ساخت جاده ابر و عاقبت روستای زیارت

ساخت جاده ابر و عاقبت روستای زیارت

www.BanaNews.irجاده ابر از جمله پروژه هایی است که همواره بحثهای مختلفی را میان کارشناسان زیست محیطی و مسئولان ایجاد کرده و در این بین مدیرکل محیط زیست گلستان معتقد است: این جاده نیازمند گزارشهای ارزیابی بوده و ساخت آن الزامی ندارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ساسان علی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: جاده ابر از جمله پروژه هایی است که بحثهای زیادی پیرامون آن شده است اما آنچه مهم است اینکه هر پروژه باید یک شناسنامه فنی داشته باشد و همچنین در راستای قانون حرکت کند.

وی ادامه داد: پروژه جاده ابر نیازمند ارائه گزارش ارزیابی است، بخش اصلی این جاده در جنگلهای شمال کشور است که سرمایه های غیرقابل تکرار هستند.

مدیرکل محافظت محیط زیست استان گلستان گفت: در مورد جاده ابر در سفر ریاست جمهوری تعیین تکلیف شده است و استاندار گلستان نیز در راس یک کمیته تصمیم گیری می کند و وظیفه ما دادن اطلاعات صحیح به مسئولان کشوری است.

علی نژاد با تاکید بر تکرار نشدن جنگلهای شمال کشور گفت: این جنگلها از ارزش اکوسیستمی بالایی برخوردار هستند و نظر کلی سازمان محیط زیست این است که این جاده الزامی ندارد اما در حال حاضر استاندار تصمیم گیری می کند.

پیشینه جاده ابر

بر اساس درخواستهای متعدد مردم و مسئولان منطقه در سال ۱۳۶۲ به پیشنهاد اداره کل راه و ترابری وقت با نظر مشاوران و کارشناسان فنی وزارت راه و ترابری قرارداد مطالعات مراحل اول و دوم جاده علی آباد کتول ـ شاهرود از طریق محور زرین گل با مهندسین مشاور اتحاد راه منعقد شد که در آن مشخصات محور به صورت راه فرعی اعلام شد.

سرانجام در سال ۱۳۸۴ با سفر رئیس جمهور به استان گلستان و شهرستان علی آباد کتول خواسته مردم و مسئولان منطقه در قالب یکی از مصوبات اصلی هیئت دولت در شهرستان و استان مطرح و مقرر شد نسبت به تکمیل راه علی آباد به شاهرود با استفاده از اعتبارات نهاد ریاست جمهوری و وزارت راه و ترابری به نسبت مساوی اقدام شود.

پس از این مصوبه، مطالعات مقدماتی این پروژه آغاز و با راهنمایی کارشناسان منابع طبیعی استان باقی مانده مسیر اجرای پروژه مشخص شد و طول مسیری که در این قسمت مورد مطالعه قرار گرفت ۲۴ کیلومتر بود که نقشه های تفصیلی ۶٫۵ کیلومتر از مسیر تهیه و عملیات اجرایی سه کیلومتر خارج از عرصه های جنگلی شروع و بخشی از عملیات به انجام رسید که در ادامه با مخالفت سازمان محیط زیست کشور این پروژه متوقف شد.

با پیگیری صورت گرفته ازمردم و مسئولان، هیئت وزیران درجلسه مورخ ۴\۷\۸۷ طی مصوبه ای ضمن موافقت مجدد با اجرای طرح، بند جدیدی را به مصوبه قبلی اضافه کرد با این مضمون که وزارت راه و ترابری با نظر استانداری گلستان به میزان درختان قطع شده نسبت به کاشت درختان جدید اقدام نماید که این موضوع نیز با مخالفت سازمان محیط زیست روبرو شد.

از اینرو به لحاظ اینکه مسائل زیست محیطی طرح نیز مدنظر قرار گیرد به پیشنهاد معاون اجرایی رئیس جمهور طی نامه شماره ۸۶۱۰۵ مورخ۳۰ مرداد ۸۶ موضوع در جلسه مورخ ۱۸ فروردین سال۸۷ کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط زیست مطرح و این کمیسیون طی نامه شماره ۱۰۵۵۰\۳۷۶۷۷\۲۲ مورخ ۳۱ فروردین سال ۸۷ ضمن موافقت مجدد با اجرای طرح (برای بار سوم) مواردی به شرح ذیل موردتصویب قراردارد.

