تهران نیاز فوری به نصب ایستگاه های سنجش گاز و آب های زیرزمینی دارد

تهران نیاز فوری به نصب ایستگاه های سنجش گاز و آب های زیرزمینی دارد

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان تهران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص تحقیقات آن مرکز برای کشف دلایل بوی بد پایتخت، بر ضروت تهیه ایستگاه‌های سنجش گاز و ایستگاه‌های برخط سنجش آب‌های زیرزمینی تاکید کرد و گفت: به دلیل انتشار بوی نامطبوع در فصل‌های مختلف و همچنین در مناطق آلوده، پژوهشگران نیازمند ایستگاه‌های سنجش گاز و همچنین ایستگاه‌های برخط سنجش آب‌های زیرزمینی هستند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: زمستان سال گذشته، پدیده بوی بد تهران برای اولین بار اتفاق افتاد. به طوریکه در همان زمان، شایعاتی ایجاد شد که گازهای ناشی از فعالیت آتشفشان دماوند است که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز به همین واسطه به موضوع، ورود کرد. اما تحقیقات بعدی نشان داد که این نظریه در خصوص بوی بد تهران، منتفی است.

بیت‌اللهی توضیح داد: سال گذشته تمامی چشمه‌های احتمالی بوی بد تهران از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. از جمله آن‌ها احتمال پخش گاز مرکاپتان که گاز بدبویی است و به گاز طبیعی که بی‌بوست تزریق می‌شود تا نشتی آن در گاز شهری مورد توجه قرار بگیرد، مورد بررسی قرار گرفت. تحقیقات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نشان داد که گاز مرکاپتان دلیل این وضعیت نیست.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: مساله فاضلاب نیز مورد بررسی قرار گرفت. قطعا این بوی بد مربوط به گاز فاضلاب نبود زیرا فاضلاب یک امر گذرا نیست و اگر نشتی مواد فاضلابی وجود داشته باشد هم روی سطح زمین می‌آید و هم ممتد خواهد بود. در این صورت تا روزها آثار بو از بین نمی‌رود و مردم ساکن در آن مناطق را به شدت آزار می‌دهد.

وی گفت: پخش بوی بد در فضای شهر تهران به صورت یکنواخت در مناطق مرکز، غرب، شرق و حتی پارک پردیسان احساس شد. این یکنواختی نشان می‌دهد که پخش‌شدگی بو، ناحیه‌ای است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: بررسی‌های مختلف درخصوص کارخانه‌های واقع در جنوب تهران و یا وزش باد از جنوب به شمال و مواردی از این دست، مدل‌سازی شد. متاسفانه سال گذشته  به دلیل آنکه هیچگونه ایستگاه سنجش گاز در سطح شهر تهران نصب نشد و تاکنون نیز پیگیری‌ها به ثمر ننشست، علت قطعی این پدیده پیدا نشد. سال گذشته با رفع بوی نامطبوع، پیگیری‌ها برای تهیه و نصب دستگاه‌ها به فراموشی سپرده شد، اما امسال مجددا با انتشار مجدد بو، مشخص شد نصب این دستگاه‌ها از ضروریاتی است که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه افزایش غلظت گاز گوگرد به ویژه در مناطق جنوبی در هنگام انتشار بوی بد، سنجش شده است، گفت: بررسی‌های شخصی‌ من که بخشی از آن، مبتنی بر داده‌های شاخص کیفیت هواست، نشان می‌دهد که ترکیب گاز SO ۲ با رطوبت هوا منجر به ایجاد اسیدی می‌شود که در اثر برخورد با هوای نامطبوع و یا سطح زمین، فعل و انفعالاتی را ایجاد می‌کند و بوی بد را به شکل ناحیه‌ای تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: برای اظهارنظر قطعی در خصوص بوی نامطبوع تهران به اندازه‌گیری داده‌ها نیازمند هستیم. در واقع، شهر تهران نیاز فوری به تجهیز و نصب ایستگاه های سنجش گاز و ایستگاه های برخط سنجش آب های زیرزمینی دارد.

بیت اللهی گفت: نصب ایستگاه‌های سنجش گاز و همچنین ایستگاه‌های برخط سنجش آب‌های زیرزمینی به پژوهشگران در تشخیص و علت‌یابی پدیده بوی نامطبوع پایتخت، یاری می‌رساند. در واقع با نصب این ایستگاه‌ها، گازهایی که احتمال دارد در آب های زیرزمینی و همچنین سطح آب زیرزمینی نوسان داشته باشند سنجش شده و مورد ارزیابی علمی قرار می‌گیرند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

    اداره کل راه و شهرسازی استان تهران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات