سنتی‌سازی تنها هزینه و وزن ساختمان را بالا می‌برد

سنتی‌سازی تنها هزینه و وزن ساختمان را بالا می‌برد

www.BanaNews.irیک کارشناس مسکن بخشی از تورم بازار مسکن را ناشی از سودهای کلان مورد انتظار نهادهای سرمایه‌گذاری و ورود افراد غیرحرفه‌ای در ارائه مسکن نامرغوب دانست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ابوالحسن میرعمادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که باید از سنتی‌سازی در ساخت و ساز مسکن فاصله بگیریم و از روش‌های مهندسی و مکانیزه استفاده کنیم، گفت: ‌ورود افراد غیرحرفه‌ای به بازار مسکن علاوه بر ارائه مسکن نامرغوب باعث برهم زدن تعادل و افزایش قیمت دستمزدها و مصالح شده و تورم در این بخش را به دنبال داشته است.

وی افزود: ما نیاز داریم مسکن را در قالب علمی و صنعتی تولید کنیم و چون نمی‌توانیم مسکن را از خارج وارد کنیم باید رقابت را در داخل بوجود آوریم که از لحاظ کمی و کیفی به سمت صنعتی شدن پیش رود؛ سنتی‌سازی تنها هزینه و وزن ساختمان را بالا می‌برد.

میرعمادی در ادامه بخشی از تورم در بازار مسکن را ناشی از سودهای کلان مورد انتظار نهادهای سرمایه‌گذاری دانست و تصریح کرد: به علت این‌که زمینه‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری و تولید کم است خیلی‌ها به سرمایه‌گذاری در مسکن روی می‌آورند و در هیچ جای دنیا نمی‌بینیم که از مسکن سود ۵۰ درصد انتظار داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تولید مسکن را گروه‌های پیمانکاری و انبوه‌سازان در دست گیرند و با کیفیت‌های مهندسی تولید را افزایش دهند، خاطرنشان کرد: نبود استانداردهای لازم در ارتباط با به‌کارگیری مصالح ساختمانی و کمبود نیروی انسانی متخصص در امر مسکن و بعضا عدم استفاده بجا و مناسب از نیروی متخصص باعث کاهش ساخت هر چه بیشتر مسکن و افزایش قیمت‌ها شده است.

این کارشناس مسکن و اقتصاد در ادامه با بیان این‌که عرضه و تقاضا ایجاب می‌کند تولیدمان را مطابق نیاز داشته باشیم تا بتوانیم قیمت‌ها را تثییت کنیم، خاطرنشان کرد‌: ‌در حقیقت برای این‌که بتوانیم به عرضه مناسب که برابر تقاضا باشد برسیم، نیاز داریم سالی ۱٫۵ میلیون تولید مسکن داشته باشیم که به حدود ۵۰ درصد آن رسیده‌ایم.

وی با بیان این‌که مسکن مهر از طرح‌های اجرایی موفق کشور بود که تا حدودی به روش‌های مهندسی تولید می‌شود، اظهار کرد: این طرح خیلی بهتر از آن است که زمین واگذار کنند و هر کسی برای خود خانه بسازد؛ در حقیقت در اینگونه انبوه‌سازی می‌توانیم سیستم ارائه کنیم و این سیستم می‌تواند منجر به حذف خیلی هزینه‌های اضافی و در نهایت کاهش قیمت بهای تمام شده است.

وی همچنین به طرح ساخت خانه‌های ویلایی اشاره کرد و گفت: کاری که امروز شاهد آن هستیم این است که وسط شهرها آپارتمان‌های لوکس می‌سازند و بعد آپارتمان‌های مردم کم درآمد را در ۶۰ کیلومتری شهرها ساخته‌اند؛ شهرسازی در تمام دنیا این گونه است که باغ شهرهای خارج شهر به ساخت خانه‌های ویلایی اختصاص دارد و آپارتمان‌سازی در مرکز شهرها صورت می‌گیرد.

میرعمادی افزود: دولت موظف است حداقل مسکن را برای قشر متوسط و ضعیف با کمترین قیمت و در جای مناسب تامین کند و طرح مسکن مهر در صورتی به طور کامل موفق خواهد شد که در انجام آن تسریع و با اتخاذ سیاست‌های لازم قیمت تمام شده مسکن مقرون به صرفه باشد.

میرعمادی در پایان با ابزار تاسف از این‌که امضا فروشی‌ها در خرید برگه‌های ناظر باعث ایجاد معماری‌های زشت و بازاری در شهر شده است، گفت: متاسفانه به دلیل عوامل اجرایی غیرمتخصص، نمای شهرسازی نادیده گرفته شده است و این مشکلات مسائل محیط زیست را در بردارد که در آینده خیلی خطرناک است.

 

 

    نظرات