حل تناقض‌ها با استفاده از روشهای نوآورانه

کلید فهم نظریه‌‌ی حل ابتکاری مساله TRIZ، درک این مطلب است که می‌توان تناقض‌ها را به طور منظم، با استفاده از روشهای نوآورانه حل کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای هرمزگان : دکتر نعمتی عضو هیات علمی دنشگاه علامه طباطبایی در دوره سه روزه آموزشی نو آوری نظام یافته TRIZ با حضور مدیران و کارشناسان حوزه های فنی شرکت آب منطقه ای اظهار کرد: این پیش فرض که فرآیند نوآوری قابل مهار و کنترل نیست ، نه تنها محدود کننده ، بلکه کاملا نادرست است، الهام ایده‌های جدید می‌تواند تصادفی نباشد ،  اساتید و متخصصان تریز همواره نشان می‌دهند که به کارگیری راه‌حل های معمولی برای حل مجدد تناقض‌ها می‌تواند طرح سیستم و محصول را تا حد زیادی بهبود بخشد.

نعمتی با بیان اینکه هدف نو آوری نظام یافته TRIZ رسیدن به طرح ایده آل است افزود: فرآیند نوآورانه می‌تواند به طور نظام یافته پی‌ریزی شود و تناقض‌ها می تواند به حل مساله کمک ‌کند.

وی با طرح این سوال که چگونه می‌توان زمان رسیدن به نوآوری را کاهش داد و فرآیندی ایجاد کرد که بتواند تفکر خلاق را تقویت کند ، گفت: برای دانشمندان بسیار سخت است که خارج از حوزه مفروضات خود فکر کنند، زیرا در این صورت مجبورند با فن‌آوری جدید و زبانی دیگر فکر کنند.

در این دوره مدیران و کارشناسان حوزه های فنی شرکت آب منطقه ای ضمن آشنایی با مفاهیم خلاقیت و نوآوری، تکنیکهای حل خلاق روش های ایده یابی منابع خلاقیت ، تاریخچه و دانشمندان موثر در ( TRIZ ) مورد بررسی قرار دادند.

گفتنی است نوآوری نظام یافته یا TRIZ از جمله استراتژی‌ها و تکنیک‌های حل خلاقانه مساله است. تریز به عنوان سیستم خبره اختراع و ابداع در خدمت حل مساله‌های پیچیده فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. امروزه کشورهای پیشرفته صنعتی، از TRIZ استقبال فراوانی کرده‌اند. همین امر باعث شتاب گرفتن روند توسعه چندجانبه آن‌ها شده است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان

    شركت آب منطقه‌ای هرمزگان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات