تاثیر راه‌حل‌های فرمایشی در بازار مسکن

تاثیر راه‌حل‌های فرمایشی در بازار مسکن

www.BanaNews.irیک کارشناس ساختمان وجود اعتماد و امنیت سرمایه‌گذاری را لازمه‌ی ایجاد ثبات در بازار مسکن دانست و گفت: سیاست‌ها خیلی بیشتر از آنکه واقع‌گرایانه باشد، شعار‌گرایانه است و با شعار نمی‌شود قیمت‌ها را پایین نگه داشت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کامیار بیات‌ماکو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، حضور سرمایه‌گذاران در بازار مسکن را بیشتر از قبل دانست و گفت: گرایش به سرمایه‌گذاری در این بخش بازار افزایش پیدا کرده است و علت آن برآورد‌هایی بود که سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت مسکن و امید به وجود بازاری فعال‌تر داشته‌اند، است.

وی در ادامه با بیان این‌که به علت وجود تورم انتظاری این رونق خیلی کوتاه‌مدت بود، اظهار کرد: با افزایش قیمت‌ها، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا می‌کند و براساس آماری که از بازار خرید و فروش مسکن گزارش می‌شود، در بازار توان برای خریداری مسکن وجود ندارد و ریسک خریداران بسیار بالاست.

وی افزود: این اتفاق باعث شد سرمایه‌گذاران در جاهای امن‌تر و پربازده‌تر سرمایه‌گذاری کنند و طبیعتا بازار ارز و طلا زمینه‌هایی بودند که این امکان را برای افراد فراهم کرد که سرمایه‌های خود را در این بخش وارد کنند.

بیات‌ماکو در ادامه خاطرنشان کرد: مسکن دارای یک عدم مزیتی نسبت به بازارهای دیگر است و با وجود این‌که جای مطمئنی برای سرمایه‌گذاران است، اما انعطاف و مانورپذیری به سرمایه‌گذار نمی‌دهد؛ اگر بازار مسکن در شرایط رونق بود سود می‌برند، ولی اما اگر به دوره رکود رفت سرمایه در آنجا حبس می‌شود.

این کارشناس ساختمان همچنین با بیان این‌که از اواخر سال ۸۸ تا به امروز عمدتا سرمایه‌گذاران سنتی مسکن بوده‌اند که به سرمایه‌گذاری در این بخش جذب شده‌اند، تصریح کرد: در کوتاه‌مدت بازار مسکن تحرکی نخواهد داشت و در دراز‌مدت است که می‌توان بازگشت سرمایه را شاهد باشیم، زیرا توان واقعی برای خریداری مسکن وجود ندارد.

وی در ادامه به طرح قرار‌دادهای دوساله اجاره اشاره کرد و گفت: اعمال فشار برای اجرای این قرار‌دادها باعث شده است تورمی که مالکان انتظار دارند، طی دو سال آینده در بازار با آن روبه‌رو شوند روی قرار‌داد‌ها اعمال کنند یا به قرار‌دادهای دوجانبه غیررسمی رجوع کنند که آن هم خطر یکسری فساد‌ها و مشکلات را به همراه دارد؛ با این طرح خواستند قیمت‌ها را پایین نگه دارند، ولی خودش باعث افزایش قیمت اجاره‌بها شد.

بیات ماکو هم‌چنین با بیان این‌که در بازار مسکن راه‌حل‌های فرمایشی اثر‌گذار نیست، اظهار کرد: راه‌حل درست برگرداندن اعتماد و امنیت سرمایه‌گذاری است، زیرا سرمایه‌گذاران ریسک نمی‌کنند و در جاهای کم‌خطرتر مانند سرمایه‌گذاری در بانک‌ها پول خود را ذخیره می‌کنند، که نتیجه‌اش همین رکود بسیار عمیق است که ملاحظه می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که سیاست‌ها خیلی بیشتر از آنکه واقع‌گرایانه باشد، شعارگرایانه است و با شعار نمی‌شود قیمت‌ها را پایین نگه داشت، خاطرنشان کرد: مسکن باید به تعداد کافی و با کیفیت و قیمت مناسب تولید شود؛ اگر این سه عنصر در کنار مکانی که نیاز به مسکن در آن بخش وجود دارد، در نظر گرفته نشود، تمام تلاش ما در حد شعار باقی می‌ماند.

ابیات‌ماکو افزود: براساس آمارها سالانه حداقل ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن باید تولید شود که مسکن مهر نتوانسته است این حجم تولید را داشته باشد، زیرا آمارهایی که اعلام می‌شود مسکن تولید شده ظرف سه تا پنج سال است که این بیانگر نیاز به تولید بیشتر در این بخش است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که طرح ساخت خانه‌های لوکس و ویلایی برای اقشار پردرآمد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: افراد پردرآمد به اندازه کافی خانه لوکس دارند و نیازی به اجرای این طرح‌ها نیست؛ نباید زمین‌های حاصلخیز اطراف کلان‌شهرها را فدای طرح‌هایی کنیم که به جای سودمندی باعث جذب تعداد دیگری از مردم شهرهای میانی و روستاها به استان تهران و دیگر کلان‌شهرها شود.

این کارشناس ساختمان افزود: باید با کار کارشناسی و برآورد کارشناسان ظرفیت استان‌ها را بررسی کرد؛ چرا باید مدعایی را مطرح کنیم که حتی کسانی با توان مالی قوی و مدیریت اثر‌بخش‌تر نتواند آن را انجام دهد.

وی با بیان این‌که نگاه جامعه به مسکن سرمایه‌ای است، تصریح کرد: مردم به لحاظ عدم امنیت در دوران بازنشستگی مسکن را به عنوان یک منبع درآمد از اجاره‌بهای آن می‌دانند و گرایش به خرید به خاطر این است که بتوانند در دوران کهنسالی از این محل تامین درآمد کنند و یا این‌که برای فرزندان خود سرپناهی تامین کنند؛ این اتفاقی است که به عنوان سرمایه‌گذاری به آن نگاه می‌شود و گرنه پیداست که هر فرد به یک مسکن نیاز دارد.

بیات‌ماکو در پایان ابراز امیدواری کرد: مسوولان با دقت بیشتری طرح‌ها را اجرا و با توجه به نظر کارشناسان برنامه‌های اجرایی مسکن را بررسی کنند.

 

 

    نظرات