آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما تا دو سال آینده

آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما تا دو سال آینده

www.BanaNews.irمعاون وزیر راه و شهرسازی میزان افزایش نرخ بلیت هواپیما را متوسط ۱۴ درصد (در برخی مسیرها بیشتر و در برخی کمتر) اعلام و اضافه کرد: این نظر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها به شورای عالی هواپیمایی ارائه شده تا پس از تصویب توسط این شورا اعلام شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهریار افند‌ی‌زاده- نماینده تام‌الاختیار وزارت راه و شهرسازی در هدفمندسازی یارانه‌ها- در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر عدم افزایش نرخ بلیت هواپیما و قطار پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار کرد: این اقدام در حالی بود که نرخ سوخت‌ قطار از ۱۶۵ ریال به ۱۵۰۰ ریال و هواپیما از ۱۰۰۰ ریال به ۴۰۰۰ ریال رسیده است.

افندی‌زاده با اشاره به این‌که افزایش قیمت سوخت هزینه‌ای را به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل می‌کند، تصریح کرد: ۱۷ شرکت هواپیمایی داریم که به جز شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر و آسمان، سایر شرکت‌ها خصوصی هستند و این دو نیز به صورت شرکتی اداره می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که افزایش ۱۲ تا ۱۴ درصدی قیمت بلیت قطارها صورت گرفت، خاطرنشان کرد: بنا به سیاست دولت در بخش حمل و نقل ریلی شرکت‌های مسافری به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که باید کیفیت خدمات را برای مسافران حفظ کنیم، اضافه کرد: هر ساله با آغاز سال جدید معمولا نرخ بلیت هواپیما ۱۰ درصد افزایش می‌یافت که این امر در سال جدید صورت نگرفته است.

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه و شهرسازی در هدفمندسازی یارانه‌ها افزود: با توجه به هدفمندسازی یارانه‌ها جلسات کارشناسی بسیار زیادی با شرکت‌های هواپیمایی برگزار شد و نظر ستاد افزایش قیمت بلیت به‌طور متوسط ۱۴ درصد بود که اکنون این کار به شورای عالی هواپیمایی واگذار شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به‌ این‌که مسیرها و کیفیت خدمات متفاوت است، گفت: شرکت‌های مختلف دارای هواپیماهای متفاوت هستند.

افندی‌زاده با اشاره به این‌که افزایش نرخ بلیت هواپیما مشروط بر حفظ کیفیت خدمات صورت می‌گیرد، ادامه داد: پس از تایید شورای عالی هواپیمایی احتمالا در تابستان این میزان افزایش اعمال می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مسافرانی که از خدمات حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند ۲٫۵ درصد کل مسافران حمل و نقل را تشکیل می‌دهند و از این میان ۶۰ تا ۶۵ درصد سفرها کاری هستند بنابراین افزایش هزینه بلیت هواپیما تاثیر چندانی روی زندگی مردم ندارد.

نماینده تام‌الاختیار وزارت راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال ۹۲ باید آزاد ‌شود و در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی باید بتوانند بسته‌های خدماتی خود را متنوع کنند به این صورت که مسیرهای مختلف ساعات اوج پرواز، فصول سال، و تقاضای سفر تعیین‌کننده قیمت باشد.

افندی‌زاده در ادامه با بیان این‌که قیمت بلیت در شرکت‌های هواپیمایی خارجی به صورت رقابتی تعیین می‌شود، افزود: نوع صندلی نیز در قیمت‌گذاری تاثیرگذار است.

وی در پایان گفت: باید از تک نرخی و تعرفه‌ای بودن به سمت ارائه خدمات متنوع و تعیین قیمت با توجه به خدمات حرکت کنیم و در این راستا شورای عالی هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی مسوولیت دارند روی این موضوع کار کنند.

 

 

    نظرات