در بازرسی یوزاپ، آمریکا یک پله پایین‌تر از ایران

در بازرسی یوزاپ، آمریکا یک پله پایین‌تر از ایران

www.BanaNews.irرییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به الزامی شدن اخذ گواهینامه‌های فرودگاهی، گفت: در بازرسی یوزاپ (نظارت بر صنعت هوانوردی بین المللی) در بین ۱۷۷ کشور، ایران رتبه دهم را کسب کرد و آمریکا یک پله پایین‌تر از ایران قرار گرفت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رضا نخجوانی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که درباره توسعه ناوگان باید برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های هواپیمایی را بررسی کرد، تصریح کرد: تا جایی که می‌دانم کلیه شرکت‌های هواپیمایی درصدد توسعه ناوگان متناسب با توسعه زیرساخت‌هایشان هستند.

درخواستی برای خرید توپولف ۲۰۴ نیامده ‌است

وی در ادامه درباره هواپیماهای توپولوف ۲۰۴ گفت:‌ درخواستی توسط شرکت‌های هواپیمایی برای خرید توپولوف ۲۰۴ نیامده است که ما بررسی کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی در ادامه تاکید کرد: وظیفه ما ورود به حوزه‌های سیاسی نیست اما هر شرکت هواپیمایی که بخواهد هواپیمایی خریداری و آن را به ما معرفی می‌کند، وظیفه داریم براساس مقررات جاری در آن زمان ارزیابی و اعلام نظر کنیم.

نخجوانی با اشاره به این‌که کار تبلیغاتی انجام نمی‌دهیم، گفت: کار حرفه‌ای و تخصصی انجام می‌دهیم و هر نوع درخواستی از هر کشوری که باشد وظیفه ما تطبیق شرایط هواپیما با دستورالعمل‌های فنی و استاندارد است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا همه توپولوف‌ها از ناوگان خارج شده‌اند؟ ‌گفت: باورتان نمی‌شود؟

توسعه مناطق آزاد از طریق گسترش شبکه‌های پروازی

رییس سازمان هواپیمایی در ادامه گفت: به دنبال توسعه مناطق آزاد از طریق گسترش شبکه‌های پروازی هستیم و در این راستا اگر درخواست‌هایی مبنی بر توسعه شبکه‌ پروازی خارجی‌شان داشته باشند استقبال می‌کنیم اما باید توجه کرد که این امر به هماهنگی مناطق آزاد با شرکت‌های هواپیمایی بستگی دارد.

برنامه راهبردی توسعه ایمنی در صنعت هوانوردی در آستانه اجرا

رییس سازمان هواپیمایی کشور در ادامه با بیان این‌که ‌مراحل پایانی برنامه راهبردی توسعه ایمنی در صنعت هوانوردی را طی می‌کنیم، اظهار کرد: بر این اساس حجم بسیار زیادی از برنامه‌هایی که تا به حال تدوین نشده بود، تدوین می‌شود و به زودی در سایت رسمی سازمان هواپیمایی کشوری به‌منظور نظردهی صاحب‌نظران که در جریان تدوین این برنامه نبودند قرار می‌گیرد تا از نقطه نظرات آنها هم آگاه شویم.

وی تصریح کرد: با نهایی شدن و تصویب این برنامه در دولت به عنوان یک نقشه راه برای ارتقا سطح ایمنی در کل صنعت هوایی از آن استفاده می‌کنیم.

الزامی شدن اخذ گواهینامه‌های فرودگاهی

نخجوانی با تاکید بر این‌که نظارت بر فرودگاه‌های کشور از ویژگی‌های عمده این برنامه است، ادامه داد: چند سالی است که اخذ گواهینامه‌های فرودگاهی الزامی شده و در حال حاضر فقط یکی از فرودگاه‌های کشور این گواهی‌نامه را به صورت موقت دریافت کرده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه گفت: براساس ابلاغیه‌ای که اعلام شده از شرکت فرودگاه‌های کشور خواسته‌ایم هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح وضعیت خودشان و تطبیق شرایط با معیارها و استانداردها برای اخذ این گواهی‌نامه اقدام کنند چراکه اخذ این گواهی‌نامه به منزله رعایت حداقل‌ها و داشتن شرایط ایمنی و کارآمد در فرودگاه‌های کشور است.

در بررسی یوزاپ، آمریکا یک پله پایین‌تر از ایران

وی اظهار کرد: همچنین نتیجه اقداماتی که طی یک سال و نیم گذشته در سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم این بود که نتایج بازرسی که سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) از ایران داشته است، اعلام شد.

نخجوانی با اشاره به این‌که اگرچه این نتایج قطعی نیست اما بسیار درخشان و خوب است،‌ تصریح کرد: براساس طبقه‌بندی انجام شده رتبه ما در مقایسه با کشورهای که مورد این بازرسی قرار گرفتند، مطلوب است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این‌که این بررسی بین ۱۷۷ کشور جهان صورت گرفته ‌است، ‌ادامه داد: در پروژه بازرسی یوزآپ رتبه ما دهم است و کشورهای پیشرفته‌ای هستند که بعد از رتبه ایران قرار گرفتند.

به گفته او این آمار را ایکائو اعلام کرده است و به طور مثال آمریکا بعد از ایران قرار گرفته و رتبه یازدهم را کسب کرده است.

وی با بیان این‌که آمار روی سایت سازمان قرار می‌گیرد، ‌گفت: چون آمار رسمی ایکائو است کسی نمی‌تواند آن را نقض کند یا ادعایی برخلاف این را مطرح کند.

نخجوانی تصریح کرد: این همان نویدی بود که در صنعت هوانوردی می‌دادیم که بخش حاکمیتی توان آن را دارد که با معیارها و ضوابط بین‌المللی خود را تطبیق کند و بتواند جایگاه کشور را به نظر رتبه‌بندی ارتقا دهد.

درخواست‌های بسیار برای ایجاد ایرلاین جدید

رییس سازمان هواپیمایی با اشاره به این‌که درخواست‌های بسیاری از داخل کشور برای ایجاد ایرلاین جدید داشتیم، اظهار کرد: به‌طور طبیعی هر شرکت و متقاضی که واجد شرایطی باشد که روی سایت سازمان قرار داده‌ایم و ارزیابی‌ها دلالت بر وجود صلاحیت‌های فنی و عملیاتی و بازرگانی و توانایی مالی باشد قطعا جواب ما برای ایجاد ایرلاین مثبت خواهد بود. البته مشروط بر رعایت زمان است؛ یعنی فرصتی شش ماهه داده می‌شود و اگر متقاضیان نتوانند وظایف و تعهدات خودشان را انجام دهند مجوز بعد از شش ماه باطل می‌شود.

رییس سازمان هواپیمایی خاطرنشان کرد: شرکت‌های بازرگانی که تشکیل می‌شوند براساس قوانین می‌توانند منابع مالی خودشان را از بانک‌ها و موسسات اعتباری تامین کنند و اگر شرکت‌ها نیاز به معرفی‌نامه داشته باشند ما ارائه می‌کنیم.

صدور مجوز پرواز برای ایران ۱۴۰

معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به این‌که به هواپیمای ایران ۱۴۰ با ملاحظات فنی و رعایت محدودیت وزنی اجازه پرواز داده شده است، گفت: زمانی که سایر سوالات فنی پاسخ داده شود و مشکلی موجود نباشد این محدودیت‌ها برداشته می‌شود.

اطلاع‌رسانی در مورد تعدیل قیمت‌ها برعهده ستاد هدفمندسازی است

معاون وزیر راه و ترابری درباره تعدیل قیمت‌ها گفت: درخواستی را شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر تعدیل قیمت‌ها دارند که در ستاد هدفمندی بررسی می‌شود اما هر گونه اطلاع‌رسانی برعهده ستاد هدفمندسازی است.

نخجوانی در ادامه درباره عدم ارائه سوخت به شرکت‌های هواپیمایی توسط برخی کشورها اظهار کرد: در این راستا شرکت‌های هواپیمایی که مشکل داشتند حل مشکلاتشان را با مکانیزم‌های مختلف پیگیری می‌کنند در بعضی جاها هم مشکلاتشان را حل کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با این کشورها مقابله به مثل کنید؟ تصریح کرد: دولت ایران موضع خود را رسما اعلام کرده است.

در پرواز صدر اعظم آلمان کد مجوز ورود اشتباه اعلام شد

رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره بروز مشکل در پرواز صدر اعظم آلمان برای عبور از آسمان ایران، گفت: مشکل مربوط به این بود که آن شرکت کد مجوز ورود به کشور را اشتباه اعلام کرده بود و بدیهی است که سیستم نظارتی و پدافندی کشور ما با دقت و هوشمندانه‌ عمل کرده و تصمیم گرفته و اجرا می‌کند.

 

 

    نظرات