براساس کریدور مناسب انتخاب شده وزارت راه و ترابری طراحی راه اصلی را که مضمن کمترین تخریب جنگل باشد را ظرف مدت ۶ ماه انجام و به سازمان محیط زیست ارائه نماید و سازمان مذبور نیز ظرف مدت یکماه نظر خود را به وزارتخانه یادشده ارائه کند.

بر اساس این مصوبه مقرر شد موارد اختلاف در کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست بررسی و تصمیم گیری شود و طرح ارزیابی زیست محیطی مسیر فوق با مشاور مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست، توسط وزارت راه وترابری تهیه و پس از تایید کارکرده و موضوع آیین نامه ماده (۱۰۵) قانون برنامه چهارم توسعه کشور با نظارت عالی سازمان مزبور انجام شود.

آتش سوزی جنگل گلستان سابقه ۲۰ ساله دارد

مدیرکل محیط زیست گلستان به آتش سوزی جنگلهای استان در پاییز سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: در استان از ۲۰ سال پیش آتش سوزی ثبت شده است که از مهمترین عوامل آن می توان به عوامل اقلیمی اشاره کرد.

وی به دیگر عوامل آتش سوزیها اشاره کرد و گفت: عامل دوم آموزش ناکافی است و علاوه بر این مسافران عبوری و ساکنان منطقه اصول اولیه را رعایت نمی کنند که البته عمدی در کار نبوده است.

علی نژاد افزود: آتش زدن مزارع کشاورزی، ضعف و ناتوانی مجموعه دستگاههای دولتی از دیگر عوامل است و آموزش نیروهای اطفاء حریق اهمیت بسیاری دارد.

زیارت بزودی از بین می رود

وی در ادامه به ساخت و سازهای بی رویه در روستای زیارت اشاره کرد و گفت: زیارت از نمونه های حضور غیرعقلانی انسان در محیط طبیعی است.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: در خواست داده ایم از پل سید مسعود تا هرجا را که می خواهند را طرح ارائه کنند و برای آن برنامه ریزی انجام شود

وی روستای زیارت را یک سرمایه دانست و گفت: روستای زیارت یک سرمایه است که به دلیل عدم رعایت اصول مدیریتی آن را به زودی از دست خواهیم داد.

هزار پیچ به سرنوشت زیارت دچار می شود

علی نژاد افزود: هزارپیچ و دهنه محمد آباد نیز اگر در آنها اصول مدیریتی صحیح اجرا نشوند به سرنوشت زیارت دچار می شوند و از دست دادن آنها دور از واقعیت نیست.

وی گفت: مشابه این اتفاقات را در اطراف خود می بینیم و تصمیمات کوتاه مدت لطمه های زیادی به این محیط ها می زند.

وی گفت: برای بهره برداری ها در مسیر زیارت باید برنامه تهیه و تصویب شود و تا زمانی که با متخلفان برخورد نشود، تخلفها ادامه پیدا می کند.

مدیرکل محط زیست گلستان با اشاره به صدور چند فقره احکام در این حوزه گفت: تاکنون چند مورد رای صادر شده اما اجرا نشده است.

روند ساخت و ساز در روستای تاریخی زیارت روند نگران کننده ای دارد و در دو دهه اخیر شتاب قابل توجه و رو به رشدی داشته است.

در حال حاضر موج ساخت سازهای مجاز و غیرمجاز بر بافت قدیمی و سنتی این روستا تاثیر منفی گذاشته است و نیاز است برای حفظ این بافت ارزشمند تلاشهای ویژه ای صورت گیرد.

زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستانهای جنوب شهر گرگان حدود ۱۰ کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.

اگرچه از آغاز سال ۱۳۸۳ استانداری گلستان بدون هرگونه برنامه مشخصی محدودیتهایی را برای ساخت ‌و ساز ایجاد کرده اما آپارتمان‌سازی در این روستا با شتاب فراوان ادامه دارد.

 

    نظرات