اختصاص 3 قطعه زمین برای احداث کتابخانه در مناطق  ...

اختصاص 3 قطعه زمین برای احداث کتابخانه در مناطق ...

اختصاص 3 قطعه زمین برای احداث کتابخانه در مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری صبح امروز و در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد که به میزبانی کتابخانه مرکزی برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری اهل‌بیت(ع) و تشکر از اداره‌کل کتابخانه‌های استان خراسان رضوی که عهده‌دار میزبانی این جلسه شد، اظهارکرد: یکی از متمایزترین و منحصربه فردترین تعاملات مدیریت شهری با حوزه کتابخانه‌ها، در دوره شورای پنجم شهر مشهد اتفاق افتاده است که بارزترین مصداق این گفته را میتوان تکمیل و بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی دانست.

حیدری در ادامه افزود: عملیات عمرانی این پروژه 23 سال به طول انجامید که به هیچ وجه زیبنده شهر نبود؛ امروز خرسندیم که دختران و پسران جوان مشهدی برای حضور در این کتابخانه‌ صف می‌کشند تا از این فضای ایجاد شده بهره ببرند؛ اقدامی که بسیار ارزش‌آفرین است.

وی با اشاره به گزارش مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی مبنی بر استقبال کم‌نظیر شهروندان از کتابخانه های سیار پیش‌بینی شده در مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد، گفت: براساس تکلیف قانونی مدیریت شهری مبنی بر تخصیص نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به حوزه کتاب و کتابخوانی، همانطور که پیشتر نیز اعلام کرده‌ایم، آمادگی تامین 3قطعه زمین برای ساخت کتابخانه در مناطق کم‌برخوردار را داریم و اداره کل کتابخانه‌ها نیز میتواند برای ساخت اقدام کند.

حیدری در این جلسه تاکید کرد: شهرداری مشهد و سازمان فرهنگی و اجتماعی باید به فوریت نقاط مستعد برای ساخت کتابخانه‌ را شناسایی و نتیجه بررسی خود را به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و شورای شهر ارائه نماید.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها به تناسب سایر حوزه های فرهنگی در زمینه ارائه خدمات با تحول جدی روبرو شده است، گفت: اداره کل کتابخانه های عمومی استان می‌تواند نسبت به برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب نیز اقدام کند و قدم در این عرصه بگذارد؛ عرصه‌ای که درحال حاضر بخش خصوصی در آن فعال شده و با استقبال گسترده عمومی نیز همراه است.

حیدری در ادامه گفت: این جریان فرهنگسازی صرفا بحث امانت کتاب نیست و از ظرفیت و امکانات موجود باید به بهترین شکل استفاده کرد؛ در این زمینه اداره کل کتابخانه های عمومی استان میتواند اقدامات مشترکی را با حوزه فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری تعریف کند چراکه موجب کیفیت‌بخشی به فعالیت کتابخانه‌ها خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به تعامل خوبی که در شهر اتفاق افتاده و فضای اعتمادسازی مناسبی که بین مدیریت شهری و شهروندان شکل گرفته است، میتوان پویش‌هایی در باب اهدای کتا‌ب‌های بلااستفاده شهروندان تحت عنوان «نذر کتاب» یا «وقف کتاب» راه‌اندازی کرد؛ اداره کل کتابخانه های عمومی استان می‌تواند در این عرصه قدم بگذارد و مدیریت شهری نیز فضای تبلیغاتی لازم در سطح شهر را فراهم خواهد کرد.

حیدری افزود: مدیریت شهری مشهد پیوسته در حال ایجاد زیرساخت ها و فرهنگسازی مناسب در حوزه کتاب و کتابخوانی است ولی به منظور دستیابی به خروجی مطلوب، این اقدامات باید با مردم و عناصر خدوم و دغدغه‌مند حوزه فرهنگی پیوند بخورد تا شاهد تحول جدی در شهر باشیم.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس تاکید کرد: اکتفا صرف به منابع دولتی و منابع مدیریت شهری، هیچ خروجی شایانی بهمراه نخواهد داشت و ما باید مردم را در این مسیر با خود همراه کنیم.

حیدری در پایان مجدد از آمادگی شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی سخن گفت و اظهارکرد: این دغدغه‌مندی مدیریت شهری فرصت مغتنمی برای اداره کل کتابخانه های عمومی استان است تا در تعاملی دوسویه و با تعریف مجزا نقش‌ها، به اجرای برنامه‌هایی مشترک بپردازیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات