کارشناس مسکن:  برای امسال جهش قیمت مسکن را انتظار نداریم

کارشناس مسکن: برای امسال جهش قیمت مسکن را انتظار نداریم

www.BanaNews.irیک کارشناس مسکن نسبت به وضعیت اجاره‌بها در سال جاری هشدار داد و گفت: تغییر بسیار سریع اجاره‌بها در سال جاری سیاست‌گذاری مناسب و موثر مسوولان را ضروری ساخته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فردین ‌یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که نیازمندان واقعی مسکن عمدتا در میان گروه‌های کم درآمد جامعه هستند، اظهار کرد: تفاوت زیادی بین نیازمندان واقعی مسکن و متقاضیان موثر آن وجود دارد؛ ‌از بین متقاضیان بالقوه خرید مسکن تنها درصدی توان خرید دارند که تبدیل به تقاضای موثر می‌شد.

وی افزود: ‌در مدتی که رکود بر بازار مسکن حاکم بود، ‌کاهش توان خرید باعث شد با افزایش قیمت‌ها روبرو نشویم؛ اینکه بگوییم قیمت مسکن کاهش یافته و اوج نگرفته است به این دلیل است که توان خرید مردم کم شده و آن را نباید حاصل به‌کارگیری سیاستی خاص دانست.

یزدانی همچنین با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌های تولید مسکن در سال‌های اخیر ممکن است منجر به رشد قیمت شود، گفت: عوامل مختلفی از جمله اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها که باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی می‌شود و همچنین هجوم متقاضیان برای خرید مسکن ممکن است درصدی افزایش قیمت در بازار مسکن را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال جاری انتظار جهش قیمتی در مسکن نداریم زیرا بازار کشش بیشتر افزایش قیمت را ندارد و احتمالا با افزایشی در حدود هشت درصد روبرو خواهیم بود.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه بازار اجاره بها چندان از بازار خرید و فروش مسکن تبعیت نمی‌کند، تصریح کرد: ‌درحالی که قدرت خرید مردم زیاد نشده است تقاضا برای خانه‌های اجاره‌ای بیشتر می‌شود؛ این در حالی است که امسال در بازار اجاره مشکل خواهیم داشت.

وی همچنین با بیان این‌که هرگاه نرخ تورم با افزایش همراه باشد، نرخ اجاره نیز رشد پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: ‌انتظارات تورمی در رابطه با افزایش قیمت کالاهای عمومی باعث شده تا اثرات آن در بازار اجاره نیز نمود پیدا کند.

یزدانی با اشاره به این‌که مسکن مهر هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است، اظهار کرد: ‌مسکن مهر نتوانسته است متقاضیان را کاهش دهد و باید تا آخر امسال منتظر پیشرفت و افتتاح واحدهای آن باشیم؛ در عین حال ما در سال نیاز به تولید ۷۰۰ هزار واحد مسکونی داریم که بعید است مسکن مهر بتواند این نیاز را پوشش دهد.

وی در پایان با بیان این‌که سیاست‌ها باید در جهت تولید برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه باشد، گفت: ‌تغییر قیمت‌ها در بازار مسکن طی سال‌های اخیر خانواده‌های کم درآمد را تحت فشار قرار داده است که در این راستا، اتخاذ سیاست‌های مناسب و موثر مسوولان ضروری است.

 

 

    نظرات