15 مهر روز كودك، محيط زيست و ميراث فرهنگي/ كودكان را با محيط زيست و طبيعت آشنا كنيم/كودكان حلقه ي مفقوده ي مراقبت از محيط زيست

15 مهر روز كودك، محيط زيست و ميراث فرهنگي/ كودكان را با محيط زيست و طبيعت آشنا كنيم/كودكان حلقه ي مفقوده ي مراقبت از محيط زيست

1 5 مهر روز كودك، محيط زيست و ميراث فرهنگي/ كودكان را با محيط زيست و طبيعت آشنا كنيم/كودكان حلقه ي مفقوده ي مراقبت از محيط زيست

روز پانزدهم مهر، روز كودك و محيط زيست و ميراث فرهنگي نامگذاري شده است.زمين ما امروز نياز به كمك دارد و ايجاد فضايي براي شناخت و درك حساسيت خطراتي كه “محيط زيست” را تهديد مي‌كند، براي كودكان و نوجوانان بسيار ضروري است . آن‌ها مي‌توانند بهترين سفيران براي هشيارسازي خانواده‌ها در قبال محيط زيست باشند .

به گزارش «پارما» از  پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، دركشور ما، پانزدهم تا بيست و يكم مهرماه هفته‌ي ملي كودك نام گرفته است و روزهاي اين هفته، هر سال مطابق با موضوعات مرتبط با كودكان، نامگذاري مي‌شود .

كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، مراسم اين هفته را با تكيه بر مسايلي همچون محيط‌زيست، قصه‌گويي، منظومه‌خواني و اجراهاي برنامه‌هاي سرگرم كننده و آموزنده، تدارك مي‌بيند .

عنوانِ روز پانزدهم مهر،" روز كودك و محيط زيست و ميراث فرهنگي" است و در پوستر طراحي شده توسطِ كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، درونمايه‌ي دوستي با طبيعت كه نشانگرِ شادابي و نشاط و اولين گامِ ايجاد عشق و علاقه و مقدمه‌ي آموزش حفاظت از محيط زيست و احترام به همه‌ي زيستمندان است، خودنمايي مي‌كند .

روز كودك در سطح بين المللي، در 29 آبان ( 20 نوامبر) برگزار مي‌شود. انتخاب مناسبت‌هاي خاص در سطح بين المللي، بيانگر اهميتِ موضوع است .

تربيتِ كودكان، مهم‌ترين وظيفه و بزرگترين هدفِ جوامعِ بشري است چرا كه جهان به دستِ انسان‌ها اداره مي‌شود. انسان از يك سو، خالقِ علم وتكنولوژي‌هاي سودمند و عاملِ پيشرفت‌‌هاي شگرف و حيرت انگيز است، و از ديگرسو، تمام جنگ‌ها، ويراني‌ها و تخريبِ محيط زيست و جهانِ پيرامون ما، به دست او انجام مي‌شود .

بنابراين روشن است كه حاصلِ تربيتِ درست و به‌هنگام در كودكي، ترسيم تصويري زيبا و چشم نواز از جهاني است كه در اختيارِ انسان‌هاي پرورش يافته باشد .

مطالعات و تحقيقاتِ جديد نشان مي‌دهد امروزه، روش‌هاي قديمي و سنتيِ آموزش و پرورش در بسياري از كشورها، پاسخگوي نيازِ آموزشي و تربيتيِ قرن بيست و يكم نبوده و نتيجه‌ي مطلوب و مورد نظر كه پرورشِ نسلي خلاق، متفكر، ماهر و توانمند همراه با سوادِ محيط زيستي و برخوردار از فهمِ بوم‌شناختي از جهانِ پيرامون بوده را، به ارمغان نياورده است .

به استنادِ اين تحقيقات، در برنامه‌ريزي‌ مدارس،ضروري است آموزش‌هاي مستقيم و رسمي، بعد از دوازده سالگي صورت بگيرد و قبل از آن، كودك بدون دخالت‌هاي مستقيم با طبيعت و فضاي پيرامونش روبرو شده و تسهيلگر، در يافتن پاسخِ پرسش‌ها و درك و دريافت‌هايش، در كنار او باشد. ارتباط كودك با طبيعت ، درست از همين نقطه و با اين هدف آغاز مي‌شود كه مهارت‌هاي موردِ نياز كودكان، از سال‌هاي نخستينِ زندگي، جوانه زده و به‌تدريج و به‌خوبي رشد كند .

از نمونه هاي موفق اين نوع از تعليم و تربيت، روشي است كه به طور مثال در مدارس فنلاند، سوئد و سوييس به كار گرفته مي‌شود كه درشمارِ موفق‌ترين مدارسِ دنيا، در تربيتِ گروه سني كودكان هستند .

تجارب جهاني نشان مي‌دهد كه نهادينه شدن رفتارها و هنجارهاي صحيح در همه‌ي موضوعات اجتماعي، به‌ويژه در شيوه‌ي برخورد و رفتار با محيط زيست و طبيعت، از سنينِ كودكي و بافراهم آوردنِ شرايطي كه عشق و علاقه را به صورت خودانگيخته در آنها ايجاد كند، رخ مي‌دهد .

ازاين‌رو لازم است با ايجاد هماهنگي ميان آموزش و پرورش، مراكز آموزشي- فرهنگي و آموزش عالي با سازمان حفاظت محيط زيست، و هم افزايي تمام تلاش‌ها و فعاليت‌ها، بتوانيم نقشِ موثري در تربيتِ نسلي كارآمد وآينده ساز ايفا كنيم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات