آسیب شناسی اقدامات مدیریتی یکی از مهم ترین اهداف کارگروه صیانت از...

سید امیر مرتضوی در دومین جلسه کارگروه طرح صیانت از منابع آب استان خراسان رضوی در سال 98 گفت: یکی از کاربردها و اهداف مهم کارگروه صیانت از منابع آب، آسیب شناسی اقدامات مدیریتی دستگاه های مختلف در حوزه آب است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری خراسان رضوی در این نشست بیان کرد: بنا بر گزارش دریافتی از شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی، مصرف آب در بخش شرب شهری و روستایی در منازل مسکونی 8 درصد افزایش و در بخش اداری 25 درصد کاهش داشته است. هر دو پیامد و کاهش و افزایش برداشت باید به دقت واکاوی و آسیب شناسی شود تا اصلاحات لازم صورت گیرد.

مرتضوی با اشاره به گزارش ارائه شده توسط شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در اجرای طرح همیاران آب اظهار داشت: مشارکت تشکل های مردمی در طرح هایی همچون سازگاری با کم آبی و همیاران آب نشان می دهد که به خوبی وضعیت کنونی منابع آب را درک کرده اند. اجرای این گونه برنامه ها به تنهایی از عهده نهادهای اجرایی و نظارتی برنمی آید و باید حتما از ظرفیت تشکل ها استفاده شود.

محمد علایی در ابتدای این نشست که در سالن جلسات حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به آغاز اجرای طرح همیاران آب همزمان با حضور وزیر نیرو در روز عید فطر سال جاری در مشهد عنوان کرد: در این طرح که با مشارکت موثر و فعال کلیه دستگاه های اجرایی و نظارتی، تشکل های مردمی، نخبگان و صاحب نظران تدوین شد مقرر شد در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات اضافه برداشت از منابع آب تا افق سال 1405 به صفر برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی سهم کاهش برداشت از منابع آب در بخش های را بدین شرح اعلام کرد: در قالب یک نقشه راه مدون مقرر شده است حدود 590 میلیون مترمکعب از محل اضافه برداشت از چاه های آب و 180 میلیون مترمکعب از محل انسداد چاه های غیرمجاز محقق شود. همچنین حدود 350 میلیون مترمکعب از محل افزایش بهره وری مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت خواهد شد. در بخش فضای سبز شهری نیز پیش بینی شده است هیچ آب جدیدی تا افق 1405 به این بخش اختصاص داده نشود به گونه ای که نیاز آبی طرح های توسعه ای از محل صرفه جویی و بازچرخانی آب در مصارف قبلی تامین شود.

علایی راه اندازی بازار آب را نیز یکی دیگر از توفیق های طرح سازگاری با کم آبی و شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در سال جاری دانست و افزود: بنا بر هماهنگی ها انجام شده هم اکنون بهره برداران منابع آب در محدوده یک دشت می توانند شارژ و سهم سالانه خود از منابع آب را با یکدیگر تبادل نمایند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، در این نشست مسائل مربوط به فاضلاب غیراستاندارد و خطرناک شهرک صنعتی چرمشهر مشهد و پیشرفت اقدامات اصلاحی واحدهای آلاینده مستقر در این شهرک مبتنی بر گزارش نمایندگان اداره کل حفاظت و محیط زیست و شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات