خسارت سنگین زنده گیری هوبره بر محیط زیست خراسان جنوبی

خسارت سنگین زنده گیری هوبره بر محیط زیست خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت:  آنچه در مرزهای شرقی استان خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان زیرکوه و بخش هایی از شهرستان درمیان اتفاق می افتد ، نابودی منابع زیستی کشور به بهایی ناچیز است .
اکبری با اشاره به نابودی هزاران درخت و درختچه تاغ و دیگر گونه های حیات وحش در قاچاق هوبره افزود: هرساله هزاران درخت و درختچه تاغ برای ایجاد مانع و هدایت پرنده ها به سمت تله ها قطع می شوند ، صدها پرنده یا پستانداران کوچک دیگر ناخواسته در این تله ها گرفتار شده و بیشتر آنها کشته می شوند که در میان آنها گونه های کمیاب و در معرض خطری همچون گربه شنی دیده می شود.
وی گفت: بررسی های اولیه نشان می دهد برای فعال نگهداشتن بیش از ۱۰۰۰ فقره تله زنده گیری در دشت ها، سالانه حداقل ۲۵۰۰ اصله درختچه  تاغ نابود می شود و هر سال بیش از ۱۰۰ قطعه هوبره از زیستگاه حذف و بیش از ۱۰۰ حیوان غیر هدف دیگر نظیر گربه وحشی، گربه شنی، انواع روباه ها، خرگوش و انواع پرندگان در تله ها گرفتار و تلف می شوند.
اکبری افزود: برخی از مردم محلی اقدام به ساخت تله های دستی به تعداد زیاد کرده و برای زنده گیری پرنده کمیاب و در معرض خطر انقراض هوبره، آنها را در طبیعت کار می گذارند  و پس از زنده گیری به واسطه هایی که در قاچاق هوبره شریک هستند بفروش می رسانند و فقط در ماموریت یک روزه محیط بانان، بیش از ۴۰۰ تله زنده گیری هوبره  در دشتهای مشرف به کویر همت آباد تا دشت گلورده در شهرستان زیرکوه مشاهده و جمع آوری شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: تعداد تله های فعال در دشت های مشرف به کویر همت آباد تا دشت گلورده بیش از ۱۰۰۰ فقره برآورد می شود و تقریبا در هر کجای این دشت که حیوانی جابجا شود در تله ای گرفتار می شود.
اکبری افزود: سالانه بیش از ۵۰ میلیارد ریال خسارت بر طبیعت منطقه وارد می شود و نتیجه تجمیع این خسارتها در سالهای متمادی فروریختن پایه های اکوسیستم منطقه و نابودی منابع زیستی آن است در حالی که در ازای نابودی این منابع ارزشمند و این خسارت گسترده به طبیعت کشور، درآمد چند ده میلیونی عاید برخی جوامع محلی ناآگاه خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متاسفانه زنده گیری و فروش هوبره تبدیل به شغل کاذبی برای برخی از جوامع محلی مخصوصا روستاهای مرزی شده گفت: این زنگ خطری برای از هم گسستن زنجیره های غذایی طبیعت منطقه و شکل گیری بحران‌هایی همچون پدیده گرد و غبار به واسطه نابودی تاغزارها و پوشش گیاهی منطقه خواهد بود.
این مقام مسئول همت جمعی را تنها راه مقابله با انقراض این گونه کمیاب در استان دانست و افزود: با کمک‌ویاری تمامی دستگاه های مرتبط استان از قبیل قضایی و انتظامی ، منابع طبیعی ، مبلغین دینی و سمن های فعال استان می توان تا حد چشمگیری از این بحران جلوگیری  کرد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات