حل معضل پسماند شهر ساری بدون حمايت مديريت ارشد استان ميسر نخواهد بود

حل معضل پسماند شهر ساری بدون حمايت مديريت ارشد استان ميسر نخواهد بود

نامه رئيس شوراي اسلامي شهر ساري به استاندار مازندران پيرامون ضرورت تكميل نيروگاه زباله سوز مركز استان ؛

حل معضل پسماند بدون حمايت مديريت ارشد استان ميسر نخواهد بود

عليجان شمشيربند رئيس شوراي اسلامي شهر ساري در نامه اي به حسين زادگان استاندار محترم مازندران ضمن تشريح وضعيت پسماندها در شهر مركز استان و محدوديتهايي كه فراراه مديريت آن وجود دارد خواستار استمرار حمايت ها و هدايتهاي مديريت ارشد استان جهت تكميل نيروگاه زباله سوز به عنوان راهكار بلند مدت اين مشكل شد.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر ساري مشروح اين نامه بشرح ذيل مي باشد:

بسمه تعالي

جناب آقاي حسين زادگان

استاندار محترم و معزز مازندران

با سلام و احترام؛

بطوريكه مستحضريد برغم حساسيت هاي فوق العاده زيست محيطي كه براي اقليم استان و به تبع آن ، شهر مركز مطرح مي باشد و با وجود تلاشها و كمكهاي نهاد مديريت شهري ، پروژه نيروگاه زباله سوز ساري به عنوان مهمترين گزينه حل معضل پسماند و كمك به سلامت محيط زيست شهري به دلايلي كه بر ما و شما پوشيده نيست از پيشرفت فيزيكي مورد انتظار برخوردارنمي باشد و اين امر مشكلات و مصائبي را دامن زده كه رفع آن بدون حمايت و تدبير حضرتعالي ممكن نخواهد بود . عليهذا لازم است نكاتي را در ارتباط با ضرورت تسريع در اجرا و تكميل نيروگاه زباله سوز ساري به عرض برسانم :

1-در شرايط كنوني گزينه اجرايي دفع بهداشتي پسماند ساري ، دفن در منطقه پشتكوه چهاردانگه مي باشد اين در حاليست كه منطقه چهادانگه با بهره مندي از ظرفيت هاي بكر طبيعي و جاذبه هاي متعدد و متنوع گردشگري مي تواند به يكي از كانون هاي مهم جذب گردشگر تبديل شود اما اين فرصت بالقوه براي كمك به شكوفايي يكي از محورهاي مهم توسعه استان و شهرستان اكنون به زباله داني تبديل شده كه قطعا يك خسران آشكار به شمار مي آيد و يكي از كارآمدترين عواملي كه مي تواند جلوگير اين آسيب و زيان باشد ، تكميل و بهره برداري از نيروگاه مزبور هست .

2-مردم صبور و شريف چهاردانگه از اينكه منطقه محل سكونت و ارتزاقشان مكان دفن پسماند شده ناراضي اند و اين حق طبيعي آنان هست كه از محيط زيست خود دفاع كنند بويژه آنكه از محروميت هاي قابل تامل و كم توجهي مسئولان نيز رنج مي برند و مضافا ؛ اهمال مديران در گسيل امكانات و اجراي تعهدات گذشته نسبت به منطقه نيز ناخرسندي عميقي در اهالي ايجاد كرده كه صرف بهره برداري از اقليم منطقه آنهم از نوع دفن پسماند را اجحافي بزرگ در حق خود و بي اعتنايي به منطقه و نيازهاي آن تلقي مي كنند .

3-در قضيه جلوگيري از انتقال زباله شهر به منطقه پشتكوه كه مي رفت به يك بحران اجتماعي تبديل شود اما مسئولان شهر و شهرستان با استظهار به حمايت و هدايت حضرتعالي مانع از تشديد آن شدند ، راه حل كوتاه مدت و مقطعي نظير انتقال موقت به شهرهاي همجوار در نظر گرفته شد كه علي القاعده نمي توانست استمرار يابد چون اين شهرها نيز نارضايتي خود را از ادامه كار ابراز داشتند و در نهايت به همان گزينه قبلي برگشتيم كه آنهم حالت مشروط دارد اين در حاليست كه عدم جمعاوري زباله نيز منشاء چالش هاي متعدد بهداشتي ، زيست محيطي ، اجتماعي و امنيتي براي شهر خواهد بود و لذا تدبير آن ضروري است.

4-اتمام كار نيروگاه زباله سوز به عنوان كليد حل مشكل ، مستلزم تخصيص اعتبارات مناسب و كافي دولتي است اما همانطوركه پيش از اين هم به استحضار جنابعالي رسانديم نحوه تخصيص اعتبارات ملي در نظر گرفته شده براي اتمام اين پروژه به هيچ عنوان براي ما نمايندگان مردم شهر در نهاد شورا قابل قبول نيست هرچند با درايت جنابعالي شاهد تخصيص بودجه مناسبي در اين خصوص بوده ايم كه اميدواريم در زمان مناسب محقق گردد.

5-نظر به اينكه فرماندار ساعي مركز استان به عنوان نماينده عالي دولت در شهرستان پيگيري هاي مطلوبي در ارتباط با پروژه نيروگاه داشته چنانچه از اختيارات افزونتري در اين زمينه برخوردار گردد بي شك با توان و اراده مضاعفي پيگير مسئله بوده و در نظارت بر روند اجراي طرح موفق تر خواهد بود .

6-نمايندگان مردم در شوراي اسلامي شهر براي آنكه دغدغه و عزم راسخ خود را هم در رابطه با لزوم سرعت بخشيدن به اجراي پروژه و هم در مورد حل مشكل اهالي پشتكوه چهاردانگه نشان دهند ، تخصيص يك اعتبار 20 ميليارد توماني به پروژه مذكور را مصوب نمودند . با عنايت به اين اراده و انسجامي كه در شورا و شهرداري وجود دارد چنانچه در تامين اعتبارات ملي هم اهتمام بيشتري صورت گيرد و تيم اجرايي ( اعم از پيمانكار و ناظر و ... ) نيز تلاش افزونتري انجام دهد مي توان به اتمام پروژه بر اساس برنامه زمانبندي اعلامي اميدوار بود .

7-حضرتعالي فرزند شايسته استان و شهرستان مركز هستيد و اين شايستگي و خصوصا عرق سرزميني توقع مضاعفي از شما را براي مردم و نمايندگان آنها بوجود آورده كه با توجه به مديريت عالمانه و درايت هوشمندانه اي كه در شما سراغ هست ، رجاء واثق داريم اين امر مهم را به سرانجام مطلوب و مورد انتظار خواهيد رساند ان شاء الله .

در خاتمه جا دارد به نمايندگي از اعضاي محترم شوراي اسلامي شهر تاكيد كنم مجموعه شورا و شهرداري در جهت تشريك مساعي براي انجام پروژه نيروگاه زباله سوز آمادگي كامل دارند . اميد است جنابعالي به عنوان نماينده عالي دولت در استان با تشكيل كارگروهي متشكل از كارشناسان و مديران ذيربط ما را در اتمام پروژه نيروگاه زباله سوز ياري فرمائيد .

با تشكر

عليجان شمشيربند

رئيس شوراي اسلامي شهر ساري

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر ساری

    منبع خبر

    شورای شهر ساری

    شورای شهر ساری یک شورای شهر در شهر ساری می باشد

      نظرات