عــوامــل ایـجـاد تــورم در بــازار مـسـکــن

عــوامــل ایـجـاد تــورم در بــازار مـسـکــن

www.BanaNews.irدبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان گفت: دلالی روی زمین و مسکن که حاصل افزایش نقدینگی و سوق سرمایه‌ها به سوی نقل و انتقالات مسکن و زمین در برابر تولید مسکن است، عامل ایجاد تورم در بازار مسکن است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمد تولا ـ عضو کانون انجمن‌های صنفی انبوه‌سازان کشور ـ در گفت‌وگو باایسنا، با بیان این‌که خارج‌شدن سوداگران و واسطه‌گری ثبات را به بازار مسکن بازگردانده است، اظهار کرد: اگر در بازار مسکن سرمایه از طریق مسیر منطقی و قانونی خود و شرکت‌هایی که حرفه‌شان انبوه‌سازی است، جذب شود، بحران در بخش مسکن نخواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به این‌که افرادی که حرفه‌شان ساخت‌وساز مسکن نیست و به شیوه‌ی بورس‌بازی و دلالی وارد بازار مسکن می‌شوند، بحران و تورم را در این بخش به وجود می‌آورند، گفت: هم‌اکنون پول‌های سرگردان در بازار مسکن وجود ندارد و این نقدینگی سرگردان خود را در بازار ارز و طلا نشان داده است.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان همچنین رکود بازار را عاملی تاثیر‌گذار بر ثبات تعادلی عرضه و تقاضای مسکن دانست و تصریح کرد: تقریبا برای خانه‌های ارزان‌قیمت برای اقشار کم‌درآمد جامعه به تعادل نسبی رسیده‌ایم، اما هنوز به تولید بیشتر خانه‌های متوسط قیمت نیاز داریم.

وی در ادامه به دلالی روی زمین و مسکن که حاصل افزایش نقدینگی بخش خصوصی و سوق سرمایه‌ها به سوی نقل و انتقالات مسکن و زمین در برابر تولید مسکن است، اشاره و خاطرنشان کرد: با ورود مسکن مهر اتفاق مثبتی برای متقاضیان کم‌ درآمد ایجاد و آرامش در بازار مسکن حاکم شد.

وی افزود: وضعیت کنونی بازار مسکن مطلوب انبوه‌سازان حرفه‌ای است، چون می‌دانند چقدر باید سرمایه‌گذاری کنند و چقدر باید درآمد داشته باشند و از لحاظ تامین مصالح ساختمانی هم کمترین مشکلات را دارند.

تولا همچنین با بیان این‌که مسکن مهر از حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها جلوگیری کرده است، گفت: به علت مسائل اقتصادی، خشکسالی و تبلیغات موجود در سطح شهرها، هجوم مهاجرت افراد از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ وجود دارد و مسکن مهر اتفاق مثبتی بود که از افزایش حاشیه‌نشینی جلوگیری کند.

وی در ادامه با بیان این‌که مسکن مهر هنوز به شکل واقعی عرضه نشده است و بخش کمی از جامعه را توانسته است پوشش دهد، اظهار کرد: عرضه و تولید در کلان‌شهرها هنوز به‌طور کامل پاسخگوی نیاز مردم نیست و طبیعی است تقاضا برای خانه‌های اجاره‌ای بیشتر شود.

عضو کانون انجمن‌های صنفی انبوه‌سازان کشور در پایان با ابراز امیدواری از این‌که زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری برای تولید بیشتر مسکن به وجود آید تا از گرانی‌ها کاذب جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: نگاه مردم به مسکن نگاهی سرمایه‌ای است و باید به دنبال راهکارهایی برای به کارگیری این سرمایه‌ها در جهت تولید بیشتر باشیم.

 

    نظرات