین وزارت راه و ترابری مصوبه ۱۱/۴۴۴۳ مورخه ۵/۵/۸۴ هیئت وزیران نسبت به خلاف دستورالعمل و ضوابط اجرایی قانون ایمنی راه‌ها و راه آهن مبنی بر توقف این اقدامات، همچنان با روند افزایشی مواجه هستیم.

جاوشیری گفت: این روند موجب بروز اختلال در ایمنی، عامل بازدارنده و اتلاف هزینه در زمان توسعه و تعریض راه‌هاست.

وی تصریح کرد: وجه خطرناک این اقدام این است که در موارد تسطیح شانه جاده و یا اقدامی مشابه آن که منجر به عملیات راهداری شود احتمال اینکه تجهیزات راهداری با این موانع خیلی خطرناک برخورد و سبب تلفات جانی شود، زیاد است.

معاون راهداری جنوب سیستان و بلوچستان اضافه کرد: ۱۱۶ مورد شهرستان چابهار، ۵۶ مورد دلگان، ۱۵ مورد نیکشهر، ۳۷ مورد سرباز و شش مورد شهرستان کنارک قطع و یا عبور عرضی بدون اخذ مجوز و هماهنگی نکردن از سوی واحد حفظ حریم راه‌های این اداره کل گزارش شده است.

جاوشیری گفت: عمده این تخلفات مربوط به شرکت برق است.

وی با اشاره به ماده هفت این بخشنامه افزود: بالغ بر ۱۴۲ میلیون تومان خسارت به راه‌های جنوب استان وارد شده که در نتیجه هنگام بروز سیل، موجب تخریب کلی از مسیر همین آسفالت شکافی می‌شود.

معاون راهداری جنوب سیستان و بلوچستان یادآور شد: آمار قطع جاده و عبور عرضی هوایی از راه‌ها، جمع‌آوری شده و پس از بررسی دقیق برای وزارت راه و ترابری و ادارات مربوطه برای اقدامات بعدی اعلام می‌شود.

 

 

    نظرات