گام مستحكم اصفهان براي كودكان و نوجوانان شهر

گام مستحكم اصفهان براي كودكان و نوجوانان شهر

شهردار اصفهان با شركت در نخستين اجلاس «سران شهرهاي دوستدار كودك» در شهر كلن آلمان، بيانيه مشتركي را امضا كرد كه گامي مستحكم براي تأييد تعهد اين جوامع نسبت به ايجاد شهرهاي مناسب براي زندگي كودكان و نوجوانان است.

به گزارش سرويس ترجمه ايمنا ، از آنجايي كه كودكان، آينده‌سازان جوامع هستند و سلامت آن‌ها، تضمين‌كننده سلامت جوامع است، شهرها و جوامع امروزي با سرعت رو به افزايشي در حال پيشبرد اهداف خود در زمينه حقوق كودكان هستند و در حقيقت از مهم‌ترين دست‌اندركاران ايجاد شهرهاي پايدار و دوستدار كودك آينده به حساب مي‌آيند كه در مسير تحقق هدف خود براي ايجاد شرايط مناسب براي اين قشر نوپا از هيچ تلاشي فروگذار نمي‌كنند.

كلن، يكي از شهرهاي آلمان است كه تاكنون اقدمات موثري در زمينه شهر دوستدار كودك انجام داده است؛ اين شهر در طول آخرين روز هفته گذشته، ميزبان نخستين اجلاس سران شهرهاي دوستدار كودك بود. در اين اجلاس كه به مناسبت بزرگداشت سي‌امين سالگرد تأسيس "كنوانسيون حقوق كودك" در اين شهر برگزار شد و تا 18 اكتبر ادامه داشت، شهرداران و رهبران شهري جهان به دعوت يونيسف گرد هم آمدند تا بر تعهد خود مبني بر بهبود شرايط زندگي، فرصت‌ها و رفاه كودكان خود از طريق پياده‌سازي طرح‌ شهرهاي دوستدار كودك تأكيد كنند.

انتقال تجربه شهر دوستدار كودك در آلمان

شهردار اصفهان نيز به عنوان شهر دوستدار كودك به اين دعوت پاسخ مثبت داد و در اين گردهمايي شركت كرد. قدرت الله نوروزي كه در حاشيه اين ديدار با شهردار كلن ملاقات داشت درباره اجلاس سران شهرهاي دوستدار كودك گفت: سفر سه روزه به شهر كلن آلمان و حضور در اجلاس شهر دوستدار كودك يونيسف در اصل انتقال تجربه ميان شهرهاي بزرگ دنيا در زمينه دست يافتن به شهر دوستدار كودك بود و هر شهر تجربيات خود را از راهكارهاي خوبي كه به دست آورده بود در اختيار بقيه شهرها قرار داد.

وي افزود: باتوجه به تجربياتي كه از شهرهاي كشورهاي مختلف به دست آورديم در تلاش هستيم تا با بومي‌سازي بعضي از اقدامات، شهر را به گونه اي بسازيم تا كودكان زندگي خوبي در آن داشته باشند.

مذاكره اصفهان با كُلن درباره حمل و نقل عمومي

شهردار به ديدار و مذاكره با نمايندگان بسياري از كشورهاي حاضر در اين اجلاس خبر داد و گفت: در ديدار با شهردار كلن مذاكراتي درباره حمل و نقل عمومي و انرژي هاي پاك انجام شد و توافق كرديم تا ادامه اين مذاكرات در اصفهان پيگيري شود.

وي با اشاره به برپايي كارگاه‌هاي مختلف در حاشيه برگزاري اجلاس شهر دوستدار كودك، ادامه داد: موضوع كارگاه‌هاي برگزار شده اين بود كه شهرها چگونه ساخته شود تا حقوق كودكان رعايت و آنها بتوانند در يك فضاي آرام زندگي كنند.

شهردار اصفهان ادامه داد: در اين كارگاه‌ها پيرامون نقش مشاركت كودكان در ساختن شهر و فضاهاي عمومي، پارك‌ها، خيابان‌ها، بحث و تبادل نظر شده و كشورهاي مختلف تجربيات خود را بيان و سخنرانان اظهارنظر كردند.

به گزارش ايمنا ، شركت‌كنندگان در اين نشست، استقبال همه‌جانبه خود را از بيانيه‌ ارائه شده توسط نمايندگان كودكان و نوجوانان ساير مناطق و شهرهاي دوستدار كودك سراسر جهان اعلام كردند و با وجود آگاهي از نقاط مشترك موجود ميان كنوانسيون حقوق كودك و اهداف توسعه پايدار (SDG) كه اجراي يكي تأثير مستقيمي بر ديگري دارد، متعهد شدند كه اقدامات لازم در خصوص تحقق شهر دوستدار كودك را متناسب با شرايط شهرهاي كشورهاي خود انجام دهند. شركت‌كنندگان همچنين اعلام كردند كه به منظور برقراري عدالت و حفظ حقوق كودكان و نوجوان در جوامع خود، تمامي اقدامات لازم در رابطه با موضوع جلسه را در شهرهاي خود پياده‌سازي خواهند كرد.

بيانيه‌ ارائه شده در نخستين اجلاس شهرهاي دوستدار كودك سراسر جهان در كلن آلمان به شرح ذيل است.

1. هر كودك و نوجواني در جامعه خود و توسط مقامات محلي از ارزش، احترام و برخورد مناسب برخوردار خواهد شد.

2. صداي تمامي كودكان و نوجوانان در جوامع شنيده و تمامي نيازها و اولويت‌هاي آن‌ها در جايگاه‌هاي قوانين عمومي، سياست‌گذاري‌ها، بودجه‌بندي‌ها و تصميمات مؤثر بر آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

3. تمامي كودكان و نوجوانان به خدمات ضروري با كيفيت از جمله مراقبت‌هاي بهداشتي، آموزش و پرورش، پشتياني تغذيه‌اي، رشد اوليه مناسب، مشموليت عدالت و واقع شدن مورد حمايت خانواده دسترسي خواهد داشت.

4. امكان زندگي در محيطي امن، سالم و پاكيزه براي تمامي كودكان و نوجوانان فراهم خواهد شد.

5. امكان و شرايط لذت بردن از زندگي خانوادگي، بازي و سرگرمي و گذراندن اوقات فراغت خوش براي تمامي كودكان و نوجوانان فراهم خواهد شد.

در اين نشست همچنين از تمامي مقامات و مسئولان ملي و محلي خواسته شد كه با حصول اطمينان از برخورداري تمامي كودكان و نوجوانان از حقوق و عدالت، امكان استفاده آن‌ها از تمامي پتانسيل‌هاي ذاتي و توانايي‌هاي خود را فراهم و بدين ترتيب از شهرها و جوامع خود حمايت كنند، همچنين از ساير ذي‌نفعاني كه مي‌توانند با اعمال نفوذ بر سازمان ملل متحد، بخش‌هاي خصوصي، سازمان‌هاي جوامع مدني، اتحاديه‌ها، آكادمي‌ها و رسانه‌ها بر زندگي كودكان و نوجوانان تأثيرگذار باشند تقاضا شد كه به منظور ارتقاي احترام و حمايت از حقوق و رفاه كودكان در انجام امور مربوط به آن‌ها از هيچ كمكي دريغ نكنند.

اين تعهدنامه كه در تاريخ 18 اكتبر سال 2019 معادل با 26 مهرماه به اتفاق آرا در شهر كلن آلمان تصويب شد به امضاي نوروزي شهردار اصفهان، شهردار كلن و ساير شهرداران، رهبران شهري، مقامات و مسئولان جوامع رسيد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات