چمران:  ۵۰ تومان به کرایه‌ اتوبوس‌های خصوصی افزوده شده است

چمران: ۵۰ تومان به کرایه‌ اتوبوس‌های خصوصی افزوده شده است

www.BanaNews.irرییس شورای اسلامی شهر تهران از انجام مکاتباتی با وزارت کشور برای پرداخت یارانه به اتوبوس‌های گازسوز برای جبران مابه‌التفاوت افزایش قیمت گاز با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، مهدی چمران امروز در حاشیه بازدید از ایستگاه تجریش در خط یک مترو تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین مشکل ناوگان حمل‌ونقل عمومی به اتوبوس‌های گازسوز اختصاص دارد عنوان کرد: بخش خصوصی دارای اتوبوس‌های گازسوز اعلام کرده است که با افزایش قیمت گاز از لیتری۱۰به ۳۰۰ تومان ادامه فعالیت برایش به صرفه نیست.

وی درعین حال به کمک‌های شرکت واحد اتوبوسرانی به بخش خصوصی در چند ماهه اخیر اشاره کرد و افزود: خدمات پارکینگ و کارواش اتوبوس‌های بخش خصوصی رایگان ارائه می‌شود و تعمیرات این اتوبوس‌ها نیز در صورتی که در شرکت واحد انجام شود از تخفیفات ویژه برخوردار خواهد شد.

به گفته چمران هفت میلیارد تومان اعتبار نیز برای بیمه رانندگان اتوبوس در بخش خصوصی اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت کمک به اتوبوس‌های گازسوز از سوی دولت، اظهار کرد: مقرر شده است که وزارت کشور بر اساس محاسبه‌ای مابه‌التفاوت بهای سوخت اتوبوس‌های گازسوز در مقایسه با اتوبوس‌های گازوییل‌سوز را به صورت یارانه بپردازد که این موضوع مترادف دونرخی شدن گاز نیست.

رییس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به تخصیص بیش از۶۰ درصد یارانه بلیت مترو واتوبوس در سال گذشته، اظهار کرد: در سال جاری نیز۱۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو برای کل کشور پیش‌بینی شده است که با توجه به اینکه در هیچ یک از شهرها به جز فاز آزمایشی مشهد، مترو فعال نیست بنابراین پیش‌بینی می‌شود که ۹۰ درصد این رقم به تهران اختصاص یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه نرخ متوسط بلیت مترو ۱۳۹ تومان بوده است، خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت‌ها از ابتدای تیرماه ۱۶ تومان به این رقم افزوده شده است.

چمران ادامه داد: با توجه به ضرورت فرهنگ‌سازی برای استفاده از بلیت‌های چندسفره به جای تک‌بلیت، قیمت بلیت یک سفره مترو ۵۰ تومان افزایش یافت این در حالی است که قیمت بلیت دو سفره همچون گذشته ۴۵۰ تومان باقی مانده است.

وی با بیان اینکه مردم اعتراضی به افزایش قیمت بلیت مترو نداشته‌اند، یادآور شد: رایزنی‌هایی نیز برای پرداخت یارانه برق به مترو تهران انجام شده است.

چمران با بیان اینکه براساس مصوبه شورای شهر اگر تا پایان تابستان نسبت به پرداخت یارانه برق به مترو اقدام نشود، قیمت بلیت مترو مجددا افزایش خواهد یافت، عنوان کرد: البته این موضوع در قانون بودجه ذکر شده که فرمانداری به آن اعتراض کرده و گفته است که بودجه نمی‌تواند شرط داشته باشد.

وی درعین حال ابراز امیدواری کرد که با جبران هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت برق در مترو نیازی به افزایش مجدد قیمت بلیت نباشد.

رییس شورای شهر تهران در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس محاسبات انجام شده از سوی شرکت واحد و وزارت کشور هزینه یک سفر به طول هفت تا ۱۰ کیلومتر با اتوبوس، ۲۱۰ تومان است، تصریح کرد: این میزان تنها مخارج جاری اتوبوس را پوشش می‌دهد و هزینه خرید آن به صورت جداگانه، ۵/۸۲ درصد از سوی وزارت کشور و مابقی از سوی اتوبوسرانی یا بخش خصوصی تامین می‌شود.

چمران ادامه داد: البته اتوبوس‌های دوطبقه تهران که در حال حاضر حدود ۷۰۰ دستگاه است و در آینده به ۸۰۰ دستگاه خواهد رسید مستقیما توسط شهرداری تهران به قیمت ۲۸۵ میلیون تومان خریداری می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه براساس قانون سهم دولت، مردم و شهرداری از بلیت اتوبوس هر یک، یک سوم ۲۱۰ تومان خواهد بود عنوان کرد: بنابراین در حالی که مردم باید بابت بلیت اتوبوس ۷۰ تومان می‌پرداختند، نرخ بلیت اتوبوس ۲۵ تومان بوده است.

وی با اشاره به هزینه‌های چاپ و توزیع بلیت اتوبوس تاکید کرد: در گذشته و با وجود قیمت کم بلیت‌ها حتی گاهی موضوع رایگان کردن اتوبوس‌های دولتی نیز مطرح می‌شد.

چمران با بیان اینکه سال گذشته شهرداری‌ها و شوراهای کلان‌شهرها تصمیم گرفتند که پس از هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت بلیت اتوبوس و مترو را اضافه نکنند، عنوان کرد: این موضوع در حالی صورت گرفت که گازوییل با نرخ ۱۵۰تومان و گاز با نرخ ۳۰۰ تومان خریداری می‌شد و با قیمت بیش از هدفمندسازی یارانه‌ها در اختیا‌ر بخش خصوصی قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی در سال گذشته عنوان کرد: از آنجا که تاکسیرانی کاملا خصوصی است امکان جبران هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت سوخت توسط شهرداری‌ یا دولت فراهم نبود و ناچار به افزایش کرایه‌ها شدیم.

وی با اشاره به بحث‌ها و کش‌وقوس‌های متعدد از ابتدای سال جاری بر سر افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: در نشستی از ما خواسته شد که در سه ماهه ابتدای سال نیز نسبت به افزایش کرایه‌ها اقدام نکنیم تا یک بازه زمانی شش ماهه میان دو وعده افزایش کرایه‌ها ایجاد شود. بنابراین در ابتدای تیرماه نسبت به افزایش کرایه‌ها اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه قیمت بلیت اتوبوس از ۲۵ تومان به ۴۲ تومان افزایش یافته است، گفت: حتی عده‌ای در ستاد سوخت و وزارت کشور به این رقم اعتراض داشتند و خواستار افزایش قیمت بلیت به۵۰ تومان بودند اما شورای شهر با هدف فرهنگسازی برای خرید کارت بلیت نرخ تعیین شده را رند نکرد.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به افزایش ۲۵ تومان به نرخ هر کورس به مسافت هفت کیلومتر در اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز توضیح داد: با توجه به اینکه اتوبوس‌های بخش خصوصی با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها نرخ خود را افزایش ندادند، بنابراین در حال حاضر بلیت‌های ۱۵۰تومانی به ۲۰۰ تومان، ۱۲۵ به ۱۷۵ تومان، ۲۰۰ به ۳۰۰ تومان و ۲۲۵ به ۳۲۵ تومان افزایش یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از سکه رایج ۲۵ تومانی در تعیین نرخ بلیت و کرایه‌های تاکسی اظهار کرد: در صورتی که قیمت کرایه خطی بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته باشد در افزایش ابتدای سال آینده آن را متعادل خواهیم کرد.

 

 

    نظرات