کارگران ساختمانی برای بیمه اجباری مقابل مجلس تجمع کردند

صدها کارگر ساختمانی پیش از ظهر امروز با تجمع در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح ماده ۱۵۶ قانون برنامه پنجم توسعه شدند/ درصورت تصویب این ماده قانونی اجرای قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی در طول برنامه متوقف خواهد شد.

ایلنا: در ادامه بررسی و تصویب مواد لایحه برنامه پنجم توسعه صبح امروز جمعی از کارگران ساختمانی با حضور در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند تا از تعلیق اجرای قانون بیمه اجباری کارگران ساختمان در پنج سال آینده جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا این تجمع چند صد نفری به نمایندگی از کارگران ساختمانی سراسر کشور برگزار شد تا از تصویب ماده ۱۵۶ قانون برنامه پنجم توسعه به شیوه پیشنهادی کمیسیون تلفیق جلوگیری شود.

براساس ماده ۱۵۶ قانون برنامه پنجم توسعه که احتمال دارد برای تصویب نهایی امروز در صحن علنی مجلس مطرح و به رای گذاشته شود دولت در طول مدت ۵ ساله برنامه پنجم قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی را اجرا نخواهد کرد وسازمان تامین اجتماعی موظف است تا تمامی پولی را که تاکنون بابت بیمه کارگران ساختمان وصول کرده است به صاحبان آن بازگرداند.

گفته می‌شود نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق تحت جو روانی ایجاد شده از سوی شهرداران اعضای شورای اسلامشهر و انبوه سازان موضوع تلفیق قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی را در لایحه پینشهادی دولت گنجانده‌اند.

چند ماه پیش جمعی از شهرداران کشور و اعضای شورای اسلامی شهر تهران با این استدلال که بیمه اجباری کارگران ساختمانی به رکود صنعت و بازار ساختمان دامن خواهدزد؛ خواستار توقف این قانون مصوب شده‌بودند.

علیرضا محجوب نماینده تهران و دبیر کل خانه کارگر با حضور جمع تجمع‌کنندگان وعده داد تا از طریق رایزنی و گفت وگو با سایر نمایندگان حاضر در صحن علنی مجلس تلاش خود را برای اصلاح ماده ۱۵۶ انجام دهد.

وی خطاب به کارگران ساختمانی‌ گه از نقاط مختلف کشور در مقابل ساختمان مجلس حاضر شده بودند؛ گفت: امیدوارم نمایندگان حوزه انتخابیه از قبل در مورد اهمیت بیمه اجباری کارگران ساختمانی و موضوع ماده ۱۵۶ توجیه شده باشند.

دبیر کل خانه کارگر با بیان اینکه بیمه اجباری کارگران ساختمانی حق مسلمی است که در ۱۰۰ سال گذشته از این کارگران دریغ شده است گفت: قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی صریح و شفاف حقوق و مسوولیت‌ها را روشن کرده است اما برخی نمایندگان تحت تاثیر جو روانی ایجاد شده موضوع تعلیق این قانون در طول برنامه پنجم مطرح کردند.

محجوب با ابراز امیدواری از اینکه جامعه کارگری امروز با اصلاح ماده ۱۵۶ به خواسته خود خواهند رسید؛ گفت: پس از محرض شدن اجرای قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی در طول برنامه پنجم نوبت آن می‌رسد تا با سازمان تامین اجتماعی در خصوص برخی مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها مذاکره کنیم.

وی یادآور شد: در حالی که دولت هیچ مخالفتی با اجرای این قانون ندارد مسوولان سازمان تامین اجتماعی با دستاویز قراردادن کارت مهارت فنی از عمل به قانون خودداری می‌کنند.

محجوب تاکید کرد: مطابق قانون و بخشنامه آن تمامی کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت فنی معتبر باید از مزایای بیمه اجباری بهره مند شوند.

به دنبال اظهارات این نماینده مجلس پنج نفر از تجمع‌کنندگان نمایندگی از کارگران ساختمانی کشور وارد ساختمان مجلس شدند تا در آخرین لحظات باقی مانده از طریق رایزنی و گفت وگو با نمایندگان مانع تصویب ماده ۱۵۶ قانون برنامه پنجم شوند.

    نظرات