100 هزار نمونه گياهي و جانوري موزه تاريخ طبيعي ساماندهي مي‌شود

100 هزار نمونه گياهي و جانوري موزه تاريخ طبيعي ساماندهي مي‌شود




مديركل موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به ساماندهي بيش از 100 هزار نمونه گياهي، جانوري، فسيل، سنگ و كاني اين موزه گفت: دستورالعمل استفاده و بهره‌برداري از مخازن موزه طبيعي در حال تدوين است و بعد از نهايي شدن در قالب تهيه رساله، پايان‌نامه و كارهاي تحقيقاتي در اختيار پژوهشگران، محققان و دانشجويان قرار مي‌گيرد.

به گزارش«پارما» از محمد مدادي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: تمام موزه‌ها در سطح ملي بخش نمايشگاهي و مخازن دارند، در بخش مخازن بيشتر نمونه‌هاي علمي نگهداري مي‌شود و هدف از ايجاد آن جمع‌آوري مجموعه كاملي از گونه‌هاي موجود در آن كشور اعم از گياهي، جانوري، سنگ و كاني است كه بيشتر با نگاه پژوهشي است، اين كار با رويكرد به حداقل رساندن نمونه‌برداري از طبيعت است كه مورد استفاده محققان، پژوهشگران و دانشجويان قرار مي‌گيرد.

وي اظهار داشت: در موزه ملي تاريخ طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست طي چند دهه گذشته مجموعه ارزشمندي جمع آوري شده و اكنون حدود 100 هزار نمونه گياهي، جانوري، فسيل، سنگ و كاني در مجموعه مخازن ملي آن وجود دارد اما محل مناسبي براي نگهداري آن‌ها وجود نداشت و به صورت طبقه بندي شده نگهداري نمي‌شدند كه بر اين اساس ساخت مخازن ريلي از سال 86 آغاز شد اما بنابه دلايلي به بهره‌برداري نرسيده بود.

مدادي ادامه داد: نواقص مخازن را برطرف و انتقال نمونه‌ها را آغاز كرديم و اكنون بيشتر آن 100 هزار نمونه با طبقه بندي علمي و سيستماتيك در مخازن قرار گرفته و آماده بهره برداري است و به زودي افتتاح مي‌شود. در مرحله بعد تصميم داريم فهرست نمونه‌ها را به صورت آنلاين منتشر كنيم تا همه محققان داخلي و خارجي از آن‌ها مطلع شوند، همچنين براي بهره برداري و استفاده بهتر از اين مخازن در حال تدوين دستورالعملي در اين زمينه هستيم كه بعد از نهايي شدن در اختيار پژوهشگران، محققان و دانشجويان در قالب تهيه رساله و پايان نامه قرار مي‌گيرد تا بتوانند از اين نمونه‌ها در راستاي پيشبرد تحقيقات و شناسايي تنوع زيستي كشور استفاده كنند.

وي به مقايسه موزه تاريخ طبيعي كشور ما با ديگر كشورها پرداخت و گفت: بر اساس تعريف بين‌المللي رتبه‌بندي موزه‌هاي ملي مطرح دنيا، فاصله ما با آن‌ها خيلي زياد است، طبيعتا صنعت موزه‌داري در كشورهاي پيشرفته قدمت چند قرني دارد و موزه‌داري در آن‌ها يك صنعت محسوب مي‌شود اما موزه‌داري در كشور ما به عنوان يك صنعت جا نيفتاده است. هر چند ابعاد مختلف علمي، فرهنگي، پژوهشي، تاريخي و اقتصادي دارد اما هنوز به عنوان يك صنعت اقتصادي به آن نگاه نمي‌شود و تا زماني كه اين اتفاق نيفتد، نبايد انتظار رشد جهشي را در بخش موزه‌ها داشته باشيم.

مديركل موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: در منطقه قطعا نسبت به خيلي از كشورها پيشرو هستيم اما با كشورهاي توسعه يافته به علت قدمت صنعت موزه‌داري در آن‌ها فاصله زيادي داريم، البته قدم‌هايي برداشته‌ايم و قدم هاي كوچكي هم نيست كه اميدواريم با مقداري تغيير نگرش‌ها و ايجاد فضاي باز براي كار موزه‌داري شاهد رشد موزه‌داري چه در بخش دولتي و چه خصوصي باشيم.

وي درباره اينكه توسعه صنعت موزه‌داري به ويژه در بخش تنوع زيستي موجب كاهش نمونه‌برداري حيات وحش از طبيعت مي‌شود، گفت: روي بحث موزه‌داري در بخش حيات وحش ملاحظاتي وجود دارد. ما به هيچ وجه با هدف موزه‌داري اجازه شكار يا برداشت نمونه را از طبيعت نمي‌دهيم اما نمونه‌هايي كه تلف مي‌شوند مي‌توانند با نظارت و مجوز به نمونه هاي تاكسيدرمي تبديل و در موزه نگهداري شوند.

مديركل موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيكي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: 5 مخزن در اين موزه وجود دارد كه در 3 مخزن گونه‌هاي گياهي و جانوري و دو مخزن ديگر سنگ و كاني نگهداري مي‌شود.

مدادي اظهار داشت: بر اساس تعريف موسسه بين‌المللي موزه‌ها، مهمترين هدف موزه‌ها آموزش در كنار اهداف علمي، تحقيقاتي، پژوهشي و حتي اقتصادي است. در اين راستا موزه‌هاي تنوع زيستي چون با طبيعت و محيط زيست ارتباط دارند رسالت مهمتري دارند و قطعا مي‌توانند در اين مسير موثرتر باشند، به ويژه وقتي سرمايه‌گذاري بر روي كودكان باشد چون شيوه آموزش در موزه‌ها شيوه تعاملي و درك مطلب و مفهوم است. يعني كودك يا نوجوان به صورت مستقيم هم با نگاه هم با گوش درگير موضوعات مربوط به آموزش مي‌شود، به نظر مي‌رسد تغيير رفتار در جامعه با سرمايه‌گذاري بر روي كودكان با شيوه‌هاي آموزش جديد مانند استفاده از موزه‌ها بتواند سريع تر، بهتر و ماندگارتر اتفاق بيفتد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات