ایران و روسیه خواستار توسعه همکاری ها در زمینه های زیست محیطی شدند

ایران و روسیه خواستار توسعه همکاری ها در زمینه های زیست محیطی شدند

مسکو - 'محمد جواد محمدی زاده' معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و 'یوری تروتنف' وزیر منابع طبیعی روسیه شب دوشنبه در شهر سنت پترزبورگ روسیه دیدار کرده و خواستار توسعه همکاری ها میان دو کشور در زمینه های زیست محیطی شدند.

به گزارش ایرنا از مسکو، این دیدار در حاشیه همایش بین المللی 'حفاظت از جمعیت ببرها در کره زمین' در شهر سنت پترزبورگ روسیه، برگزار شد و در آن دو طرف خواستار توسعه و تسریع همکاری های دوجانبه در دریای خزر، مبادله گونه های جانوران ، استانداردهای زیست محیطی خودروها و مبارزه با آلودگی ها شدند.

'یوری تروتنف' وزیر منابع طبیعی روسیه در ابتدای دیدار ضمن خوشامدگویی به رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران به عنوان مهمان ویژه همایش سنت پترزبورگ و تقدیر از تلاش های صورت گرفته در پی مبادله یادداشت تفاهم همکاری های زیست محیطی که در نیمه خرداد ماه سال جاری میان دو کشور در روسیه مبادله شد ، ابراز امیدواری کرد که تلاش های آغاز شده با سرعت بیشتری ادامه یابد.

اوایل سال جاری میلادی تعداد دو قلاده پلنگ ایرانی به پارک ملی شهر بندری سوچی روسیه واقع در ساحل دریای سیاه برای احیای جمعیت این گونه های نادر منتقل شدند و دو قلاده ببر مازندران نیز از روسیه به ایران انتقال یافت .

دو طرف در ادامه دیدار ،آخرین وضعیت گونه های ببر در دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر منابع طبیعی روسیه، بر ضرورت ادامه حمایت این گونه ها در دو کشور از طریق انتقال بیشتر ببر و پلنگ به کشورهای یکدیگر تاکید کرد.

در این دیدار توافق شد که هیاتی از روسیه در اوایل سال آینده میلادی برای بررسی زیستگاه پلنگ ایرانی و همکاری در امر آموزش و رهاسازی ببر در مازندران به ایران سفر کند.

مهندس'محمد جواد محمدی زاده' رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در ادامه دیدار از همتای روسی خود برای حضور در مراسم چهلمین سالگرد انعقاد کنوانسیون 'رامسر' با موضوع حفاظت از تالاب ها که قرار است در تهران و رامسر طی روزهای ۱۳ تا ۱۵ اسفند ماه سال جاری برگزار شود ،دعوت بعمل آورد.

در ادامه این دیدار مقرر شد علاوه بر مباحثی چون مبادله گونه های نادر و حفاظت از تالاب ها ، با توجه به اینکه ایران و روسیه به عنوان کشور های اصلی و مطرح در نوار ساحلی دریای خزر ایفای نقش می کنند ، رایزنی های لازم برای تسریع در الحاق دو پروتکل زیست محیطی دریای خزر به کنوانسیون تهران برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر در اجلاس سوم کنفرانس اعضای کنوانسیون تهران که طی دو ماه آینده در قزاقستان برگزار می شود ،صورت گیرد.

'محمد جواد محمدی زاده' معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز دوشنبه برای شرکت در همایش بین المللی 'حفاظت از جمعیت ببرها در کره زمین' در شهر سنت پترزبورگ به روسیه سفر کرده است .

این همایش را وزارت منابع طبیعی روسیه برگزار می کند و در آن مقام ها و کارشناسان از حدود ۲۰ کشور جهان ازجمله ایران ، روسیه، چین، اندونزی، مالزی، هند، بوتان، بنگلادش، کامبوج و مالزی در باره وضعیت جمعیت ببر در نقاط مختلف جهان و تدابیر برای نجات نسل آن از انقراض گفت و گو و تبادل نظر می کنند.

در این همایش پیرامون موضوعاتی همچون 'ببر حیوان در حال انقراض' ، 'تشریک مساعی برای احیای نسل ببر' ،'بسیج منابع مالی در سطح جهانی برای اجرای برنامه های حمایت از ببرها' و 'تجارت غیرقانونی ببر' تبادل نظر می شود.

این همایش قرار است فردا (سه شنبه) در سطح نخست وزیران کشورهای دارای ببر ادامه یابد که عالی ترین سطح حمایت این دولت ها از این گونه نادر بحساب می آید.

 

 

    نظرات