اولویت در این تفاهم نامه رعایت حقوق کشاورزان است

نماینده و رییس نظام صنفی کشاورزان خراسان رضوی در جلسه ای که درشهرستان مه ولات با حضور فرماندار ،مدیر عامل شرکت اب منطقه ای خراسان رضوی و هیات همراه و جمع کثیری از نمایندگان کشاورزی در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان مه ولات برگزار شد . گزارش کاملی از تهیه و تدوین تفاهم نامه واگذاری انجام امور آب چاههای کشاورزی به نظام صنفی کشاورزی ارائه کرد و گفت:بنا نداریم نسخه واحدی با توجه به تفاوت زراعت در مناطق کشاورزی تدوین کنیم بنابر این به فراخور حال شهرستان ها در تهیه تفاهم نامه تمهیداتی را اتخاذ کردیم.

رضازاده اظهار داشت: از 9میلیارد متر مکعب اب تجدید پذیر 90 درصد آن دربخش کشاورزی استفاده و بهره برداری می شود

وی گفت: برحسب این تفاهم نامه خواستار عدم تخصیص اب جدید توسط شرکت آب منطقه ای به بخش صنعت شدیم و مقرر شد در صورتی که صنعت نیاز به آب دارد می تواند آب مورد نیاز خود را از کشاورزان خریداری کند.

وی بیان کرد: حفظ حرمت کشاورزان در این تفاهم نامه مد نظر قرار گرفته است معتقدیم  حقوق کشاورزان به عنوان تولید کننده مواد غذایی شهروندان و ارزآوری باید مورد احترام و عزت قرار گیرد.

رضا زاده خاطر نشان کرد: هم اکنون 647 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از مخازن آب دشت ها را برآورد کرده ایم و با توجه به این که تا سال 1405 مقرر شده خراسان رضوی کسری مخزن آب را به صفر برساند ضروری است نسبت به اصلاح کشت، بهینه سازی مصرف آب کشاورزی، اجرای طرح های آبخیزداری و افزایش تصفیه خانه ها جهت بهره برداری از پساب قبل از فرا رسیدن بحران آب اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به تعادل در بهره برداری از منابع آبی، مصرف 647 میلیون متر مکعب آب را بایدکاهش دهیم.

وی ادامه داد: تفاهم تفاهم نامه مشارکت و هم افزایی در راستای تصمیم سازی و تصمیم گیری در تعادل بخشی و پایداری منابع آب زیرزمینی دشت مه ولات راهکاری مناسب برای برون رفت از بحران آب در منطقه است و این درحالی است که از 37دشت خراسان رضوی 34 دشت در مرحله بحرانی کم ابی قرار گرفته است .

رییس نظام صنفی کشاورزان خراسان رضوی در ادامه نیز گفت: این تفاهم نامه باحضور مدیرعامل شرکت اب منطقه ای خراسان رضوی در شهرستان های کلات،سرخس، چناران،مشهد و مه ولات به عنوان پنجمین شهر توسط نمایندگان کشاورزان امضاء شده است که امیدواریم این تفاهم نامه یک سند ماندگار در توسعه صنعت کشاورزی باشد .

رضازاده در ادامه  به وجود 440 نظام صنفی در کشور اشاره کرد و گفت: مشهد به عنوان پایلوت این تفاهم نامه اولین شهری است که در راستای اجرایی شدن طرح گام برداشته است.

وی همچنین اظهار داشت: طی توافقی که برحسب این تفاهم نامه به تصویب رسید مقرر شد 50درصد جریمه های کشاورزان مشمول بخشودگی قرار گیرد. همچنین هزینه نصب کنترهای هوشمند بر روی چاههای کشاورزی به صورت اقساط دریافت شود و در زمینه تخصیص وام های بلند مدت کشاورزی تمهیداتی اتخاذ شود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات