در پی مصرف بی رویه آب در قم؛ آب قم کمی شور شد

در پی مصرف بی رویه آب در قم؛ آب قم کمی شور شد

www.BanaNews.irافزایش دمای ۴۱ درجه‌ای در قم و مصرف غافلگیر کننده آب توسط شهروندان قمی آبفای قم را مجبور به استفاده از منابع زیرزمینی کرد و به این ترتیب آب قم کمی شور شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالحمید توکلی بینا مدیرکل آب و فاضلاب استان قم شب گذشته در گردهمایی ائمه جماعات مساجد استان قم پروژه آب رسانی به قم را یکی از بزرگترین پروژه‌های آب رسانی در خاورمیانه و از افتخارات وزارت نیرو دانست و افزود: همه فناوری‌های صنعت آب ایران و برخی فناوری‌های کشورهای پیشرفته در این طرح مورد استفاده قرار گرفته است.

توکلی بینا افزود: از کل مسیر حدود ۵۴ کیلومتر آن با تونلی به قطر ۴٫۵ متر احداث شده و ادامه مسیر تا ۲۷۰ کیلومتر نهایی تا پایان سال ۹۱ به بهره برداری می‌رسد.

وی اظهارداشت: تاکنون ۸۵۰ میلیارد تومان در پروژه آبرسانی به قم هزینه شده و در پایان طرح که اواخر امسال است در مجموع ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

توکلی بینا ادامه داد: با اتمام این طرح ده شهر و ۲۰۰ روستا از نعمت آب شیرین بهره‌مند خواهند شد و ۸۰ درصد آب توسط قم دریافت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که خشکسالی سال قبل در قم بی نظیر بوده است؛ تصریح کرد: این در حالی است که خشکسالی در سال‌جاری به اوج خود خواهد رسید.

مدیرکل آبفا قم خاطرنشان کرد: تسریع در پروژه آب رسانی از سرشاخه‌های دز به استان قم از درخواست‌های جدی مقام معظم رهبری به خصوص در سفر اخیر به قم بود.

وی با بیان این که به طور متوسط در سال ۲۸۰۰ تا سه هزار لیتر در ثانیه مصرف آب قم است؛ گفت: این در حالی ست که در ۱۰ روز گذشته به دلیل افزایش دمای ۴۱ درجه ای در قم، مصرف بالای خارج از تصور ایجاد شد و ۳۸۰۰ لیتر آب مصرف شد.

توکلی بینا تصریح کرد: این مصرف بی رویه ما را مجبور کرد تا آب شور چاه‌ها را در مدار بهره برداری قرار دهیم و آب مورد نیاز مردم قم را تامین کنیم.

وی ادامه داد: از نظر روانی مردم خیلی از مصرف آب شیرین لذت می‌برند اما در حال حاضر پا را از الگوی مصرف آب فراتر گذاشته‌اند و به همین دلیل مجبور شدیم تا مقداری آب شور وارد جریان شود.

توکلی بینا با بیان این‌که آب شیرین باید در سال ۹۲ به قم می‌رسید؛ تاکید کرد: با تلاش مجدانه در این حوزه خوشبختانه در پایان سال ۹۱ آب با همه ظرفیت یعنی ۵ هزار لیتر در ثانیه به قم می رسد و آب کاملا شیرین خواهد شد.

وی با اشاره به سرانه مصرف کشورهای توسعه یافته و مقایسه آن با ایران هشدار داد: در مدیریت مصرف باید بیش از پیش کار کنیم چرا که کشورهای توسعه یافته به اندازه ایران مصرف آب ندارند و سرانه آنها از ما پائین تر است و در حال حاضر در قم سرانه مصرف ۱۷۰ لیتر در روز است اما در کشورهای توسعه یافته بین ۹۰ تا ۱۳۰ لیتر در روز است.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، توکلی بینا تصریح کرد: طرح پایش سلامتی آب روزانه در ۷۰ نقطه شهر انجام می‌شود تا آب سالم به صورت عادلانه در میان مردم در همه نقاط شهر توزیع شود.

وی خواستار شد: ائمه جماعات دست یاری به ما بدهند و مردم را نسبت به مصرف مناسب آب آگاه کنند.

مدیرکل آبفا قم افزود: هم اکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این آب بهره‌مند می شوند و مصرف آن نیازمند کار فرهنگی است.

توکلی بینا در پایان با بیان این‌که در قرآن به آب توجه ویژه‌ای شده است؛ گفت: روایات بسیاری نیز در این زمینه داریم که می‌توان برای فرهنگسازی مصرف آب از آنها استفاده کرد.

 

 

    نظرات