کمبود بودجه برای ساخت پروژه‌های ریلی

کمبود بودجه برای ساخت پروژه‌های ریلی

www.BanaNews.irمعاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح بخشی از آزاد راه تبریز- زنجان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: برای تکمیل پروژه های ریلی با کمبود بودجه روبرو هستیم؛ بنابراین ساخت راه آهن در کشور زمان بر است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) احمد صادقی در گفتگو با مهر درباره پروژه هایی که به زودی به بهره برداری می رسند، گفت: قطعه ای از آزاد راه زنجان - تبریز که از بستان آباد تا تبریز ادامه دارد، به زودی افتتاح می شود.

آزادراه زنجان ـ تبریز که با عنوان آزادراه پیامبر اعظم نامگذاری شده، قسمتی از آزادراه تهران ـ قزوین ـ زنجان ـ تبریز ـ بازرگان و همچنین بخشی از راه ابریشم محسوب می‏شود که عملیات احداث آن از سال ۱۳۷۵ آغاز شده است.

این آزاد راه به طول ۲۸۵ کیلومتر نخستین آزادراه کوهستانی و یکی از عظیم‌ترین طرح‏های راهسازی کشور است و بخشی از راه ابریشم محسوب می شود. تونل‏‌های دوقلوی شبلی در انتهای این آزادراه و در ۲۵ کیلومتری تبریز احداث و هریک از آنها ۵٫۲ کیلومتر طول و ۱۱متر عرض دارد. با اتمام ساخت این تونل‏‌ها آزادراه پیامبر اعظم به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

تکمیل بخش قابل توجهی از این پروژه در دولت نهم و دهم انجام شده است، به طوری که ۱۷۳کیلومتر از این پروژه در دولت نهم آماده زیر بار ترافیک رفته است و مابقی این پروژه نیز در دولت دهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی درباره ساخت راه آهن گرگان- مشهد هم اظهارداشت: این پروژه به تازگی آغاز شده است و هنوز مدت زمان پایان یافتن آن مشخص نیست، چون برای احداث یک راه آهن در هر کیلومتر باید هزینه زیادی شود؛ بنابراین مدت زمان پروژه به بودجه بستگی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هزینه های احداث این راه آهن بسیار سنگین است و به همین جهت پیش بینی می شود که زمان بر باشد، زیرا باید بودجه ساخت این پروژه از سوی دولت تامین شود.

وی با اشاره به افتتاح راه آهن مراغه - میاندوآب، تصریح کرد: ۲ فاز دیگر این خط راه آهن که حدفاصل میاندوآب به مهاباد و مهاباد به ارومیه است، در سالهای آینده به بهره برداری می رسد.

صادقی افزود: جاده میانه - میاندوآب هم فعلا در مرحله ساخت قرار دارد و به زودی یک قطعه از این جاده آماده بهره برداری می شود و ۵ فاز بعدی آن در مراحل بعدی افتتاح خواهند شد.

وی درباره پروژه احداث راه‌آهن در کنار دریای خزر که در گذشته از سوی وزارت راه و ترابری پیگری شده بود، بیان کرد: برای نوار ساحلی برنامه ساخت آزاد راه و راه آهن داریم که فعلا این طرح در مراحل مطالعاتی است، زیرا طول نوارساحلی دریای خزر بیش از یکهزار کیلومتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه هزینه ساخت یک کیلومتر راه آهن با بودجه این وزارتخانه برابری می کند، افزود: اگر بودجه و امکانات برای ساخت این راه آهن تامین شود، هر قطعه آن سالیانه افتتاح می شود.

 

    نظرات