زلزله رودبار زخم کهنه چهره سبز شمال/ نقطه عطف مهندسی زلزله ایران

زلزله رودبار زخم کهنه چهره سبز شمال/ نقطه عطف مهندسی زلزله ایران

www.BanaNews.irزلزله ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۶۹ رودبار و منجیل چنان زخمی به چهره سبز شمال کشور زد که هنوز هم رد آلام و رنج‌ های عمیق ناشی از آن پس از سال‌ ها بر قلب و روح بازماندگان این فاجعه غمبار و بسیاری از ایرانیان دیده می ‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) روز پنجشنبه ساعت ۳۰ دقیقه و ۱۳ ثانیه بامداد در استان گیلان زلزله ‌ای دهشتناک رخ داد که بزرگی آن بین ۷٫۳ تا ۷٫۷ در مقیاس ریشتر بود.

این رویداد در ۳۱ خردادماه سال ۱۳۶۹ برابر با بیستم ژوئن سال ۱۹۹۰ در ناحیه رودبار، منجیل و لوشان دربخش باختری البرز سبب کشتار نزدیک به ۳۵ هزارنفر، مجروح شدن ۶۰ هزار نفر و بی خانمانی بیش از۵۰۰ هزار نفر شد.

در زمان وقوع زلزله بسیاری از مردم استان گیلان به خصوص جوانان در دقایقی پس از ساعت ۲۴ پنجشنبه سرگرم تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا بودند که زمین به یکباره لرزید و این چنین بود که پس از حدود دو هزار سال دوباره دیو زلزله بی خبر به رودبار برگشته بود تا آن را بر سر ساکنان خواب وبیدارش به یکباره وایرانه سازد.

متاسفانه لرزش شدید زمین، زحمات طاقت فرسای چندین نسل از مردم رودبار، منجیل، لوشان و تعدادی از روستاها را نابود کرد.

زلزله رودبار نقطه عطف مهندسی زلزله در ایران

زلزله ویرانگر منجیل با همه پیامدهای فاجعه ‌باری که داشت، نقطه عطفی در مطالعات زلزله شناسی و مهندسی زلزله در ایران شد، به طوریکه امروزه مطالعه این زمین ‌لرزه بخشی از سرفصل ‌های دروس زلزله شناسی، زلزله شناسی مهندسی و همچنین پهنه بندی خطر زلزله را به خود اختصاص داده و هر ساله دانشجویانی برای بازدید از این منطقه و درس‌ های که باید از این زلزله آموخت به منطقه منجیل و رودبار می روند.

زلزله رودبار بی تردید تاثیر گذارترین زلزله در زمینه ساخت و ساز اصولی ومقاوم سازی در برابر زلزله و حوادث طبیعی بود.

هرچند این زلزله دستاوردهای مهمی برای جامع علمی وفنی کشور داشت که می توان به تشکیل نخستین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط با زلزله، تدوین آئین نامه ها و مقررات ملی ساختمان واستاندارها اشاره کرد.

معاون عمرانی استانداری گیلان دراین باره گفت: رویداد زلزله ۳۱‬خرداد ماه سال ۱۳۶۹‬ به منزله نقطه عطفی در برنامه مقاوم ‌سازی ساخت و ساز کشور است زیرا استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد را ضروری ساخت.

محمد اکبرزاده با اعلام اینکه عواقب تلخ این زلزله هنوز در ذهن ها نقش بسته است بر لزوم ساخت ساختمان های مقاوم با رعایت استانداردها روز تاکید کرد.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه ‌های صحیح در هنگام بروز زلزله می ‌توان حداقل آسیب ‌ها و ضررهای مالی و جانی را داشت که این موضوع نیازمند دانش و علم روز است.

شبکه توزیع آب آشامیدنی رودبار با مشکلات جدی مواجه است

فرماندار شهرستان رودبار نیز گفت: اکثر شبکه های توزیع آب آشامیدنی این شهرستان که در زلزله سال ۶۹ تخریب شده بود، با توجه به فضای حاکم در آن زمان بصورت موقت بازسازی شده و هم اکنون با مشکلات جدی مواجه است.

ایرج موذن افزود: در حال حاضر برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی شهرهای لوشان، منجیل، رستم آباد و رودبار نیازمند اعتبارات ویژه است.

وی همچنین مقاوم ‌سازی واحدهای مسکونی، تجاری و اداری را اصلی ‌ترین راهکار مقابله با زلزله دانست و تاکید کرد: شهرداری‌ ها باید استحکام بناها را جدی بگیرند، اگر استانداردهای لازم در ساخت و سازها صورت نگیرد، نباید مجوزها و پایان کار صادر شود.

به هر حال ایران بر روی کمربند زلزله هیمالیا - آلپ (آلپاید) قرار داشته و کشوری لرزه خیز است بنابراین تمهیدات ویژه ای بر ای آمادگی در برابر پدیده زلزله در کشور امری ضروری است.

یکی از راهکارهای کاهش خطرات ناشی از زلزله، ارتقای سطح آگاهی مردم و ایجاد آمادگی در بین اقشار مختلف جامعه است، گرچه نمی توان به طور کلی از تلفات و خسارات ناشی از زلزله جلوگیری کرد اما با ایجاد برنامه های مدون آموزشی و اطلاع رسانی صحیح می توان تا حد زیادی این خسارات را کاهش داد.

دانش آموز می تواند بیاموزد و به دیگران نیز آموزش دهد

نحوه اطلاع رسانی با هدف افزایش سطح آگاهی های افراد جامعه را می توان به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی کرد.

یکی اطلاع رسانی به دانش آموزان، زیرا دانش آموز می تواند بیاموزد و به دیگران نیز آموزش دهد به عبارت دیگر دانش آموزان می توانند اشاعه دهنده فرهنگ ایمنی دربرابر زلزله در خانواده و جامعه باشند.

با این دیدگاه و در نظر گرفتن تعداد قابل توجه دانش آموزان کشور لزوم آموزش این گروههای سنی و آماده سازی آنها در مقابل این پدیده طبیعی احساس می شود و دیگر اطلاع رسانی به عموم افراد جامعه ( آموزش همگانی ) که اطلاع رسانی و ارائه آموزشهای لازم برای اقشارمختلف جامعه از طریق صدا و سیما، تهیه پوستر و بروشور، رسانه های مکتوب مانند روزنامه های کثیرالانتشار، مجلات و نشریات علمی و عمومی امکانپذیر است.

بدون شک از آنجایی که تلفات و خسارات ناشی از زلزله فراگیر است و خطری جدی برای ایمنی تاسیسات مهم و حیاتی مانند بیمارستانها، مراکز آتش نشانی، مراکز کمک رسانی و امداد، شبکه های آبرسانی، گازرسانی و دیگر شریانهای حیاتی است و معمولا پس از رخداد یک زمین لرزه بزرگ و شدید امکان قطع آب، برق، گاز، تلفن، و لوله های فرآورده های نفتی و آتش سوزی در شهر وجود دارد بنابراین اطلاع رسانی و آموزش باید فراگیر بوده و تمام این زمینه های را شامل شود.

 

 

    نظرات