پرند تا سال ۹۲ بدون مترو

پرند تا سال ۹۲ بدون مترو

www.BanaNews.irبرای متروی پرند موضوع طلب مالی متروی ‌تهران پیش‌کشیده شده است

معاون شهردار تهران که مسوول احداث تکه اول خط مترو شهر جدید پرند است، با اشاره به بدهی دولت بابت «متروی‌تهران»، از تاخیر در انجام عملیات «متروی پرند» خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران به دنیای‌اقتصاد گفت: در حال حاضر پروژه متروی پرند در مقایسه با نیازهای جدی تهران به سیستم حمل و نقل عمومی در اولویت شرکت مترو قرار ندارد و این مسیر تا سال ۹۲ تکمیل نخواهد شد.

اواخر سال ۸۸ تحت تاثیر طرح‌ریزی نامناسب، پروژه احداث متروی شهر جدید پرند به سه نهاد مختلف شامل وزارت‌مسکن، وزارت‌راه و شهرداری تهران واگذار شد و این پراکندگی کار باعث شده هم‌اکنون فقط وزارت‌مسکن در انجام سهم خود –به‌خاطر حساسیت‌های مسکن‌مهر در پرند- پیشرفت داشته باشد و دو نهاد دیگر متناسب با جدول زمان‌بندی از کار عقب بمانند.

طول خط متروی پرند ۵۰ کیلومتر است که قطعه‌اول آن از حرم‌مطهر تا کیلومتر ۲۰ باید توسط شهرداری‌تهران، قطعه‌‌دوم از کیلومتر ۲۰ تا ۵/۳۲ توسط وزارت‌راه و قطعه‌سوم نیز از کیلومتر ۵/۳۲ تا ۵۰ باید توسط وزارت‌مسکن انجام شود.

مترو تنها امید ساکنان پرند به سکونت در این منطقه است که در صورت بهره‌برداری، توجیه سکونتی در این منطقه برای تهرانی‌ها پیدا می‌شود. حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر برای تهرانی‌ها در پرند در حال ساخت است که اگر تا دو سال دیگر متروی این شهر جدید راه نیفتد، امکان سکونت نیز در این واحدها برقرار نخواهد شد.

دولت و وزارت مسکن با اطلاع از همین واقعیت، سال گذشته با اختصاص بودجه مناسب به متروی پرند، کلنگ احداث آن را زمین زدند، اما مدیریت سه‌گانه بر این طرح، عدم کنترل اوضاع را در پی داشته است.

شهرداری‌تهران ظاهرا دغدغه‌ای برای تکمیل متروی پرند ندارد و برای این ارگان، تسهیل شرایط حمل‌ونقل در داخل پایتخت مهم‌تر از شهرهای اطراف است.

برای وزارت‌راه نیز حتما پروژه‌های ملی از اهمیت بیشتری در مقایسه با متروی پرند برخوردار است.

جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با شرایط فعلی و مشکلاتی که متروی تهران با آن دست به گریبان است، ساخت متروی پرند در اولویت اقدامات شهرداری پایتخت قرار ندارد و این خط به طور قطع تا سال ۹۲ کامل نخواهد شد.

اشاره معاون شهردار تهران در این مورد به بدهی هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری است که دیرکرد در پرداخت این مبلغ موجب شده تا متروی تهران با مشکلاتی در ارائه خدمات و تکمیل خطوط روبه‌رو شود.

تشکری هاشمی در عین حال با اشاره به سه جانبه بودن تفاهمنامه ساخت متروی پرند، تاکید کرد که تکمیل و بهره‌برداری از این خط بدون حمایت‌های دولتی امکان‌پذیر نیست.

شهر جدید پرند بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که عمده ساکنان آن، در تهران شاغل هستند و برای تردد بین این دو شهر باید در جاده خودروهای سنگین حداقل یک‌ساعت زمان صرف کنند.

تمام متروی پرند به ما واگذار شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در این زمینه به ایسنا گفت: یکی از دغدغه‌های موجود برای احداث متروی پرند علاوه بر دغدغه اصلی تامین اعتبار، یکپارچه‌سازی دستگاه‌های متولی ساخت این خط است.

وی افزود: طبق اساسنامه شرکت مترو تهران که در سال‌های گذشته به تصویب مجلس رسید، متروی تهران را متروی تهران و حومه خوانده بودند؛ یعنی شهرهای حومه تهران هم بتوانند از خدمات مترو برای رفت و آمد بین شهری استفاده کنند. اما این وقتی امکانپذیر است که منابع اعتباری آن هم تخصیص یابد.

 

 

    نظرات