انسداد ۳۹۰۰ حلقه چاه غیرمجاز آب در استان همدان

انسداد ۳۹۰۰ حلقه چاه غیرمجاز آب در استان همدان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "منصور ستوده" گفت: در سال‌های اخیر فشار به منابع آب زیرزمینی کشور برای تامین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و بهداشت، فضای سبز، صنایع و خدمات فزونی یافته است، به‌طوری‌که آب استحصالی از چاه‌ها بسیار بیشتر از ظرفیت آب تجدیدپذیر آبخوان‌ها بوده و همین امر منجر به نزول سطح آب زیرزمینی در بسیاری از دشت‌های کشور و بروز اثرات مخرب از جمله خشکی قنات‌ها و چشمه‌ها، پمپاژ آب از اعماق زیاد، شور شدن آب استحصالی از چاه‌ها، بایرشدن زمین‌های زراعی، فرونشست زمین و ایجاد فروچاله در برخی مناطق شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان افزود: در سال ۱۳۹۳ طرح ملی احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در شورای عالی آب تصویب و در آن وزارت نیرو با همکاری سایر ارگان‌ها از جمله جهاد کشاورزی موظف به احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و حفاظت هر چه بیشتر از آبخوان‌های کشور شد.
وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در اجرای طرح مذکور پیشگام بوده است، تصریح کرد: با اجرای طرح تعادل‌بخشی از نیمه دوم سال ۹۳ در استان ۳ هزار و ۴۸۳ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان سال ۹۷ مسدود شده که سبب صرفه‌جویی ۲۵۶ میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.
ستوده از پیش‌بینی انسداد ۴۶۹ حلقه چاه غیرمجاز آب تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۴۲۱ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان پر شده که سبب صرفه‌جویی ۱۲ میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.
وی با اشاره به اینکه با این اقدام از برداشت غیرمجاز بیش از ۲۶۹ میلیون متر مکعب آب از آبخوان‌های استان جلوگیری شده است، افزود: این میزان آب در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره و باعث شده در برخی از دشت‌های استان سطح آب زیرزمینی افت نداشته و در تعدادی نیز سطح آب افزایش یابد که این موضوع در هیدروگراف‌های استان نمایان است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان ادامه داد: از نیمه دوم سال ۹۳ که طرح تعادل‌بخشی با جدیت آغاز شد ۳ هزار و ۹۰۳ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان تا کنون مسدود شده است.
وی با اشاره به اینکه اکیپ‌های گشت و بازرسی به‌طور شبانه‌روزی دشت‌های استان همدان را بازرسی می‌کنند، عنوان کرد: ۲۳ گروه اکیپ گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان و رفع تصرفات به طور شبانه‌روز دشت‌ها را کنترل می‌کنند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات