طرح جامع بافت تاریخی به صورت ویژه در دستور کار شهرداری است

شهردار کرمان در مراسم افتتاح شهرداری ویژه بافت تاریخی:

طرح جامع بافت تاریخی به صورت ویژه در دستور کار شهرداری است

بافت تاریخی شهر کرمان منشا درآمدهای پایدار برای شهر کرمان خواهد شد

شهردار کرمان گفت: تهیه طرح جامع بافت تاریخی به صورت ویژه در دستور کار شهرداری است و امیدواریم با حمایت سازمان میراث فرهنگی و استانداری کرمان، زمینه شکوفایی این بافت فراهم شده و بافت تاریخی شهر کرمان، منشا درآمدهای پایدار برای شهر کرمان شود.

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید eftetahshahrdarimantaghe5.jpg
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید eftetahshahrdarimantaghe5a.jpg
  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید shahrdarimantaghe5.jpg

به گزارش کرمان آنلاین سید مهران عالم زاده در نشستی که با حضور اعضای شورای اسلامی شهرکرمان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اصحاب رسانه در حاشیه مراسم افتتاح شهرداری منطقه پنج (ویژه بافت تاریخی)برگزار شد؛ از جمله دلایل راه اندازی شهرداری منطقه ویژه بافت تاریخی را حفظ و احیاء بناهای تاریخی ذکر کرد و افزود: هر چند که این بناهای ارزشمند به خودی خود واجد ارزش هستند اما نیازمند مجموعه ای هستند که به صورت ویژه به آنها بپردازد تا هویت این بناهای ارزشمند حفظ شده و به نسل بعد منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری منطقه پنج ارتباط ویژه و مستمری با سازمان میراث فرهنگی خواهد داشت، بنابراین از این سازمان می‌خواهیم به لحاظ پیگیری اقدامات اجرایی در بافت تاریخی و سرعت بخشیدن به مکاتبات اداری، نماینده ای را در شهرداری ویژه منطقه بافت تاریخی مستقر کند.

شهردار کرمان ساختمان فعلی شهرداری منطقه پنج را متعلق به سازمان ترافیک شهرداری دانست و به استقرار این شهرداری در یک بنای واجد ارزش تاریخی در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد.

وی گفت: نیروی انسانی شهرداری منطقه پنج، از مجموعه نیروهای شهرداری تامین شده است و هم اکنون به لحاظ نرم افزاری به سیستم شهرسازی متصل شده و بدون هیچ مانعی پروانه ساختمانی توسط کارشناسان آن صادر می‌شود.

عالم زاده تاکید کرد: امیدواریم با حمایت سازمان میراث فرهنگی و استانداری کرمان، زمینه‌ی شکوفایی این بافت فراهم شود و بافت تاریخی شهر کرمان به عنوان مقصد گردشگری  همه  گردشگران قرار گیرد.

وی بر لزوم همدلی و هماهنگی دستگاه‌های دیگر به خصوص سازمان میراث فرهنگی با شهرداری منطقه پنج تاکید کرد و گفت: در محدوده بافت تاریخی، اقداماتی زیادی باید انجام داد بنابراین برای احیاء بافت تاریخی درصورتی که بخش دولتی، مردم و سرمایه گذاران وارد شوند، باعث می‌شود تا بافت تاریخی درحوزه‌ی اقتصادی به منشا درآمدهای پایدار برای شهر کرمان تبدیل شود.

شهردار کرمان ادامه داد : طرح جامع بافت تاریخی به صورت ویژه در دستور کار شهرداری است و در این راستا  جهت عقد قرارداد به دنبال مشاور ذی‌صلاح هستیم.

عالم‌زاده گفت: بخشی از بافت تاریخی از بین رفته و یا نوسازی شده است بنابراین با تعامل با میراث فرهنگی به دنبال محدود کردن بافت تاریخی هستیم و قصد داریم از بافت تاریخی باقی مانده حفاظت کنیم.

در ادامه این جلسه شهردار کرمان در پاسخ به سوالات خبرنگاران با تاکید براین که برای جابه جایی و تاسیس شهرداری منطقه پنج از سوی شهرداری منطقه یک و حوزه روابط عمومی شهرداری به اندازه کافی اطلاع رسانی شده  و خواهد شد؛ گفت: شهرداری منطقه پنج کرمان می‌خواهد حافظ ضوابط و مقررات باشد و اگر کسی انتخاب می‌شد که هر چند متخصص اما نسبت به ضوابط و مقررات دغدغه ای  نداشت؛ نمی توانست کارایی لازم را داشته باشد بنابراین انتخاب مهندس «قطب الدینی» به عنوان شهردار منطقه پنج بهترین گزینه بود.

وی در مورد پروژه ساروج پارس  گفت: این پروژه مسیر کارشناسی خودش را طی میکند و بهترین تصمیم را مقامات عالی استان و کشور در مورد این پروژه خواهند گرفت.

شهردار کرمان درپاسخ به تعیین تکلیف املاک فرسوده و ساکن شدن اتباع بیگانه دراین املاک تصریح کرد: درصورتی که مانند شهرهای دیگر سرمایه وارد بافت تاریخی شود، آن بافت خود به خود ارزش افزوده  پیدا کرده و سرمایه گذارن  دیگر نیز برای تملک املاک تمایل پیدا میکنند بنابراین به دنبال آن نیزمالکان نیز املاک  خود را فروخته یا تبدیل به احسن می کنند و این زمینه ای میشود تا بافت تاریخی خود به خود توسط مردم احیاء شده وحوزه گردشگری نیزفعال شود.

درادامه این جلسه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری راه اندازی شهرداری بافت تاریخی را رویداد خوبی برای شهر کرمان ذکر کرد و گفت: شهرکرمان با 480 هکتار بافت تاریخی به شهرداری بافت تاریخی نیاز مبرمی داشت تا به صورت متمرکز موارد مربوط به این بافت درآن پیگیری شود.

فریدون فعالی با تاکید براین که در بافت تاریخی تک بناهایی داریم که ارزش ثبت ملی وجهانی دارند؛ افزود: خوشبختانه  قانون مرمت واحیای بافتهای تاریخی وفرهنگی  مصوبه  مجلس را پشت سرگذاشته و به دستگاههای مربوطه ابلاغ شده است.این قانون به مرمت ، احیا و صیانت از بافت تاریخی اشاره کرده  ووظایف تمامی دستگاههای اجرایی درآن مشخص واعلام شده است.

وی با اشاره به گفته های شهردار مبنی بر تدوین طرح جامع بافت تاریخی شهرکرمان، تصریح کرد: طرح جامع نیازی ضروری است زیرا طبق این طرح نه تنها وظایف دستگاه های تاثیر گذار دراین حوزه اعلام می شود بلکه درزمینه احیاء وحفظ بافت تاریخی شهر، مسیرو پروژه های هدف نیز مشخص می شوند.

فعالی از ثبت پایگاه بافت تاریخی در شهر کرمان خبرداد وگفت: شهرداری از گذشته تا کنون اقدامات خوبی برای احیای بافت تاریخی انجام داده وبرنامه های خوبی برای ساماندهی واحیای این بافت دارد.

در ادامه سرپرست شهرداری منطقه پنج شهر کرمان گفت: بافت تاریخی میراث گذشتگان است و ما باید در حفظ و نگهداری آن برای نسل آینده کوشا باشیم.

علی اکبر قطب الدینی افزود: 480 هکتار از منطقه یک جدا شده و تحت پوشش شهرداری منطقه پنج قرار گرفته است و افراد با سابقه بالا و تجربه کافی در شهرداری منطقه پنج مشغول به کار شده‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با همکاری میراث فرهنگی در زمینه حفظ و احیاء بافت تاریخی شهر کرمان اقدامات موثری انجام دهیم.

مهدیه جعفری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات