سند راهبردی طرح سازگاری با کم آبی حاصل تلاش بیش از 2 سال...

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در نخستین "همایش ملی راهبردهای سازگاری با کم آبی در مناطق خشک و نیمه خشک" که در سالن اجتماعات دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار برگزار شد با ارائه گزارشی از طرح ها و تحقیقات علمی و پژوهشی در زمینه بهینه سازی مصرف آب و طرح های همیاران آب و سازگاری با کم آبی گفت: مسئله آب یا چالش آب به یک مسئله حیاتی تبدیل شده است که سران 3 قوه این مهم را پذیرفته اند.

به گزارش روابط عمومی شرکت اب منطقه ای خراسان رضوی، «محمد علایی» با بیان این مطلب گفت: آب مهریه حضرت فاطمه (س) است بنابراین بی مبنا نیست و حاصل خرد جمعی است و باید حرمت آن حفظ شود.

وی با اشاره به این که سند سازگاری با کم آبی حاصل تلاش 2 ساله صاحبنظران در این حوزه است، افزود: طرح سازگاری با کم ابی حاصل جمع 37 سند پژوهشی و تحقیقاتی سازگاری با کم آبی از 28 شهرستان است که منتظر ابلاغ سند هستیم تا با امضای استاندار به شهرستان ها ابلاغ شود.

وی گفت: همانطور که در استان کارگروه استانی سازگاری با کم آبی با حضور تشکل های کشاورزی داریم در هر دشت و شهرستانی همین کارگروه به ریاست فرماندار و با حضور نمایندگان کشاورزان را داریم.

علایی با اشاره به این که نظارت کلان در اجرای این طرح برعهده دانشگاه فردوسی مشهد است گفت:  گزارش عملیاتی طرح و همچنین میزان صرفه جویی و بهینه سازی مصرف آب و کاهش میزان مصرف را ماهیانه در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار می دهیم؛ و امیدواریم که اساتید دانشگاه آمارها و نتایج گزارش های ما را بررسی و نقد کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار داشت: در گذشته اقتصاد، مساحت زیرکشت و جمعیت کشور متناسب با میزان آب سنجیده شده می شد اما متاسفانه با باور دولت ها بر اینکه آب محدودیت ندارد و مدیریت آن انحصاری است، مردم را کنار گذاشتند. نتیجه این طرز تفکر دولتی این گونه شد که خراسان رضوی بیش از یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب آب را اضافه برداشت کرد.

وی تقسیم بندی مصارف آب در بخش های گوناگون را اینگونه برشمرد: از 92 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی درحال حاضر به 85 درصد رسیده است و 9 درصد آب در شرب و بهداشت و 6 درصد در خدمات و بهداشت است.

وی با اشاره به این که سالانه بیش از یک متر آب های زیر زمینی مشهد افت دارد گفت: اگر گفته می شود آب شرب شهروندان مشهد را تامین می کنیم این جمله را ادامه نمی دهند که به بهای از بین رفتن آب های زیر زمینی آب شرب شهروندان را تامین می کنیم.

علایی یادآور شد: پدیده تغییر اقلیم و گرم شدن آب و هوا تهدید جدی دیگری است که پیامدهای منفی دارد از جمله بارش کمتر، افزایش شدت دامنه تغییرات بارندگی و دمای هوا و در نهایت عامل انسانی است که مسئله بحران آب را تشدید می کند.

وی گفت: مدیران به دو گروه تقسیم می شوند مدیرانی که آیه یاس و ذکر مصیبت می خوانند و دسته دیگر مدیرانی هستند که چه باید کرد؟ را مطرح و به دنبال راهکار می روند آگاه باشیم نسل آینده ما را نخواهند بخشید اگر ما سرزمین خشک و بی آب و علف را تحویلشان بدهیم.

وی درباره راهکاری های مناسب برای برون رفت از این پدیده نیز گفت: مسئله آب باید به دغدغه هر ایرانی بدل شود حاکمیت به تنهایی نمی تواند بحران آب را حل کند و مشارکت عمومی لازم و ضروری است از طرف دیگر در عملکرد شفافیت داشته باشیم و تشکل های قانون مدار کشاورزی را وارد کار کنیم.

وی افزود: در خراسان رضوی بیشترین درصد مشارکت عمومی را در زمینه طرح های سازگاری با کم آبی را داریم که باید از زحمات استاندارد تشکر و قدردانی کنم.

وی خاطر نشان کرد: سند سازگاری با کم آبی  هم زمان با فرا رسیدن عید سعید فطر توسط وزیر نیرو رونمایی شد اما تشکل های کشاورزی  نسبت به این سند گلایه ها و دغدغه هایی را مطرح کردند که مجددا سند برای اصلاح و تغییرات برای خانم زهرایی ارسال شد و طی 3جلسه کارگروه تخصصی نقدهای مطرح شده را بررسی و در نهایت 18آبان ماه امسال این سند حول 4محور ما همه با هم تصمیم می گیریم و اجرا می کنیم، استان خراسان رضوی در سال 1405 باید کسری مخزن خود را به صفر برساند و به تصویب رسید که وزارت نیرو و شرکت آب اجازه تخصیص جدیدی ندارد.

وی با اشاره به این که با تصویب طرح نباید به کشاورز آسیب برسد ادامه داد: به تصویب سند سازگاری با کم آبی خوشبین هستم چراکه اکنون با همکاری امسال حدود 241 میلیون متر مکعب اضافه برداشت در استان را کاهش دادیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: طرح سند سازگاری با کم آبی باید اجرا شود؛ داروی تلخی است که چاره ای نداریم اگر طرح عملیاتی نشود هیچ آبی برای برداشت در آینده نخواهیم داشت  از طرف دیگر باید هوشیار باشیم دشمن بحران آب را به یک مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل نکند باید قدم به قدم با مشارکت همه برای حل مشکلات آبی با واقعیت ها گام برداشت.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات