آتش سوزی در جنگل های مریوان/ ۹ مورد آتش سوزی در سال ۹۰

آتش سوزی در جنگل های مریوان/ ۹ مورد آتش سوزی در سال ۹۰

www.BanaNews.irدر حالیکه به دلیل بارش مناسب باران در سال جاری جنگل های کردستان سرسبزی و طراوت خاصی داشت ولی کابوس آتش سوزی که طی چند سال اخیر جنگل های استان را تهدید می کند بار دیگر و قبل از آغاز فصل تابستان از راه رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از مهر ، هر چند که هنوز تا رسیدن فصل تابستان و آغاز گرما چند روزی باقی است ولی انگار آتش سوزی در جنگل های کردستان به ویژه در شهرستان مریوان به انتظار آمدن تابستان ننشسته و طی ۱۰ روز اخیر ۹ مورد آتش سوزی در جنگل های این شهرستان اتفاق افتاده است.

پدیده آتش سوزی در کنار ورود ریزگردهای عربی از جمله دو پدیده خطرناکی است که طی چند سال اخیر به عنوان دو تهدید زیست محیطی در کردستان آغاز شده و علیرغم تمام اقدامات و وعده های مسئولان تاکنون فکری برای مهار آتش سوزی در جنگل های کردستان نشده یا اگر هم فکری شده باشد جنبه عملیاتی پیدا نکرده است.

بر اساس گزارش انجمن سبز چیا مریوان در سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ مورد آتش سوزی در جنگل های مریوان و سروآباد به ثبت رسیده است که وقوع این میزان آتش سوزی باعث از بین رفتن نزدیک به ۳۵ هزار هکتار از جنگل ها و مراتع این دو شهرستان شده است.

در کنار آتش سوزی در جنگل های مریوان و سروآباد در سال گذشته در شهرستان های کامیاران، سقز و حتی سنندج نیز گزارش های مختلف مبنی بر آتش سوزی در جنگل ها و مراتع به ثبت رسیده است که یکی از نمونه های عینی این معضل آتش سوزی در دامنه کوه آبیدر در حومه شهر سنندج بود.

در حالیکه هنوز گرمای طاقت فرسای تابستان در استان کردستان از راه نرسیده است ولی آتش سوزی بار دیگر بر جنگل های مریوان و سروآباد سایه افکنده و در کمتر از ۱۰ روز اخیر ۹ مورد آتش سوزی در جنگل های این شهرستان روی داده که با مشارکت مردم و دوست داران طبیعت این آتش سوزی ها مهار شده ولی متاسفانه باعث خسارت های مختلفی به طبیعت بکر این منطقه شده است.

بر اساس گزارش انجمن چیا اولین مورد آتش سوزی در سال جاری روز ۱۸ خردادماه و در روستای "وسنه" در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی مریوان روی داد که در این مورد نزدیک به هفت هکتار از جنگل ها و مراتع در آتش سوخت ولی در نهایت با مشارکت مردم محل آتش مهار شد.

طی چند روز اخیر و در روستاهای ساوا، بالک، وسنه و نگل نیز مواردی از آتش سوزی روی داده است که در این چند مورد نیز بالغ بر ۲۰ هکتار از جنگل ها و مراتع شهرستان مریوان و سروآباد طعمه حریق شده است.

مدیران و مسئولان منابع طبیعی استان کردستان بخش زیادی از دلایل وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کردستان را سهل انگاری مردم و فرصت طلبی عده ای سودجو برای تبدیل منابع طبیعی به زمین و استفاده های کشاورزی می دانند و بر اساس گفته اکرم توفیقی در سال گذشته چندین پرونده قضایی نیز در این رابطه تشکیل و افراد خاطی نیز دستگیر و با آنها برخورد قانونی صورت گرفت.

هر چند که در بودجه سال جاری کشور اعتباری برای مهار آتش سوزی در جنگل های استان های شمالی کشور و کردستان در نظر گرفته شده است و گویا باید این اعتبار در راستای خرید تجهیزات برای کنترل آتش سوزی ها هزینه شود ولی به نظر می رسد جلب مشارکت و همکاری مردم و تلاش و جدیت بیشتر دستگاه ها و سازمان های مسئول در راستای مقابله با بروز پدیده آتش سوزی در جنگل های استان کردستان یک نیاز جدی و ضروری است.

 

 

    نظرات