اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به شهرهای بزرگ و تاثیر بر مسکن مهر

اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به شهرهای بزرگ و تاثیر بر مسکن مهر

www.BanaNews.irیک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است اختصاص هفت میلیارد دلار از ذخائر صندوق توسعه ملی به توسعه ساخت ‌و ساز مسکن موجب ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان، رونق بخش حمل و نقل و افزایش عرضه مسکن می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عزت‌الله یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: دولت مصمم به تثبیت قیمت مسکن است و توانسته است از تکرار وضعیتی که در سال ۱۳۸۷ اتفاق افتاد، جلوگیری کند. دولتمردان به هر شیوه‌ای متوسل شده‌اند تا جلوی افزایش شدید قیمت مسکن را بگیرند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه برداشت از ذخایر صندوق توسعه ملی را مشروط به بازپرداخت اصل و سود آن دانست و افزود: منابع ارزی صندوق توسعه ملی برخلاف ذخائر حساب ذخیره ارزی باید با احتساب سود به این صندوق بازگردانده شود.

نماینده مردم آمل خاطرنشان کرد: برداشت از ذخائر ارزی صندوق توسعه ملی از سوی دولت انجام و دستگاه‌های اجرایی نقش کارفرما را ایفا و ساخت و سازها به وسیله بخش غیردولتی که در حکم پیمانکار است، انجام می‌شود. همان‌طور که مسکن مهر نشان داده اگر انبوه‌سازان مورد حمایت قرار نگیرند، توان اجرایی و فنی دولت کاهش می‌یابد.

به گفته وی، اختصاص هفت میلیارد دلار در دو مرحله به تولید مسکن را از جمله رونق ساخت‌ و ساز، افزایش اشتغال و عرضه واحدهای مسکونی مورد بررسی قرار داد و افزود: هیچ صنعتی به اندازه صنعت ساخت و ساز مسکن ایجاد اشتغال نمی‌کند. با رونق این بخش بیش از هزار صنف به صورت مستقیم و غیرمستقیم رونق گرفته و برای هزاران نفر فرصت شغلی به وجود می‌آید. افزون بر آن صنعت حمل و نقل و تولید مصالح ساختمانی نیز رشد خوبی خواهد کرد.

یوسفیان اعلام تزریق هفت میلیارد دلار به تولید مسکن را موجب القاء روح امید به انبوه‌سازان خرد و کلان متقاضیان مسکن توصیف و تصریح کرد:‌ توسعه تسهیلات ساخت مسکن به انبوه‌سازان خرد و کلان سرعت تحقق اهداف دولت در این بخش را مضاعف می‌کند. شیوه‌ای که رییس‌جمهور در اعلام اختصاص هفت میلیارد دلار به تولید مسکن در پیش گرفت اثر منفی کمتری نسبت به اعلام افزایش وام خرید مسکن دارد، چرا که تسهیلات خرید مسکن همواره آثار تورمی داشته و با فرض آثار کوتاه مدتی که دارد در میان و بلندمدت قدرت خرید مردم را می‌کا‌هد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس استفاده از تجربیات مثبت و منفی طرح مسکن مهر از سوی وزیر مسکن را مورد اشاره قرار داد و افزود: با تجربیاتی که از طرح مسکن مهر حاصل شد، وزیر مسکن اصلاحات خوبی را در این بخش به مرحله اجرا گذاشته است.

نماینده مردم آمل در ادامه پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به انبوه‌سازان خرد و کلان برای ساخت‌و ساز در داخل شهرهای بزرگ و کوچک را خواستار شد و افزود: دولتمردان برای پررنگ کردن آثار طرح مسکن مهر بهتر است میزان و تعداد تسهیلات ساخت و ساز در داخل شهرهای کوچک و بزرگ را از طریق هفت میلیارد دلار اعتبار صندوق توسعه ملی افزایش دهند.

وی تاکید کرد: دلیل اثر کم‌رنگ طرح مسکن مهر بر نرخ مسکن و اجاره‌بها در داخل شهرها عرضه محدود، دوری از مراکز اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و فقدان توسعه خدمات عمومی و تردد در شهرک‌های محل احداث طرح مسکن مهر است. قطعا متقاضیان مسکن با احتساب زمان رفت و آمد و هزینه‌های اقتصادی و غیراقتصادی تصمیم به رفتن به شهرک‌های اقماری محل احداث طرح مسکن مهر می‌گیرند، لذا تا الان به دلیل وجود هزینه‌های مورد بحث، استقبال از این نوع مسکن رونق چندانی ندارد، اما اگر برخی مسایلی که برشمردیم حل شود، مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد.

 

 

    نظرات