‌محیط زیست مسئولیت جابه‌جایی مرجان‌های بندر چابهار را پذیرفت

‌محیط زیست مسئولیت جابه‌جایی مرجان‌های بندر چابهار را پذیرفت

www.BanaNews.irمعاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه محیط زیست مسئولیت جابه‌جایی مرجان‌های بندر چابهار را پذیرفت، گفت: سازمان بنادر از چند شرکت تخصصی معرفی شده از سوی محیط زیست، یکی از آنها را به پیمانکار پروژه معرفی کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیدعطاءالله صدر در جمع خبرنگاران در خصوص مزایده اپراتوری دوم بندر شهید رجایی، اظهار داشت: قرار است فراخوان مزایده اپراتوری دوم این بندر به زودی برگزار شود و از بین شرکت‌های متقاضی صاحب صلاحیت که ارزیابی کیفی خواهند شد، بهترین و تخصصی‌ترین شرکت برای انجام عملیات اپراتوری فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی و نیز تأمین تجهیزات مورد نیاز به صورت سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و انتقال انتخاب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه منظور از "اپراتور دوم "، شرکتی غیر از تایدواتر (اپراتور اول بندر شهید رجایی) است، گفت: اگر قرار باشد تایدواتر در مزایده اپراتور دوم این بندر شرکت کند، باید به صورت شریک با شرکت‌های دیگر وارد مزایده شود.

صدر خاطرنشان کرد: در حال حاضر اپراتور اول بندر شهید رجایی شرکت تایدواتر است و قطعاً اپراتور دوم باید با اپراتور اول فرق داشته باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این گفته خبرنگاران که تایدواتر مدعی است تا زمانی که ظرفیت بندر شهید رجایی به شش میلیون teu افزایش یابد، باید اپراتوری بندر شهید رجایی ‌در دست این شرکت باشد "، گفت: هر کسی می‌تواند هر حرفی بزند، ما در این باره قراردادی با تایدواتر نداریم.

* احداث کنارگذر ساحلی رامسر به اتمام رسیده است

معاون وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه احداث کنارگذر ساحلی رامسر به اتمام رسیده است، تصریح کرد: این کنارگذر ساحلی بخشی از آن به صورت پل و خاکریز از داخل دریا عبور می‌کند که طول آن حدود ۱۰ کیلومتر است؛ همچنین یک منطقه استحصالی هم در وسط آن مسیر در نظر گرفته شده است که مقابل بلوار معلم در شهر رامسر است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه رامسر به صورت یک قطب گردشگری در کشور مطرح است، اظهار داشت: احداث کنارگذر ساحلی رامسر فرصت خوبی برای توسعه بخش دریایی این قسمت ایجاد می‌کند.

* برای لایروبی اروند هنوز با عراقی‌ها به اجماع نظری نرسیده‌ایم

معاون وزیر راه و ترابری در خصوص قرارداد لایروبی اروند با عراقی‌ها، اظهار داشت: لایروبی اروند هنوز شروع نشده است؛ این امر باید با مشارکت طرف عراقی باید آغاز شود.

صدر با اشاره به اینکه لازم است در این‌باره کمیته مشترکی ‌تشکیل شود، اضافه کرد: ‌مذاکرات با طرف عراقی روند مطلوبی را طی می‌کند؛ باید کمیته مشترک همکاری بین دو کشور ‌تشکیل شود که در این باره رایزنی‌ها توسط وزارت امورخارجه در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی راجع به خروج شناور‌های مغروقه در منطقه اروند ‌گفت: در داخل اروند، برخی شناورهای مغروقه ‌که نزدیک خاک بنادر ایران بوده است،‌ خارج سازی کرده‌ایم.

صدر ادامه داد: هر اقدامی که در اروندرود صورت می‌گیرد باید با مشارکت طرف عراقی باشد و کمیته cbc در این زمینه فعال می‌شود تا هیدروگرافی مسیر را انجام دهد.

* سازمان ‌محیط زیست مسئولیت جابه‌جایی مرجان‌های بندر شهید بهشتی را پذیرفت

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص جابه‌جایی مرجان‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار، اظهار داشت: با سازمان حفاظت محیط زیست در این‌باره جلساتی برگزار کرده‌ایم، این سازمان شرکت‌های موردنظر خود را برای انجام این کار به سازمان بنادر معرفی کرده است و سازمان بنادر و دریانوردی نیز از بین شرکت‌ها با نظر سازمان محیط زیست شرکت صاحب صلاحیت را انتخاب و به قرارگاه خاتم الأنبیاء به عنوان پیمانکار پروژه معرفی کرد تا برای جابه‌جایی تخصصی مرجان‌های این منطقه در این‌باره با شرکت معرفی شده، قرارداد را منعقد کند.

معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: هم‌اکنون سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت جابه‌جایی مرجان‌ها را پذیرفته است و پیمانکار مورد تأیید آنها جابه‌جایی مرجان‌ها را انجام می‌دهد بنابراین این جابه‌جایی با نظارت دقیق‌ انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: طبق برنامه باید تا پایان خردادماه جاری عملیات احداث دایک‌ها در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار آغاز می‌شد که تأخیر جابه‌جایی مرجان‌ها، اجرای این عملیات را به تأخیر انداخت.

وی خاطرنشان کرد: امید است طی هماهنگی‌های انجام شده، پس از کنترل شفافیت دریا بتوانیم عملیات احداث دایک‌ را برای تکمیل پروژه توسعه بندر چابهار به سرعت پیش ببریم.

به گزارش فارس وجود مرجان‌های دریایی در منطقه مورد نظر طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، در کنار عدم استقبال بخش خصوصی ‌یکی دیگر از مشکلاتی است که سر راه توسعه بندر شهید بهشتی است.

سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که سازمان بنادر و دریانوردی خود ‌نمی‌تواند شرکتی فعال برای جابه‌جایی مرجان‌های منطقه پیدا کند که ظاهراً پس از رایزنی‌های فراوان دو سازمان، مقرر شده است محیط زیست خود چند شرکت فعال و تخصصی برای جابه‌جایی مرجان‌ها به سازمان بنادر معرفی کند تا این سازمان شرکت مذکور را برای عقد قرارداد جابه‌جایی مرجان‌ها با قرارگاه خاتم الأنبیاء آشنا کند.

 

 

    نظرات