نمایشگاه ایران در افغانستان گشایش یافت

نمایشگاه ایران در افغانستان گشایش یافت

www.BanaNews.irنمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت ۵۰ شرکت تولیدی و صنعتی از استان‌های مختلف ایران در شهر مزارشریف افغانستان گشایش یافت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی سازمان بازرگانی خراسان رضوی، شرکت‌های تولیدی و صنعتی ایران به ویژه از استان خراسان رضوی در این نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صنعتی خود را برای مردم و تاجران و فعالان اقتصادی افغانستان عرضه کرده‌اند.

سرکنسول ایران در استان بلخ افغانستان در مراسم افتتاح این نمایشگاه با اشاره به قرابت فرهنگی و تمدنی دو کشور اظهار داشت: روابط مشترک دوجانبه در همه بخش‌ها با وجود همه تلاطم‌ها و ناملایمات شیطنت آمیز برخی کشورهای خارجی همچنان در سطح بسیار عالی جریان دارد.

سعید زینتی افزود: جمهوری اسلامی ایران در بازسازی و توسعه افغانستان از جمله شمال این کشور در استان بلخ نقش بسزایی ایفا می‌کند و از هیچ آمادگی و تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کند.

وی با اشاره به توانمندی‌های بالای ایران در عرصه‌های خدمات فنی، مهندسی، تولیدی و بازرگانی گفت: علاقمندان بخش‌های اقتصادی افغانستان می‌توانند از این ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران براحتی بهره‌برداری کنند.

زینتی برگزاری این نمایشگاه اقتصادی را فرصتی برای تمعیق روابط تجاری دو کشور برشمرد و با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب ایران در مزارشریف که هفته جاری پایان یافت گفت: برگزاری این دو نمایشگاه نمایانگر روابط مطلوب فرهنگی و تجاری ایران و افغانستان است.

وی اضافه کرد: توانمندی‌های صنعتی و تولیدی ایران به ویژه در استان خراسان رضوی فرصت‌های مغتنمی برای استفاده از آنها در افغانستان به ویژه استان بلخ ایجاد کرده است.

معاون استاندار بلخ افغانستان نیز در این مراسم با تبریک میلاد حضرت علی (ع)، همزمانی افتتاح نمایشگاه با ولادت حضرت علی (ع) را خوش یمن دانست و گفت: افغان‌ها برای بهره‌گیری از توان علمی، تولیدی و صنعتی ایرانیان استقبال می‌کنند.

محمد ظاهر وحدت افزود: مشترکات فرهنگی، همزبانی، تاریخی و دینی دوکشور زمینه‌های توسعه مناسبات دوجانبه در همه بخش‌ها را افزایش داده است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان رضوی ایران نیز در این مراسم اظهار امیدواری کرد که این نمایشگاه فرصت مناسبی برای توسعه همکاری‌های بازرگانان افغانستان و این استان در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.

عباس نیاوند افزود: امسال در جمهوری اسلامی ایران سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده و این فرصت خوبی برای بهره‌گیری برادران و خواهران افغان از ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی ایران است.

وی با اشاره به ضرورت تولید ثروت در افغانستان و تسریع در روند توسعه این کشور گفت: تولید ثروت در افغانستان اینک یک جهاد عظیم است.

نیاوند همچنین بر تولید کالاهای باکیفیت برای صادرات به کشورهای مختلف تاکید کرد.

وی در ادامه بر انتقال خدمات آموزشی، تولیدی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران به ویژه خراسان رضوی به کشور دوست و همسایه افغانستان تاکید کرد.

نیاوند پیشنهاد داد که با همت ایران یک کشتارگاه صنعتی و بهداشتی گوشت در استان بلخ ایجاد شود تا محصولات آن به بازارهای افغانستان و ایران عرضه شود.

همچنین وی در ادامه از تمام مسئولان و تجار و فعالان اقتصادی استان بلخ دعوت به عمل آورد تا ضمن حضور در شهر مشهد مقدس با ظرفیت‌‌های اقتصادی، بازرگانی و مبلمان شهری بسیار بالای استان خراسان رضوی آشنا شده و در این تعاملات مسئولان دو طرف جهت تسهیل همکاری فی‌مابین تلاش کنند.

این نمایشگاه در محل هتل "کفایت " شهر مزارشریف قرار دارد.

 

 

    نظرات