راهکارهای مشارکت مردم در مدیریت سیلاب در کارگروه سیل و مخاطرات...

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای مازندران، جلسه کارگروه سیل و مخاطرات دریایی که به میزبانی آب منطقه ای مازندران برگزار شد، ابتدا آقای دکتر محمدابراهیم یخکشی مدیر عامل آب منطقه ای مازندران و رئیس کارگروه سیل و مخاطرات دریایی مازندران با اشاره به نقش این کارگروه در تصمیم گیری برای مدیریت بحران سیل و قدردانی از اقدامات خوب دستگاه‌ها در مدیریت سیلاب اسفند ماه و فروردین ماه گذشته گفت: تنوع خسارت سیل در استان زیاد اما با توجه به ظرفیت بالای استان، تلاش شد تا مشکلات در استان حل و فصل شود. چرا که وقوع سیلاب مصادف با ورود گردشگران به استان بوده و دستگاه ها و مردم تلاش کردند تا مشکلات را با بهره گیری از ظرفیت استانی برطرف کنند. به همین لحاظ مانند برخی از استان ها سیل مازندران در سطح ملی برجسته دیده نشد.

دکتر یخکشی افزود:رویکرد ما در مدیریت سیلاب اقدامات پیشگیرانه است، لذا با توجه به احتمال وقوع سیلاب پاییزه هریک از دستگاه ها آمادگی لازم را برای وقوع سیلاب داشته باشند. انتظار داریم پاکسازی دهنه پل ها در پایین دست و بالادست انجام گیرد، بانک اطلاعاتی ماشین آلات و تجهیزات کمک رسانی تکمیل شود، تخلیه سرشاخه گیر ها و تکمیل پروژه های نیمه تمام نیز سرعت یابد، درختان مسیر رودخانه نیز که مانع جریان سیل می شوند پاکسازی شوند، پوشش مخابراتی در مناطق کم برخوردار تقویت شود، خطوط لوله آب، گاز، نفت و خطوط انتقال برق در مناطق آسیب پذیر بازمهندسی گردند، به عملیات لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها سرعت بخشیم، زهکش های مسدود شده در محدوده شهرها، روستاها و اراضی کشاورزی بازگشایی شوند، بیمه هم نیز چتر حمایتی خود را در این بخش گسترش بیشتری دهد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نقش مردم را در مدیریت سیلاب به ویژه در بخش پیشگیری، مقابله و مشارکت مالی مهم برشمرد و گفت: واقعیت موضوع این است که مردم همیشه در مدیریت سیلاب قبل از دستگاه ها در صحنه حضور دارند و انصافاً در همین سیلاب گذشته اقدامات خیلی خوبی انجام داده اند و کار ما دستگاه ها بیشتر سرعت بخشیدن و تسهیل در اقدامات مدیریت سیلاب بوده و من معتقدم به لحاظ اجتماعی، بسترهای مشارکت زیادی به ویژه در روستاها برای مدیریت سیلاب وجود دارد و افراد به لحاظ قرابت و خویشاوندی در شرایط بحران به یکدیگر کمک می کنند و این پشتوانه خیلی خوبی است که می توان بر روی آن برنامه ریزی نمود.
ایشان در پایان با تأکید بر ضرورت تبادل تجربیات و درس آموخته ها از سیل گذشته، هفته بلایای طبیعی را فرصت خوبی برای ارائه عملکرد و تجربیات استان در بخش مدیریت سیلاب برشمرد و گفت: انشالله با برگزاری یک نمایشگاه و جلسه هم اندیشی مناسب که با مشارکت جوامع محلی صورت می گیرد، این تجربیات ذی قیمت، مستند و مبادله می شود.
در این جلسه نمایندگان دستگاه ها از جمله راه، بندر نوشهر، منابع طبیعی غرب استان، مخابرات، صنعت معدن و تجارت، بنیاد مسکن، توزیع برق مازندران و غرب استان، شرکت گاز، آب و فاضلاب روستایی، محیط زیست و آب منطقه ای ضمن ارائه گزارشی از اقدامات دستگاه های خود پیشنهاداتی را در زمینه بهره گیری از مشارکت مردم در مدیریت سیلاب ارائه نمودند.
لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای مازندران

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای مازندران

    شركت آب منطقه‌ای مازندران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات