15 مهر روز كودك، محيط زيست و ميراث فرهنگي/ كودكان را با محيط زيست و طبيعت آشنا كنيم/كودكان حلقه ي مفقوده ي مراقبت از محيط زيست
1 5 مهر روز كودك، محيط زيست و ميراث فرهنگي/ كودكان را با محيط زيست و طبيعت آشنا كنيم/كودكان حلقه ي مفقوده ي مراقبت از محيط زيست
روز پانزدهم مهر، روز كودك و محيط زيست و ميراث فرهنگي نامگذاري شده است.زمين ما امروز نياز به كمك دارد و ايجاد فضايي براي شناخت و درك حساسيت خطراتي كه “محيط زيست” را تهديد ميكند، براي كودكان و نوجوانان بسيار ضروري است . آنها ميتوانند بهترين سفيران براي هشيارسازي خانوادهها در قبال محيط زيست باشند .
به گزارش «پارما» از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، دركشور ما، پانزدهم تا بيست و يكم مهرماه هفتهي ملي كودك نام گرفته است و روزهاي اين هفته، هر سال مطابق با موضوعات مرتبط با كودكان، نامگذاري ميشود .
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، مراسم اين هفته را با تكيه بر مسايلي همچون محيطزيست، قصهگويي، منظومهخواني و اجراهاي برنامههاي سرگرم كننده و آموزنده، تدارك ميبيند .
عنوانِ روز پانزدهم مهر،" روز كودك و محيط زيست و ميراث فرهنگي" است و در پوستر طراحي شده توسطِ كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، درونمايهي دوستي با طبيعت كه نشانگرِ شادابي و نشاط و اولين گامِ ايجاد عشق و علاقه و مقدمهي آموزش حفاظت از محيط زيست و احترام به همهي زيستمندان است، خودنمايي ميكند .
روز كودك در سطح بين المللي، در 29 آبان ( 20 نوامبر) برگزار ميشود. انتخاب مناسبتهاي خاص در سطح بين المللي، بيانگر اهميتِ موضوع است .
تربيتِ كودكان، مهمترين وظيفه و بزرگترين هدفِ جوامعِ بشري است چرا كه جهان به دستِ انسانها اداره ميشود. انسان از يك سو، خالقِ علم وتكنولوژيهاي سودمند و عاملِ پيشرفتهاي شگرف و حيرت انگيز است، و از ديگرسو، تمام جنگها، ويرانيها و تخريبِ محيط زيست و جهانِ پيرامون ما، به دست او انجام ميشود .
بنابراين روشن است كه حاصلِ تربيتِ درست و بههنگام در كودكي، ترسيم تصويري زيبا و چشم نواز از جهاني است كه در اختيارِ انسانهاي پرورش يافته باشد .
مطالعات و تحقيقاتِ جديد نشان ميدهد امروزه، روشهاي قديمي و سنتيِ آموزش و پرورش در بسياري از كشورها، پاسخگوي نيازِ آموزشي و تربيتيِ قرن بيست و يكم نبوده و نتيجهي مطلوب و مورد نظر كه پرورشِ نسلي خلاق، متفكر، ماهر و توانمند همراه با سوادِ محيط زيستي و برخوردار از فهمِ بومشناختي از جهانِ پيرامون بوده را، به ارمغان نياورده است .
به استنادِ اين تحقيقات، در برنامهريزي مدارس،ضروري است آموزشهاي مستقيم و رسمي، بعد از دوازده سالگي صورت بگيرد و قبل از آن، كودك بدون دخالتهاي مستقيم با طبيعت و فضاي پيرامونش روبرو شده و تسهيلگر، در يافتن پاسخِ پرسشها و درك و دريافتهايش، در كنار او باشد. ارتباط كودك با طبيعت ، درست از همين نقطه و با اين هدف آغاز ميشود كه مهارتهاي موردِ نياز كودكان، از سالهاي نخستينِ زندگي، جوانه زده و بهتدريج و بهخوبي رشد كند .
از نمونه هاي موفق اين نوع از تعليم و تربيت، روشي است كه به طور مثال در مدارس فنلاند، سوئد و سوييس به كار گرفته ميشود كه درشمارِ موفقترين مدارسِ دنيا، در تربيتِ گروه سني كودكان هستند .
تجارب جهاني نشان ميدهد كه نهادينه شدن رفتارها و هنجارهاي صحيح در همهي موضوعات اجتماعي، بهويژه در شيوهي برخورد و رفتار با محيط زيست و طبيعت، از سنينِ كودكي و بافراهم آوردنِ شرايطي كه عشق و علاقه را به صورت خودانگيخته در آنها ايجاد كند، رخ ميدهد .
ازاينرو لازم است با ايجاد هماهنگي ميان آموزش و پرورش، مراكز آموزشي- فرهنگي و آموزش عالي با سازمان حفاظت محيط زيست، و هم افزايي تمام تلاشها و فعاليتها، بتوانيم نقشِ موثري در تربيتِ نسلي كارآمد وآينده ساز ايفا كنيم.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان
نظرات