مخالفت صریح رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با تغییر کاربری آرامستان دارالسلام به قطب گردشگری

مخالفت صریح رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با تغییر کاربری آرامستان دارالسلام به قطب گردشگری

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر «احمد تنوری» با بیان اینکه آرامستان دارالسلام از قدیمی‌ترین آرامستان‌های جهان اسلام و دارای جایگاه ویژه‌ای در تاریخ و تمدن اسلامی است افزود: بسیاری از مفاخر شهر شیراز در ادوار مختلف تاریخی در این آرامستان دفن شدند و در سده گذشته نیز محل دفن درگذشتگان اهالی محله‌های جنوبی بافت تاریخی شیراز، درگذشتگان اهالی کوشک‌ها و روستاهای پیرامونی این آرامستان بوده است.

تنوری ادامه داد: به دلیل بی‌توجهی و کم‌توجهی در حفاظت و حراست از این مکان ارزشمند در مقاطع مختلف، بسیاری از سنگ‌ها، مجسمه‌ها و نمادها تخریب، به سرقت رفته و یا جابجا شده است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: پیش از اجرای هر طرح یا پروژه‌ای باید مطالعه جامعی صورت گیرد تا امکان بازآفرینی سنگ‌های تخریب شده و به سرقت رفته فراهم شود و مکان‌های دفن مشاهیر بازیابی شود.

تنوری با تاکید بر آموزش شهروندی به منظور ارتقای آگاهی عمومی در زمینه آرامستان‌ها گفت: شهرداری شیراز باید بسترسازی لازم را برای جلب مشارکت‌های مردمی انجام دهد و از ظرفیت واقفان و موسسه‌های خیریه، تشکل‌های تخصصی و حرفه‌ای برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در آرامستان‌های شیراز به ویژه آرامستان‌های بهشت احمدی استفاده شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بخش عمده‌ای از آرامستان، محل دفن متوفیات دهه‌های ۳۰ و ۴۰ شمسی است که بیشتر فرزندان آنها در قید حیات هستند که هرگونه جابجایی یا تخریب این بخش، نارضایتی و حتی اقدام قانونی آنها را در پی خواهد داشت.

تنوری خاطرنشان کرد: به عنوان یکی از اعضای شورا با تغییر کاربری عجولانه آرامستان به عنوان یک قطب گردشگری مخالفم و تاکید می‌کنم که دو مقوله زیارت و گردشگری حتی در دانش آکادمیک مربوط به این حوزه هم مجزا هستند و این آرامستان به لحاظ وجود قبور متبرکه تعدادی از علما و عرفا باید جنبه‌ی زیارتگاهی پیدا کند.

وی ادامه داد: زیارتگاه با یک مکان صرف گردشگری متفاوت است و باید الزامات نگاه زیارتی ازجمله سلسله مراتب، تشرف حضور، ترتیب، توالی، آمادگی زائر و طهارت روحانی و جسمانی رعایت شود؛ همانطور که در طول تاریخ اسلام هم این مکان همواره یک آرامستان زیارتگاهی و در فرهنگ اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است.

وی با بیان اینکه همه‌ی زائرانی که برای زیارت امامزادگان لازم التعظیم بافت تاریخی شیراز به این شهر سفر کرده‌اند به زیارت بزرگان و عرفای مدفون در این آرامستان می‌شتافتند، تصریح کرد: بر اساس روایت‌ها و باورهای فرهنگ عامه‌ی مردم شیراز، بخشی از خاک این آرامستان، خاک مطهر کربلای معلی است که در طول تاریخ توسط مردم شیراز، از آن سرزمین مقدس به این مکان حمل شده است.

تنوری خاطرنشان کرد: هرگونه دست‌بردن به ماهیت و هویت مذهبی و زیارتی این مکان مقدس بی‌شک نارضایتی اهالی متشرّع شیراز را در پی خواهد داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر در پایان با اشاره به اینکه نظارت بر فرآیند تغسیل، تکفین و تدفین در همه مکان‌های درگذشتگان وظیفه مهم سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز است، افزود: تعداد بیست آرامستان در محدوده شهر شیراز و بسیاری نیز در امامزادگان و بقاع متبرکه دفن هستند که شهرداری بر اساس وظیفه ذاتی خود باید بر همه‌ی این‌ها نظارت کند.

تنوری توسعه سازمان آرامستان‌ها به لحاظ نیروی انسانی را لازمه‌ی انجام این وظیفه دانست و تصریح کرد: سامانه جامع آمار و اطلاعات مربوط به درگذشتگان باید در سازمان آرامستان‌ها ایجاد شود که البته با گذشت بیش از دو سال از زمان تصویب شرح وظایف و ابلاغ آن، کار قابل توجهی صورت نگرفته است.

انتهای خبر/

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات