جدیدترین روش دستیابی به آب آشامیدنی از آب دریا

جدیدترین روش دستیابی به آب آشامیدنی از آب دریا

محققان با استفاده از فناوری نانو موفق به تولید فیلتری شده‌اند که آب دریا را به آب شیرین تبدیل می‌کند.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از سایت خبری سی ان ان، این فیلتر از نانوتیوب‌های کربنی ساخته شده است و آب دریا را به آب سالم و شیرین مناسب برای آشامیدن تبدیل می‌کند.

نانوتیوب‌های کربنی به لایه یک اتمی از کربن اطلاق می‌شود که دور استوانه‌ای به شکل تیوب قرار دارد. دانشمندان موفق شده‌اند که با استفاده از کامپیوتر طرح تبدیل آب دریا به آب شیرین و تمیز قابل آشامیدن را شبیه‌سازی کنند.

تکنیک شیرین‌سازی آب به این روش بر مبنای فرآیند اسموز صورت می‌گیرد؛ یعنی آب از منطقه‌ای با غلظت کم به ناحیه‌ای با غلظت زیاد حرکت می‌کند. درست است که به‌کارگیری قانون اسموز ایده اصلی محققان در این طرح است ولی آنها از اسموز معکوس استفاده و آب شور را به آب شیرین تبدیل کرده‌اند. این همان کاری است که آب‌شیرین‌کن های موجود انجام می‌دهند.

با توجه به اینکه امروزه آب سالم برای نوشیدن در بسیاری از نقاط دنیا وجود ندارد و حدود ۳ میلیارد نفر با کمبود آب نوشیدنی مواجه اند و همچنین امراض بیشماری از طریق نوشیدن آب آلوده به انسان منتقل می‌شود؛ طرح‌هایی که منابع مکمل را برای استفاده افراد آماده می‌کند بسیار با ارزش و قابل سرمایه‌گذاری است .

به گزارش بنانیوز ، سازمان آمار آمریکا نشان می‌دهد که با توجه به رشد جمعیت تا سال ۲۰۳۰ میزان آب درخواستی برای ادامه زندگی به چهار برابر مقدار امروز افزایش پیدا می‌کند و دیگر هیچ منبعی قادر به تامین آن نیست؛ بنابراین دستیابی به روش‌های جدید برای تامین آب مورد نیاز ساکنان زمین همواره حائز اهمیت است.

 

 

    نظرات