سازوکارهای عملی برای سودده‌ کردن دو فرودگاه زیان‌ده اصفهان و شیراز

سازوکارهای عملی برای سودده‌ کردن دو فرودگاه زیان‌ده اصفهان و شیراز

www.BanaNews.irمدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزایش پروازهای خارجی و داخلی، حضور بیشتر سرمایه‌گذار و بخش خصوصی و فعال کردن بخش کارگوترمینال (باری) را از عوامل افزایش درآمد یک فرودگاه عنوان کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محسن اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن بیان اینکه از ۵۴ فرودگاه کشور هم‌اکنون ۵۱ فرودگاه زیان‌ده هستند، اظهار داشت: در این میان تنها فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، مهرآباد و ‌شهید هاشمی‌نژاد مشهد زیان‌ده نیستند.

وی با اشاره به اینکه اقتصادی نبودن فرودگاه‌های کشور موجب نمی‌شود که این فرودگاه‌ها تعطیل شوند، گفت: فرودگاه‌ها نقش بسزایی در توسعه یک استان یا شهرستان دارند و اگرچه تعداد بیشتر فرودگاه‌های کشور اقتصادی نیستند اما نباید آن‌ها را تعطیل کرد.

معاون وزیر راه و ترابری با بیان اینکه برنامه داریم در سال جاری فرودگاه‌های اصفهان‌ و شیراز را از زیان‌ده بودن خارج کنیم، در خصوص فعالیت‌های لازم برای سودده شدن این دو فرودگاه‌، گفت: درآمدهای فرودگاه‌های مذکور از قبل درآمد مشخصی بوده است؛ مدیران این فرودگاه‌ها با همکاری بخش بازرگانی طرحی را به شرکت فرودگاه‌های کشور ارائه دادند تا بتوان میزان درآمد‌ها را افزایش داد.

اسماعیلی افزایش پروازهای خارجی و داخلی، حضور بیشتر سرمایه‌گذار و بخش خصوصی و فعال کردن بخش کارگوترمینال (باری) را از عوامل افزایش درآمد یک فرودگاه عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: با توسعه چنین مواردی ‌درآمد فرودگاه‌ها به نسبت هزینه افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند هزینه‌های جاری را پوشش دهد.

اسماعیلی اظهار امیدواری کرد که روزی برسد تا هزینه‌های توسعه عمرانی از محل این درآمد پوشش داده شود.

اسماعیلی یاد‌آور شد: در سال جاری حدود ۳۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده است که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان آن برای توسعه فرودگاه‌ها و مابقی برای بهسازی و بازسازی و خرید تجهیزات هزینه خواهد شد.

* ایرلاین‌ها مجاز نیستند تنها مسیر‌های سود‌ده را برای پرواز برگزینند

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور در خصوص تعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با سازمان هواپیمایی کشوری در مورد افزایش تعداد پروازها، اظهار داشت: اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری با اختیارات شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور از یکدیگر مجزا است، مجوز برقراری پروازهای خارجی از نظر طبقه‌بندی شرکت‌ها و اینکه کدام شرکت هواپیمایی و نیز فرودگاه در چه مسیرهایی پرواز داشته باشند، طبق تفاهم‌نامه‌هایی بین دو دولت و سازمان‌های هواپیمایی دو کشور ایجاد می‌شود و مشخص می‌شود که به عنوان مثال چه تعداد پرواز از ایران به آن کشور و چه تعداد پرواز از آن کشور به ایران انجام شود.

معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: اینگونه تقسیم‌بندی‌ها توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود، آنها مجوز اصلی را صادر می‌کنند اما هماهنگی برای زمان ورود و خروج هواپیماها و تعداد پروازها با شرکت فرودگاه‌ها است تا بستر‌های لازم را فراهم کند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: این تعامل بین سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها وجود دارد اما هر شرکت هواپیمایی نمی‌تواند در هر مسیر که مایل باشد اقدام به برقراری پرواز کند؛ سازمان هواپیمایی بر مسیر پروازها و تعداد آنها نظارت دارد تا پروازها از حد معمول نگذرد.

* مشکل طرح تقرب فرودگاه آبادان برطرف می‌شود

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور در خصوص فرودگاه‌های غرب کشور و مشکلات بروز گرد و غبار در این مناطق، اظهار داشت: تجهیزات ارتباطی و ناوبری و سیستم لاینینگ در اکثر فرودگاه‌های غرب کشور نصب شده است و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و ترابری ادامه داد: فرودگاه آبادان تا چندی پیش مشکل طرح تقرب داشت که عملیات اجرایی باید این امر برای رفع مشکل باید در خاک عراق ‌انجام می‌شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور اضافه کرد: در سفر اخیر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به کشور عراق، سازمان هواپیمایی ‌عراق موافقت کرد تا با انجام پاره‌ای موارد مشکل فرودگاه آبادان برطرف شود.

 

 

 

 

    نظرات