بررسی بازار مسکن تهران در گفت‌وگو با رییس‌ سازمان ‌مسکن

بررسی بازار مسکن تهران در گفت‌وگو با رییس‌ سازمان ‌مسکن

www.BanaNews.irرییس سازمان مسکن استان تهران با دفاع از تدارک مسکن‌مهر برای تهرانی‌ها در کیلومترها دورتر از شهر اصلی، علت انتقال مسکن از داخل تهران به شهرهای اطراف را «ممنوعیت بارگذاری جدید جمعیتی در پایتخت» عنوان کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجید کیانپور که سال گذشته از استان مرکزی به تهران منتقل شد، در پاسخ به اینکه «چرا زمین‌هایی که در شهرهای‌جدید یا حاشیه تهران به مسکن‌مهر اختصاص داده شده، فاقد امکانات شهری است و نمایی بیابان‌‌گونه دارد؟» گفت: بخش‌هایی از تهران امروزی تا چند سال پیش به این شکل نبود و به مرور زمان توسعه‌‌شهری پیدا کرد. در مناطق مسکن‌مهر نیز این اتفاق خواهد افتاد، اما تحقق آن زمانبر است.

مقام اول بازار مسکن در تهران درباره وضعیت قیمت‌ها در این بازار نیز با اطمینان اعلام کرد: برای خرید مسکن در ماه‌های آینده، پیش‌بینی این است که ثبات قیمت برقرار باشد. برای اجار‌ه‌بها نیز با کنترل‌های تعزیراتی، بعید است متوسط نرخ اجاره در شهر تهران بیش از نرخ تورم افزایش یابد.رییس سازمان مسکن استان تهران در عین حال تصریح کرد: برخی از مالکان شغلشان اجاره‌داری است و مجبورند نرخ‌ها را منطقی و معقول اضافه کنند.

متن گفت‌وگو با مجید کیان‌پور رییس سازمان مسکن استان تهران را در زیر بخوانید:

بازار اجاره داغ‌ترین فصل سال را تجربه می‌کند. در تهران اوضاع اجاره‌بها خارج از مباحثی که مشاوران‌املاک و اجاره‌نشین‌ها مطرح می‌کنند، چگونه است؟

همه ساله از اوایل خرداد ماه تا پایان شهریورماه بازار مسکن در بخش اجاره با یک رونق خاصی مواجه است که این رونق با رشد نرخ اجاره نیز همراه می‌شود؛ اما این رشد زیر نرخ تورم است و با توجه به سیاست‌های وزارت مسکن و با همکاری ارگان‌های نظارتی که همه به دنبال کنترل نرخ اجاره هستند قیمت‌ها هم‌اکنون در این بازار تحت کنترل است.

به نظر شما طرح تعزیراتی کردن اجاره بها که اخیرا به بنگاه‌های املاک ابلاغ شده برای کنترل بازار اجاره موثر است؟

دولت با مشاورین املاک و اتحادیه این صنف تعامل نزدیک و خوبی دارد و امیدوارم با کمک و همدلی آنها و مردم طرح کنترل اجاره بهای مسکن به بهترین نحو ممکن اجرا شود قطعا روابط انسانی و مقید بودن مردم به آموزه‌های دینی و شرعی به این مهم کمک خواهد کرد و این طرح با رشد معقول اجاره بها نسبت به سال قبل به میزان ۷ الی ۹ درصد منطقی و قابل اجرا است.

اما خیلی‌ها معتقدند نرخ اجاره را به صورت دستوری نمی‌توان تعیین کرد؟

این طرح به آن شکل‌ها هم دستوری نیست. به هرحال اجرای این طرح به مشاورین املاک ابلاغ شده و ملزم به رعایت آن هستند. الان هم که نرخ اجاره زیر نرخ تورم است و به نظر من آنهایی هم که اجاره دهنده واقعی هستند ملک خود را با افزایش زیر ۱۰ درصد اجاره می‌دهند.

شواهد نشان می‌دهد که نرخ رشد اجاره طی ماه‌های اخیر از تورم بالا زده است.

من اعتقاد دارم میزان این افزایش زیر نرخ تورم است به هرحال همه ساله همزمان با شروع فصل جدید قیمت اجاره یک افزایشی دارد این را هم باید در نظر گرفت خیلی‌ها زندگی‌شان از طریق اجاره‌داری می‌گذرد و برای تنظیم زندگی و درآمد مجبورند اجاره‌بها را براساس نرخ منطقی و معقول اضافه کنند.

چشم‌انداز قیمت مسکن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قیمت مسکن با ثبات نسبی همراه خواهد بود. به نظرم آنهایی که فروشنده واقعی هستند قطعا سعی می کنند نرخ متعادل و نزدیک به قیمت واقعی و زیر نرخ تورم را برای فروش ملک خود انتخاب کنند. البته برخی فروشنده‌ها هم قیمت بالا پیشنهاد می‌کنند تا به حال‌وهوای بازار مسکن دست پیدا کنند که آنها را نباید به عنوان فروشنده در نظر گرفت و قیمت‌هایی هم که پیشنهاد می‌کنند نیز به هیچ وجه نمی‌تواند تعیین‌کننده قیمت واقعی مسکن باشد. به هرحال با عرضه واحدهای مسکونی مهر به بخش عمده‌ای از تقاضاها پاسخ داده می‌شود که نتیجه آن ثبات نسبی قیمت مسکن و حتی کاهش قیمت‌ها خواهد بود. یکی از سیاست‌های وزارت مسکن نیز این بوده که مسکن را از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کند که به نظرم این امر با اجرای مسکن مهر محقق می‌شود.

اما موضوع این است که مسکن مهر مشکلات خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن خدمات آب و برق و گاز است.

من مشکلات زیرساخت‌ها را در مسکن مهر قبول ندارم. دولت با تمام توان خود دارد برای خدمات‌رسانی به مسکن مهر تلاش می‌کند و الان در اکثر سایت‌های مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر اجرای شبکه آب و فاضلاب و گاز در حال انجام است که همه اینها نشان می‌دهد که طرح مسکن مهر براساس برنامه‌ریزی اجرایی شده است. اینکه بگوییم مسکن مهر از نظر خدمات ضعیف است به نظرم خوشبینانه نیست.

کارشناسان به مکان یابی زمین‌های مسکن‌مهر ایراد می‌گیرند و می‌گویند این زمین‌ها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. این واقعیت را می‌پذیرید؟

ببینید خیلی از جاهایی که الان جزو شهر تهران است چند سال پیش به این صورت نبوده است، بلکه دولت عمران و آبادانی ایجاد می‌کند. در مورد مسکن مهر نیز این اتفاق خواهد افتاد، اما زمانبراست.

بهتر نبود که طرح مسکن‌مهر به جای اینکه در شهرهای جدید اجرا شود در بافت‌های فرسوده ساخته می‌شد؟ در این صورت لااقل مشکل مربوط به آب و برق و خدمات از بین می‌رفت.

این اصلا توجیه ندارد که بیاییم با توجه به جمعیت تهران بارگذاری جدید جمعیتی کنیم. با توجه به زلزله خیز بودن تهران و با توجه به اینکه به دلیل تراکم جمعیتی مشکلات زیست محیطی و حمل و نقل در این شهر زیاد شده، طبیعی است که باید جمعیت را به شهرهای جدید اطراف کلانشهرها منتقل کنیم؛ به همین دلیل در آیین نامه مربوط به طرح مسکن مهر تاکید شده که این واحدها باید در شهرهای جدید ساخته شوند.

دنیای اقتصاد

    نظرات