آماده همکاری با سایر کلانشهرها در حوزه شهرهوشمند هستیم / شهر موجودی  ...

آماده همکاری با سایر کلانشهرها در حوزه شهرهوشمند هستیم / شهر موجودی ...

آماده همکاری با سایر کلانشهرها در حوزه شهرهوشمند هستیم / شهر موجودی زنده است

شهردار مشهد ضمن اشاره به تجربیات و اقدامات انجام شده در حوزه هوشمند سازی کلانشهر مشهد گفت: آماده انتقال تجربیات و همکاری با سایر کلانشهرها در حوزه شهرهوشمند هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلائی در همایش «تهران هوشمند» که در برج میلاد برگزار شد، افزود: در حوزه هوشمندسازی، اقدامات خوبی انجام داده شده است و وجود تفاوت در مسیر دستیابی به شهر هوشمند در مشهد نیز به دلیل اعتقاد و نکاتی است که در خصوص شهر هوشمند داریم.
وی با بیان اینکه زمانی که از شهر هوشمند سخن می گوییم در واقع از یک ترکیب حشو استفاده می کنیم اظهارکرد: این سوال همواره به وجود می آید که مگر شهر در مفهوم خودش هوشمند نیست که ما از این ترکیب اضافی استفاده کرده و صحبت از شهرهوشمند می کنیم.
وی تصریح کرد: تمام افرادی که در کسب و کارهای خود و زندگیشان به صورت جدی با مقوله شهر سروکار دارند، می توانند این موضوع را تایید کنند که شهر موجودی زنده، دارای عکس العمل و پاسخگو است و کاملا هوش و هنجار ذاتی در آن جاری است.
وی اضافه کرد: وقتی صحبت از هوشمند سازی شهر می شود، به نظر می رسد با یک موجود بی جان، بی بصیرت بی هوش صحبت می کنیم که می خواهیم به کمک ابزارهایی آن را به سمت هوشمندی پیش ببریم .
کلائی با تاکید بر اینکه نکته و انتقاد اصلی ما نیزدقیقا همین جا است، ادامه داد: واقعیت این است که شاید علاوه بر مفاهیم جاری درشهرهوشمند که عموما ایجاد زیرساخت ها و ابزارها در حوزه ict و اصلاح فرایندها و امثال آن است، باید قواعد حاکم بر شهر و همچنین هوشی که در شهر جاری است و هنجاری که بر مبنای این هوش در شهر جاری شده است را نیز بشناسیم و بر این مبنا ابزارها را در اختیارشان قرار بدهیم.
وی اضافه کرد: معتقدم آن تجربه ای که در شهر مشهد برای ما خیلی مهم بوده، سرعت دستیابی به اهداف مان در حوزه هوشمندسازی است. همچنین هوش جاری در شهر و آن قواعدی که مردم بر اساس آن رفتار می کنند را شناسایی و ابزار مورد نیاز را در اختیارشان قرار داده ایم.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال؛ اپلیکیشن «سی مپ» در شهر مشهد برای افرادی که می خواهند زباله های خود را از مبدا تفکیک کنند، راه اندازی شده است که بر اساس آن کسب و کارهایی نیز شکل گرفته و سرمایه گذرانی در آن سرمایه گذاری کرده اند.
وی ادامه داد: نکته اصلی و نقطه شروع در مسیر هوشمند سازی این است که برای موفق بودن یک برنامه مانند "سی مپ"مردم مشهد نیز بایستی به آن علاقمند باشند و بخواهند زباله های خودشان را ازمبدا تفکیک کنند و برای این کار به دنبال راه حلی باشند.
کلائی گفت: پس گام اول در موفقیت برنامه ها واپلیکیشن ها این است که مردم علاقمند به استفاده از این ابزار باشند و فرهنگ شهروندی این موضوع را پذیرفته باشد.
وی با اشاره به اینکه ما موقعیت خود در "سی مپ" را نه مدیون ابزار و مدل اقتصادی که مدیون شناخت هنجار جاری در شهر می دانیم، اظهارکرد: از این نظر، مسیری که مدیریت شهری مشهد شروع کرده است، اندکی متفاوت از سایر شهرها است.
وی ادامه داد: بر این اساس اعلام آمادگی می کنیم که زمینه برای انتقال تجربیات مان به سایر شهرها و کلانشهرها وجود دارد و باعث افتخار ما خواهد بود که دراین مجمع و نمایشگاه این تبادل دانش اتفاق بیفتد.
مجید خبیری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات