داده‌هاي با كيفيت پيش نياز حكمراني شايسته در شهرها است

داده‌هاي با كيفيت پيش نياز حكمراني شايسته در شهرها است

رييس مركز آمار ايران گفت: داده هاي با كيفيت پيش نياز حكمراني شايسته در شهرها است و بايد مورد توجه قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار ايمنا ، جواد حسين زاده صبح امروز-شنبه-11 آبان 98 در نخستين نشست «سالانه آمار و برنامه ريزي در مديريت شهري» كه با حضور شهردار اصفهان، مديركل برنامه و بودجه سازمان شهرداري‌ها رييس و اعضا شوراي اسلامي شهر و مديران و كارشناسان برگزار شد، اظهار كرد: 20 اكتبر روز جهاني آمار است كه شعار جهاني آن «آمار بهتر-زندگي بهتر» نام گذاري شده است.

وي افزود: برنامه ريزي مبتني بر آمار رمز موفقيت و پيشرفت سازمان‌ها است و البته بدون آمار درست امكان برنامه ريزي وجود ندارد.

رييس مركز آمار ايران با بيان اينكه يكي از گرايش‌هاي آمار، بهره‌وري است، تصريح كرد: در امور شهري بهره وري اين است كه خدمات شهري را با تنوع بيشتر در سطوح جغرافيايي كوچكتر با هزينه كمتر ارائه كنيم.

وي با تأكيد بر اينكه ريشه آمار به معني حكومت كردن است، گفت: از ابتداي پيدايش آمار، از آمار به منظور اداره كردن جوامع استفاده شده است و ابعاد مختلف كشوري، شهري و روستايي دارد.

حسين زاده با بيان اينكه آماري كه كيفيت لازم را داشته باشد، همواره مورد نياز مديران شهري است، تصريح كرد: براي برنامه ريزي شهري نياز به آمار با كيفيت داريم البته منظور همان ابعاد كيفيت در حوزه آمار است.

وي با بيان اينكه جامع، يكپارچه، به هنگام و در دسترس بودن آمار بسيار حائز اهميت است، افزود: خوشبختانه در حال حاضر نظام آماري كشور مطلوب است، اما در حوزه بودجه و اعتبارات 55 درصد نيازهاي آماري در سطح ملي و 35 درصد نيازهاي آماري در سطح استاني و البته كمتر از 15 درصد در سطح شهرستاني تأمين مي‌شود كه در اين راستا نياز داريم تا كيفيت آمارها و گستره آن توسعه يابد.

رييس مركز آمار ايران با بيان اينكه داده‌هاي باكيفيت پيش نياز حكمراني شايسته در شهرها است و بايد مورد توجه قرار گيرد، تأكيد كرد: آمارهاي رسمي را به عنوان كالاهاي عمومي كه از طرف حاكميت‌ها براي اداره حاكميت توليد مي‌شود، مي دانيم و وقتي آمار رسمي توليد مي‌شود اگر باورپذيري كمي داشته باشد در حوزه كالاهاي عمومي به معناي كم بودن كيفيت آمار مطرح خواهد شد.

وي ادامه داد: در حوزه آمار رسمي حذف موازي كاري‌ها صورت مي‌گيرد و بايد فهرستي از آمارهاي رسمي وجود داشته باشد تا تكليف دستگاه‌هاي مختلف براي توليد آمارهاي رسمي روشن شود.

حسين زاده با بيان اينكه در نظام آماري كشور بالاترين مرجع سياست گذاري و تصميم گيري، شوراي عالي آمار است، اظهار كرد: فهرستي را به شوراي عالي آمار ارائه و مصوب مي كنيم تا تقسيم كار ملي در حوزه آمارهاي رسمي انجام شود.

رييس مركز آمار ايران گفت: توسعه پايدار سه بعد پايداري محيط زيستي، پايداري اقتصادي و پايداري اجتماعي دارد كه تمركز افراطي به هركدام از آنها ما را در مواجه با توسعه پايدار با مشكل مواجه مي‌كند.

وي با تأكيد بر برنامه ريزي فضايي، برنامه ريزي شهري و آمايش سرزمين تصريح كرد: در آمايش سرزمين سه المان انسان، فضا و فعاليت بسيار حائز اهميت است و آمارها بايد بتواند مباحث مربوط به اين سه بعد را پوشش دهد.

همگرايي ملي براي مدرن سازي نظام آمار

حسين زاده با اشاره به شعار امسال مركز آمار ايران مبني بر «همگرايي ملي براي مدرن سازي نظام آماري» گفت: شعار امسال تمركز بر انسان، فضا و فعاليت نياز دارد و براي آمارهاي اصولي بايد تعامل خوبي با تمام دستگاه‌ها داشته باشيم كه در اين ميان جايگاه حوزه مديريت شهري بسيار مهم است.

وي ادامه داد: در روش «ثبتي مبنا» درصدد هستيم كدهاي يونيك كه براي فرد، مكان و فعاليت وجود دارد را از طريق روش‌هاي علمي و ثبتي تلاقي دهيم و ماحصل آن بسياري از آمارهاي مورد نياز كشور خواهد بود.

رييس مركز آمار ايران با اشاره به اهداف مورد نظر براي دستيابي به آمايش سرزمين با برنامه ريزي شهري گفت: دستيابي به تعادل توسعه پايدار، رفاه عامه مردم و توزيع امكانات و خدمات، يكپارچه سازي فضايي سرزمين و مكان يابي مناسب فضاها براي توسعه شهري از مهم‌ترين اهداف براي آمايش سرزمين با برنامه ريزي شهري است.

وي با بيان اينكه در سرشماري سال 95، 9 شهر كشور كه جمعيتي بالاي يك ميليون نفر دارد به  عنوان كلانشهر شناخته شده است، افزود: اين كلانشهرها 27.2 جميعت كشور را در خود جاي داده و همچنين درخصوص توليد ناخالص داخلي سهم زيادي دارد از اين رو توجه به آمار و اطلاعات با استانداردهاي درست و كيفي مي‌تواند بسيار اثرگذار باشد.

حسين زاده با اشاره به تشكيل كميته آماربخشي كلانشهرها گفت: هدف از تشكيل كميته آماربخشي كلانشهرها سامان بخشي به نظام جامع آماري كلانشهرها است.

وي با بيان اينكه سرشماري ثبتي مبنا براي آمارنامه بسيار مهم است، گفت: به دنبال توسعه آماري و مدرن سازي نظام آماري هستيم و در اين راستا يكپارچگي آمار كلانشهرها بايد در دستور كار قرار گيرد.

رييس مركز آمار ايران ادامه داد: در شهر اصفهان آمار و اطلاعات زياد است، اما مشكل استفاده نكردن بهينه از آن است كه بايد فرهنگ سازي لازم در اين باره انجام شود.

ضرورت وجود تعاريف و مفاهيم استاندارد بين كل نظام جامع آماري

وي با بيان اينكه وجود تعاريف و مفاهيم استاندارد بين كل نظام جامع آماري لازم و ضروري است، تصريح كرد: يكي از فعاليت هاي مركز آمار ايران استاندارد كردن تعاريف و مفاهيم است.

حسين زاده خاطرنشان كرد: برنامه ملي توسعه آمار كشور مصوب شوراي عالي آمار، آذرماه سال گذشته به تمام دستگاه ها ابلاغ شده است و براي اينكه يكپارچه و هماهنگ پيش رويم به عنوان سند بالادستي بايد مورد توجه قرار گيرد.

به گزارش ايمنا در پايان اين نشست آيين رونمايي از كتاب آمارنامه سال 98 شهرداري اصفهان، سندراه اندازي رصدخانه شهري، نظام جامع آماري و تالار مانيتورينگ شهرهاي ايران ( تماشا)، سامانه رصد اطلاعات (رصا) و همچنين امضاء تفاهم نامه SDI به صورت نمادين انجام شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات