ارتقای سرمایه اجتماعی و رضایتمندی شهروندان  ...

ارتقای سرمایه اجتماعی و رضایتمندی شهروندان ...

ارتقای سرمایه اجتماعی و رضایتمندی شهروندان مهمترین شاخصهای عملکرد شهرداری است/لزوم تبیین حقوق متقابل شهر و شهروندان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا حیدری در مراسم رونمایی از فرآیندهای نوین مرکز ارتباط مردمی ۱۳۷ با بیان این مطلب ضمن یادآوری اینکه امسال صد و یکمین سالگرد تاسیس شهرداری مشهد است و یک قرن از روز اول آغاز به کار شهرداری در این شهر گذشته گفت: با بررسی سنجشهای به عمل آمده از میزان رضایتمندی از اقشار جامعه در کشور می‌توان به این نتیجه رسید که شهرداریها از بابت تامین رضایت مردم رتبه مناسبی ندارند. البته برخی دلایل این عدم رضایت‌مندی به موضوعات ساختاری و کلان مرتبط است و اگر در برنامه‌ریزی‌های میان و بلندمدت دقت لازم را در این خصوص نداشته باشیم با هر تلاشی هم نمی‌توانیم این نارضایتی را جبران کنیم.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که شهرها به طور ناهمگون توسعه نامتوازن داشته‌اند و امروز در شهرداری‌ها با شرایطی مواجه هستیم که کار برنامه‌ریزی و خدمات رسانی را با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته است. در برخی مناطق شهری از جمله مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی شهرها، تراکم و میزان جمعیت به نحوی است که خدمات‌رسانی مفید، مطلوب و متوازن را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، موضوع دیگر که در خلق این مشکلات موثر است عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری است. در مثالی بسیار ساده می‌توان از ناهماهنگی دستگاههای خدماتی یاد کرد که در فاصله بسیار کوتاهی پس از آسفالت معابر توسط شهرداری، همان آسفالت توسط دستگاه خدمات‌رسان دیگری و برای اجرای برنامه توسعه‌ای و خدماتی شکافته می شود.

حیدری با تاکید بر اینکه مردم این فضاها را از یکدیگر تفکیک نکرده و نارضایتی را متوجه شهرداری میکنند گفت: موضوع دیگری که در این زمینه موثر است پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه است. حجم تقاضای خدمات شهری مانند مشهد بسیار بیش از توان واقعی مدیریت شهری است و عرضه خدمات در شهر مشهد با میزان تقاضا برابری ندارد.

رئیس شورای شهر مشهد اضافه کرد: موضوع بسیار مهم دیگر آن است که بین حق شهر و شهروند تبیین واقعی انجام نشده و رابطه کاملاً یک طرفهای در جریان است، اما واقعیت آن است که حقوق شهر و شهروندان در رابطه دو طرفه معنا می شود و همچنان که مدیریت شهری تکالیفی نسبت به شهروندان دارد شهر نیز حقوقی دارد که جزو تکالیف شهروندان محسوب می‌شود اما این موضوع در شهرهای ما تبیین نشده است.

در این رابطه یک طرفه تنها ارائه خدمات یک طرفه از شهرداری توقف می شود. حتی تکالیف شهروندان نیز در این حوزه تدوین و مشخص نشده که می‌تواند منجر به عدم تفاهم، برآورده نشدن انتظارات و در نتیجه ایجاد نارضایتی بیشتر شود.

وی افزود: متاسفانه در این میان حقایقی نادیده انگاشته می‌شود از جمله آنکه شهر باید درآمدهای خود را از خودش تامین کند و یا شهر متعلق به آیندگان است و همه منابع خود را نباید امروز به مصرف برساند، لذا مردم باید به تکالیف خود عمل کنند.

حیدری ادامه داد: وقتی می‌دانیم احداث یک کیلومتر قطار شهری ۶۵۰ میلیارد تومان و یا احداث یک دوربرگردان ساده ۱۸ میلیارد تومان هزینه دارد قاعدتا نباید پرداخت عوارض شهری برای مردم سخت باشد اما واقعیت امروز آن است که بدیهی‌ترین عوارض شهر امروز معطل می ماند. این موارد از حقوق متقابل شهر و شهروندان است که در جامعه و فرهنگ ما تبیین نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: خوب است مردم بدانند که در سال گذشته هزینه هر شهروند در حوزه اداره شهر ۳۸۷ هزار تومان و در حوزه عمران یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. یعنی برای یک خانواده چهار نفره در حدود یک و نیم میلیون تومان در حوزه اداره شهر و ۸ میلیون تومان در حوزه عمرانی هزینه شده است، در حالی که هنوز مردم ذهنیت مردم آن است که شهرداری به بودجه‌های دولتی متصل است اما مدیریت‌شهری ناگزیر است برای تامین هزینه‌های شهر به سمت وضع عوارض و ایجاد درآمد برود.

به گفته وی، دیگر منشاء بروز نارضایتی در بین مردم دستگاه بروکراتیک و طویل شهرداری‌ها بوده که غیر شفاف و غیر پاسخگو است. از این رو مجموعه این عوامل ساختاری و درونی موجب ایجاد نارضایتی شده است.

باید گفت راهکارهایی از جمله سامانه ۱۳۷ ابزارهای برای حل منشاء این نارضایتی هاست.

وی با اشاره به برنامه های اجرا شده در حوزه پاسخگویی در شهرداری گفت: در باب توجه به موضوع حذف بروکراسی طولانی و طویل و کوتاه کردن مسیر پاسخگویی به اربابرجوع اتفاقات بسیار ارزنده‌ای در شهرداری و در دوره شورای پنجم روی داده که بسیار افتخارآفرین مفید است. در توصیف اهمیت این اقدامات همین بس که ۷۶۵ فرم گوناگون در پروژه‌های مختلف اداری با اصلاح روندها و ایجاد سامانه‌های به روز به ۱۴۵ فرم کاهش یافته و امضاهای مورد نیاز در فرآیندهای مختلف اداری ۷۵ درصد کاهش یافته است.

حیدری تصریح کرد: این اقدام ارزنده به آن معناست که به دلایل نارضایتی‌ها توجه کرده و به دنبال رفع آنها بوده ایم، البته باید توجه داشت که تعریف و ایجاد سامانه های متفاوت و اتصال آنها به یکدیگر شرط لازم برای اصلاح روندها و افزایش سطح رضایت شهروندان هست اما به هیچ عنوان شرط کافی و به معنای تکمیل وظیفه نیست.

حیدری تصریح کرد: از همین امروز باید شهرداری در تمام ارکان خود به عزم جدی و همه‌جانبه برای اصلاح این وضعیت و رسیدن به اهداف عالیه برسد تا با کوتاه کردن واقعی فرآیندها و پاسخگویی سریع و شفاف به درخواست‌ها به سمتی گام نهیم که بتوانیم ادعا کنیم که نسبت به سال گذشته و سال‌های پیش از آن درصدی رو به جلو و به سمت موفقیت رفته ایم.

وی تاکید کرد: این نکته را نباید از نظر دور داشت که جلب رضایت مردم تنها مشروط به پاسخگویی و حل مشکل ارباب‌رجوع نیست بلکه تکریم شخصیت و حفظ حرمت انسانی شهروندان مسیری کوتاه‌تر و مطمئن‌تر برای جلب رضایت عمومی است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات