متخصصان و کارشناسان در فرآیند تهیه‌ طرح‌های  ...

متخصصان و کارشناسان در فرآیند تهیه‌ طرح‌های ...

متخصصان و کارشناسان در فرآیند تهیه‌ طرح‌های تفصیلی مشارکت کنند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدهادی مهدی‌نیا در مراسم گرامیداشت روز شهرساز با بیان اینکه آنچه امروز در سطح مقابل چشمان ماست، ثمره و خروجی نظام شهرسازی و تبلور کالبدی تمامی فرآیندهایی است که طی 50 تا 60 سال اخیر توسط قوانین و سازمان‌های وابسته و مردم شکل گرفته است، اظهارکرد: به اذعان اکثر کارشناسان حوزه شهرسازی، عدم رضایت از وضع موجود شهرهای ما وجود دارد پس می‌توان نتیجه گرفت که عملکرد گذشته، قابل دفاع و مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه کرارا شاهد شهرفروشی، تراکم‌فروشی و کاربری فروشی بوده‌ایم، گفت: طرح های ما نیز در فرآیند تهیه، تصویب و اجرا نسخه شفابخشی نبوده‌اند و مبانی طرح های توسعه ما غالبا مبانی غربی داشتند؛ به نحوی که بومی‌گرا نبوده‌اند و می‌توان آنها را برخاسته از فرآیندهای مدرنیستی غربی دانست که کمی‌گرا بودند.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: در فرآیند تصویب نیز به دلیل اینکه شهرداری بعنوان نهاد مجری در فرآیند تهیه و تصویب دخیل نبوده، حس تعلق به طرح نداشته‌اند؛ متخصصان و دستگاه‌های ناظر به طرح‌های تفصیلی نیز همچون وزارت راه و شهرسازی به درستی شهرداری‌ها را متهم می‌کردند که اولویت‌آنها توسعه و عمران شهر است و نه رعایت ضوابط شهرسازی.

وی در ادامه صحبت‌های خود به تشریح برخی از اقدامات شورای پنجم در حوزه شهرسازی پرداخت و تصریح کرد: کمیسیون شهرسازی و معماری و شورای شهر مشهد در این دوره، تکمیل اسناد توسعه شهر را بعنوان یکی از اولویت‌های خود در دستورکار قرارداد؛ طرح جامع را با همه کاستی‌ها و نواقص ابلاغ کردیم و به سراغ راه‌اندازی مجدد فرآیند تحویل‌گیری طرح تفصیلی در 7 حوزه شهر مشهد رفتیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر گفت: در حالی به سمت طرح‌های تفصیلی رفتیم و آن را در دستورکار قرار دادیم که اطلاعات به‌روز نبود، مشاوران طرح انگیزه‌ای نداشتند، مدیریت شهری مدت طولانی با این طرح دست‌وپنجه نرم می‌کرد و شهرداری نیز امیدی به این طرح‌ها نداشت.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: در شرایطی که برای حل ابرچالش تراکم فروشی راه حل درستی وجود نداشت، گامی برداشتیم مبنی بر اینکه اجازه دهیم تمامی فرآیندهای درحال اتفاق شهر، به شکل شفاف باشد و بر همین اساس تمامی اطلاعات شهرسازی شهرداری، 1 میلیارد و 200 میلیون داده، از طریق سامانه فاش در اختیار عموم مردم قرارگرفت.

وی با بیان اینکه علی‌رغم تمامی مسائل یاد شده، نخستین طرح تفصیلی، مربوط به جنوب‌غرب مشهد، توسط شهرداری تهیه و به شورای شهر ارسال شده است، گفت: اسناد طرح را با کسب اجازه قانونی از کمیسیون حقوقی شورا و براساس قانون دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و طبق منشور حقوق شهرنشینی، در سامانه شورایاوران بارگذاری و در منظر عموم مردم قرار داده‌ایم.

مهدی‌نیا افزود: با این اقدام، فرآیندی تعریف شده تا متخصصان حوزه شهرسازی و تمامی صاحب‌نظران بتوانند با طرح نظرات و دیدگاه‌های خود به ارتقاء کیفی این طرح کمک کنند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های گفتمان توسعه شهر، گفت: پنجشنبه‌ هفته آینده نیز نشستی برای ارائه طرح تفصیلی ناحیه جنوب‌غرب مشهد از سوی مشاور و شهرداری برگزار خواهد شد که از تمامی متخصصان، حرفه‌مندان و سمن‌های تخصصی حوزه شهرسازی و معماری برای حضور در این جلسه دعوت می‌کنیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه «اطلاع‌رسانی»، پله اول در نردبان مشارکت است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ابزار دیگری برای مشارکت مردمی نداریم ولی به بخش اطلا‌ع‎رسانی نیز باورمند هستیم و حتما آن را اجرایی می‌کنیم.

مهدی‌نیا اظهارکرد: امیدواریم در راستای شعار شهر هوشمند، از بسترهای فناوری اطلاعات و سامانه‌های اینترنتی و شبکه های مجازی و اجتماعی در حوزه شهرسازی و فرآیندهای طرح‌های تفصیلی از بدنه متخصص استفاده کنیم تا نقش شهرسازان هرچه بیشتر در فرآیند اجرایی و تحقق‌پذیری این طرح‎‌ها میسر باشد.

وی در پایان گفت: امیدواریم گرامیداشت های روز شهرساز منجر به افزایش ارتقاء جایگاه شهرسازان در ساختار شهرها شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات