معلول باید بتواند بدون دغدغه و با ایمنی و امنیت کافی از منزل خود خارج شود

معلول باید بتواند بدون دغدغه و با ایمنی و امنیت کافی از منزل خود خارج شود

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، امیراحمد زندآور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات أهل سنت است تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله (ص) بنا بر روایات موجود در تشیع است ، از سوی امام خمینی (ره) ، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است .
وی افزود: این هفته، فرصت مناسبی است تا ضرورت همبستگی و یک‎دلی جهان اسلام به ویژه در این زمان پُر از فتنه و آشوب، با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد و باید میراث نبوت را پاس داریم تا به قهقرای جهل و ظلمت سقوط نکنیم. پیام هفته وحدت این است که با دست اتّحاد و ذهن هوشیار، در سایه دستورات پیامبر خدا(ص) و عترت پاک آن حضرت، مانع از تفرقه افکنیِ بیگانگان بشویم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: معلولین نیز همانند دیگر اقشار، بخشی از جامعه ایرانی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. آنها شهروندانی هستند که باید امکان استفاده از طرح های شهری و حضور در فضاهای عمومی را داشته باشند. بر اساس تبصره ماده ۲ قانون حمایت از معلولان مصوب ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، کلیه نهادهای عمومی از جمله شهرداری‌ها موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها، اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نماید که امکان دسترسی و بهره مندی برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم گردد.
زندآور تصریح کرد: همچنین بر اساس ماده ۴ این قانون، شهرداریها مکلفند صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمام ساختمان ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را با رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت توسط مجری مشروط کند.
وی اضافه کرد: علی رغم اینکه در سال های اخیر، شهرداری اقدامات مثبتی در زمینه مناسب سازی معابر و برخی فضاهای عمومی مثل پارک ها داشته است، لیکن در مورد مجوزهای صادر شده برای احداث مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری و ... به این امر توجه چندانی نشده و در بخش نظارت هم اقدامات جدی صورت نمی گیرد، به صورتی که بسیاری از این ساختمان ها برای معلولین دسترس پذیر نیستند.گاهی مشاهده شده برای ورودی ساختمان ها رمپ احداث شده ولی شیب آن به حدی زیاد است که قابل استفاده نیست و صرفا رفع تکلیف است. معلولان نباید در خرید خانه محدودیت داشته باشند و یا پس از خرید آن مجبور شوند شخصا آن را مناسب سازی کنند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: معلول باید بتواند بدون دغدغه و با ایمنی و امنیت کافی از منزل خود خارج شده، در معابر بدون کمک دیگران تردد نموده و به امکانات شهری مثل پارک ها، کتابخانه ها، بانک و ... دسترسی داشته باشد. شهرداری همچنین باید در محدوده اختیارات خود، سایر اماکن عمومی را ملزم کند تا نسبت به ایجاد دسترسی برای معلولین اقدام نمایند.
زندآور با اشاره به اینکه در مورد تردد معلولین با حمل و نقل عمومی نیز بر اساس تبصره ۱ ماده ۵ قانون حمایت از معلولین، شهرداری مکلف شده است که سامانه حمل و نقل ویژه معلولین با معلولیت شدید (مطابق تعاریف سازمان بهزیستی) را راه اندازی کند، اظهار کرد:  تنها اقدام شهرداری اصفهان در این زمینه تجهیز ۳ دستگاه ون توسط بخش خصوصی بوده که متاسفانه خدمات مناسبی نیز ارائه نداده اند و موجب نارضایتی این قشر از شهروندان عزیز شده است. در صورتی که در تهران و مشهد سامانه هایی برای خدمت رسانی در این زمینه ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان باید با استفاده از تجربه این دو شهر در راستای تسهیل رفت و آمد این افراد اقدام و به وظایف قانونی خود عمل نماید.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

    منبع خبر

    شورای شهر اصفهان

    شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

      نظرات